Vama trebuie sa restituie sume cuprinse intre 100 si 1.000 de euro fiecarui cumparator de autoturisme in leasing, in urma aplicarii unor prevederi cuprinse in ultimele norme de aplicare a Codului Fiscal, adoptate luna trecuta.

Potrivit normelor, accizele pe care societatile de leasing trebuie sa le plateasca pentru contractele initiate inainte de 1 aprilie 2005 si inchise dupa aceasta data "se calculeaza in functie de starea autoturismelor la momentul introducerii lor in tara si pe baza cotelor de accize in vigoare la acel moment, in conditiile prevazute de legislatia in domeniu aplicabila pana la 1 aprilie 2005".

Desi cota de accize pe care societatile de leasing trebuia sa o plateasca statului era cea redusa, deoarece autoturismele au fost introduse in tara inainte de data de 1 aprilie, dupa aceasta data si in prezent acestora le este aplicata cota majorata cu 1-2%, in vigoare dupa 1 aprilie 2005. Acest fapt este confirmat de reprezentantii unei importante firme de leasing.

"Dupa 1 aprilie, pentru contractele de leasing care au ajuns la scadenta (n.r. - dar initiate inainte de aceasta data), au fost calculate accizele la cotele stabilite dupa aceasta data", ne-au declarat acestia.

Cat priveste posibilul argument al Vamii ca autoturismele au fost accizate la cotele valabile dupa 1 aprilie, deoarece momentul introducerii acestora in tara este cel al scadentei contractului, deci ulterior datei de 1 aprilie, acesta nu sta in picioare.

Legiuitorul lasa sa se inteleaga in aceeasi prevedere ca momentul introducerii in tara este cel la care autoturismele erau noi, deci este cel la care au fost initiate contractele de leasing. Normele par neclare, iar Vama pare pasibila de a restitui accizele incasate si specialistilor de la firma de consultanta fiscala PricewaterhouseCoopers (PWC).

"Aceasta prevedere ar putea fi atacabila si probabil atacata si, pe de alta parte, va putea genera confuzii si situatii de neaplicare uniforma, conducand la cereri de restituiri de accize. In egala masura, ar putea interveni situatii de recalculare ulterioara a accizelor deja achitate, in functie de interpretarea adoptata", ne-a declarat Mihaela Mitroi, tax-partner in cadrul PWC.

Vama nu e la prima abatere

Potrivit OUG 24, intrata in vigoare la 1 aprilie, accizele de plata pentru un autoturism nou cu o capacitate sub 1.601 cmc au crescut de la 0 la 1 la suta, in timp ce in cazul celor cu o capacitate cilindrica peste 3.200 cmc accizele au crescut de la 9 la 11 la suta. In cazul unui autoturism de teren cu o capacitate cilindrica de peste 3.200 cmc, in valoare de 50.

000 euro, majorarea de accize dupa 1 aprilie este de 1.000 euro. Punctele vamale din subordinea Autoritatii Nationale a Vamilor au mai fost puse in situatia de a restitui accize dupa ce, in noiembrie 2004, s-a stabilit ca acestea se aplica la valoarea de intrare a unui autoturism, si nu la valoarea reziduala, mult mai mica, egala cu cel putin 20 la suta din valoarea de intrare.

Hotararea de guvern buclucasa a fost anulata trei luni mai tarziu, iar Vama a fost obligata sa restituie drepturile de import incasate suplimentar. In prezent, acciza in Vama se plateste la valoarea de intrare a autovehiculului, si nu la valoarea reziduala, asa cum s-a procedat pana la 1 aprilie a.c.