Daca troica de mai sus n-ar fi existat, primarii Capitalei ar fi inventat-o. Cu asemenea intreprinzatori la casa omului, Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) se inscrie in råndul institutiilor care se chinuie din rasputeri sa toace rapid si prost banul statului. In 2002, in plina era Basescu, Popovici a cåstigat licitatia pentru toaletele ecologice, prin intermediul firmei Comex Rom.

Ca mamifer, am nevoie de toaleta. Ca cetatean, ma intereseaza cu cåt plateste statul o toaleta ecologica. Statul romån, reprezentat de PMB, o inchiriaza cu 8,22 euro pe zi. Afacerea toaletelor sare la vreo 7,5 milioane de euro. Depinde pe cåti ani vrei sa o calculezi in avans. Firma Comex Rom are sediul intr-un apartament din Soseaua Stefan cel Mare. Detine un capital social de abia 30.

000 de lei noi, si 3.513 dolari americani. Are doar doi asociati: un oarecare Marian Dumitru, cu o singura parte sociala, si o firma asociata din Belgia, Immobilière Phoenix SA, din Anderlecht, Rue Plantin, 19, cu 99,99 parti sociale. Andrei Popovici ne-a confirmat ca este reprezentantul partii belgiene.

In problema budelor ecologice, Basescu a dat o palmuta la un rahatel, incalcånd Legea 212/2002 privind achizitiile publice. Care lege nu permite incheierea unor contracte pe o perioada mai mare de un an de zile. Or, afacerea celor 1.000 de closete a fost batuta in cuie pentru vreo 5 anisori de zile. Viceprimarul general Razvan Murgeanu ne-a declarat pe 18 iulie a.c.

ca a luat la puricat contractul. „L-am intors pe toate partile. Nu am gasit nimic in neregula.“ Or, asa cum v-am relatat si intr-un fotoreportaj anterior, in lipsa de clienti care nu se pot defeca de inanitie, veceurile au ajuns sa fie ingramadite si cåte zece unul långa altul, in cåteva cimitire si la Gradina Zoologica. Vidanjele minune i-au purtat noroc lui Popovici.

Pasul al doilea a fost intovarasirea sa cu Administratia Strazilor, din subordinea Consiliului General al Capitalei. Popovici a pus måna pe cåteva contracte babane, pentru stålpisori si marcaje rutiere, in baza unor licitatii hilare.

Preturile practicate de el sunt atåt de indecente, incåt fac cu ochiul Directiei de investigare a fraudelor a IGP; calitatea indoielnica a muncii firmei poate face apanajul unei analize fundamentate a Consiliului Concurentei; iar raportul intre pret si calitate pare de domeniul penalului; in timp ce maniera subiectiva prin care firma a trecut prin sitele licitatiei poate constitui substanta unei

cercetari amanuntite a PNA. |n aprilie 2005, PMB a organizat o licitatie, pentru executarea pe arterele Capitalei a o suta de mii de marcaje rutiere.

Firma lui Popovici, Comex Rom, nu dispune nici de utilaje si nici de muncitori specializati in astfel de lucrari. Ca sa-si simplifice demersurile, cånd s-a inscris in licitatie, a constituit un soi de consortiu ad-hoc, impreuna cu societatea Euro Construct Trading ‘98 SRL, care are doi asociati cunoscuti, pe Dan Besciu si pe Sorin {erban Vulpescu, proprietarii restaurantului „Golden Blitz“.

Unde mai trage cåteodata din toate pozitiile si presedintele Basescu. Presedintele este prieten cu Vulpescu, despre care se zice ca a fost ofiter de Securitate. |l mai viziteaza incognito la vila sa de la Corbeanca. Besciu mai este asociat la firma de transporturi West Tour ‘98 SRL, impreuna cu Dorin Cocos, barbatul consilierului de stat Elena Udrea.

Euro Construct a cåstigat o caruta de licitatii pentru reabilitarea strazilor Bucurestiului si a fost transmisa ca o stafeta de Basescu urmasilor sai din PMB. Euro Construct si Comex Rom au cåstigat licitatia celor 100 de mii de metri patrati de marcaje. Cu pretul de 10 euro pe metru patrat, asta inseamna un mizilic de un milion de euro.

Conform afirmatiilor lui Popovici, Comex Rom si-a adjudecat 35.000 de metri. Restul ii revine firmei Euro Construct. Perdante au iesit firmele Marcatin si Comprest. Care dispun si de utilaje, si de lucratori specializati.

Surse din PMB ne-au declarat ca la cåteva zile dupa publicarea rezultatelor licitatiei, consortiul cåstigator le-a propus firmelor perdante sa le subcontracteze executia lucrarii, la pretul de 5 euro pe metru. Intrebat daca este adevarat, Andrei Popovici a negat extrem de iritat o asemenea posibilitate. „Va dati seama ca subcontractarea este de domeniul penalului“, s-a justificat el.

Aceleasi surse sustin ca totusi, anul trecut, firmele Marcatin si Comprest au acceptat un subcontract de la Comex Rom. Marcajele firmelor cåstigatoare dispar de pe carosabil dupa prima ploaie. Detinem un set de poze facute in Colentina, Drumul Taberei si Militari, cu marcaje executate in parte manual, de o echipa de muncitori inchiriata de cele doua firme de la Administratia Strazilor.

Påna in 2002, pretul marcajelor nu a depasit 5 euro pe metru patrat. Odata cu ascensiunea lui Murgeanu, pretul lor s-a dublat. Ca o comparatie, cel practicat de firmele Marcatin si Comprest, la Brasov, este de 3 euro metrul. Prin contract, firmele sunt obligate sa utilizeze numai vopseaua elvetiana Plasti-Route, care rezista 6 luni, la orice tip de trafic.

Pesemne ca muncitorii beau vopseaua elvetiana si o inlocuiesc cu var chior, de spoit cotetele de pasari.

Pe de cealalta parte, firma Euro Construct presteaza servicii de aceeasi calitate suspecta. In 2001, Administratia Strazilor din Bucuresti (ASB) a incheiat cu Euro Construct un contract de reabilitare a Bdului Lascar Catargiu. Un control al Consiliului Concurentei a descoperit ca pretul achitat de catre ASB firmei constructoare a sarit cu aproape un miliard de lei.

Inspectoratul de Stat in Constructii a gasit diferente flagrante de grosime a materialului asfaltic, intre straturile superior si inferior ale carosabilului. ASB a corectat situatia, dar a subevaluat o posibila frauda. Responsabilitatea a cazut in capul fostului director al administratiei, Valentin Teodorescu, a contabilului-sef, Dan Vulpe, si a lui Gheorghe Constantin, diriginte de santier.

Cei doi patroni ai firmei Euro Construct s-au ridicat din praf si au mers mai departe. Eforturile lor au fost rasplatite printr-un gest mult asteptat, comis de Murgeanu anul trecut, pe cånd era primar general interimar. Cånd a reorganizat ASB, care se subordoneaza Consiliului General. A infiintat o directie separata in cadrul ASB, Directia de semafoare si marcaje rutiere.

Formal, noul compartiment ar trebui sa se subordoneze Directiei Generale Transporturi a PMB, subordonata la råndul ei direct primarului general. Murgeanu a implinit astfel visul lui Basescu. A smuls Consiliului General problema marcajelor, pentru a o putea controla mai bine.

Intrebat de ce era nevoie de o noua directie, Murgeanu a raspuns: „A fost o gåndire. Nu-i placea lui Basescu treaba cu ASB. Ne gåndim acum la o noua reorganizare“. |n aprilie 2003, Basescu a explodat: „Administratia Strazilor nu a revenit la Primaria Capitalei, pentru ca Hotarårea Consiliului General de saptamåna trecuta spune ca trebuie sa infiintam o alta Administratie“.

Ce inseamna Administratia Strazilor? Fonduri uriase de la buget, plus de la Banca Europeana de Investitii. Cine detine cheia asta are seiful cel mare in dulap. Cine detine o jumatate de cheie controleaza o jumatate de seif. Cheia este in momentul de fata in måinile lui Murgeanu. Clienti precum Comex Rom sau Euro Construct profita din plin de actuala organigrama.

Cu atåt mai mult cu cåt Adrian Petre, directorul Directiei semafoare, este prieten cu Popovici, Besciu si Vulpescu. Mostenit de pe vremea lui Lis, Petre socheaza prin incompetenta. Intrebat de ce-l mentine director, Murgeanu ne-a raspuns textual: „Are o problema. Este labil psihic“. {i cu fostul viceprimar general pesedist Stelica Barna, Murgeanu a fost la fel de uman.

Cånd Murgeanu i-a promis lui Barna c-o sa-l unga director adjunct la RATB, Gheorghe Aron, directorul general al Regiei, a zis ca mai bine isi da demisia.

Firma Comex Rom are obiceiul sa puna måna pe contracte grase. Anul trecut, a obtinut unul de 16,9 milioane de euro, cu Administratia Nationala a Drumurilor. L-a ajutat cumnatul fostului ministru Mitrea, care este cetatean francez. Popovici a negat vehement ca l-ar fi ajutat Mitrea sau cumnatul.

Contractul prevede instalarea si intretinerea pe o perioada de cinci ani a unor separatoare de sens pe DN 1 Bucuresti-Ploiesti. |n forma de bidoane de plastic, de 0,8 m inaltime, separatoarele dau peste cap toata circulatia. Daca o masina loveste unul, råndul de bidoane iese pe contrasens si face ravagii. A mai pus måna pe contracte pe Autostrada Soarelui, cu placutele anti-orbire.

|n afacerea stålpisorilor, si-a eliminat brutal concurenta, firma Vesta. L-a amenintat pe patronul ei ca-l desfiinteaza. Fireste ca Popovici a negat faptele. El nu recunoaste decåt c-o sa ne dea in judecata pentru calomnie. Ca pieton, ma intereseaza in ultimul hal starea de sanatate a zebrei pe care o traversez.

Ca cetatean si platitor de impozite, ma preocupa cåt dau pe o piele de zebra marcata de Popovici. Ca ziarist, ma voi lasa tåråt de gåt pe holurile tribunalului, pentru a-mi apara onoarea de pieton si contribuabil tepuit.

Cornel IVANCIUC