Michael Cashman este membru al grupului socialist din Parlamentul European si al Comitetului interparlamentar Romania-UE. Ne-a acordat acest interviu inainte ca premierul Tariceanu sa se razgandeasca in ceea ce priveste anticipatele. Michael Cashman nu credea ca anticipatele ar fi pus in pericol cauza aderarii Romaniei in 2007. "Alegerile pot intarzia procesul politic.

Schimbarile cerute si care sunt aplicate pot fi introduse de administratia publica in perioada anticipatelor", a spus europarlamentarul britanic. Problema anticipatelor a fost eliminata de decizia de ultim moment a lui Tariceanu. Problemele raman.

Rep. - Se apropie un raport detaliat de monitorizare al Comisiei, in octombrie, cunoasteti bine dosarul romanesc, cum evaluati perspectivele Romaniei? 2007 sau 2008?

Michael Cashman - Pe scurt, cred sunt foarte pozitive. Romania a facut schimbari enorme, iar schimbarile care vin din partea Ministerului de Justitie sunt exact ceea ce noi am cerut. Cred ca in Parlament e o atmosfera pozitiva, astepam cu interes raportul Comisiei, dar in acest moment nu vad nimic ce ar putea opri Romania sa adere la 1 ianuarie 2007.

Iar eu cred ca aceasta e data pentru care trebuie sa actionam. Nu are rost sa avem in cap ideea "poate, un an mai tarziu". Trebuie sa actionam pentru aceasta data (n. r. - 1 ianuarie 2007). Si sunt increzator ca, daca exista probleme majore, ele vor fi comunicate din timp guvernului roman, astfel incat Romania va putea actiona pentru remedierea lor.

Rep. - Cum mai poate influenta Parlamentul European acest dosar al Romaniei? Deja v-ati dat avizul conform, pozitiv, inainte de semnarea Tratatului, acum e treaba Comisiei si a statelor membre.

Michael Cashman - Sigur, dar Parlamentul are la indemana mai multe instrumente, de urgenta, motiuni, rezolutii care se pot referi la toate aspectele extinderii. Tocmai pentru ca am spus: "Da, continuati procesul", vom fi consultati si in ce priveste clauza de salvgardare.

Prin diferitii politicieni care se ocupa de rapoartele privind extinderea, prin diferitele comisii parlamentare, avem in continuare o influenta asupra acestor ultime momente importante.

Schimbarile rapide s-au produs tarziu

Rep. - Romania a fost "in competitie" cu Bulgaria. V-ati ocupat si de aceasta tara, sustinuta puternic de raportorul Parlamentului European, Van Orden. Credeti ca e vreo posibilitate a separarii celor doua tari; una sa adere in 2007, alta in 2008?

Michael Cashman - Cred ca Bulgaria a fost asistata de Comisia parlamentara comuna care s-a dus acolo si care a ridicat din timp probleme pe care Comisia nu le pusese in fruntea listei: drepturile femeilor, drepturile minoritatilor, situatia copiilor si batranilor din institutii, separarea dintre justitie si politie, tot felul de teme ridicate de politicieni din alte partide decat cel al

raportorului (n.r. - Partidul Conservator). Iar asta a dat avant miscarii de reforma din Bulgaria. Nu cred ca acelasi lucru s-a petrecut in Romania pana acum vreo doi ani. Abia atunci a avut loc o schimbare foarte clara, guvernul a recunoscut intr-adevar ca schimbarile trebuie sa fie mai rapide, dar si mai cuprinzatoare.

Rep. - Vorbiti de dezbaterile provocate de Raportul Nicholson, Arie Oostlander, si dumneavoastra ati fost implicat...

Michael Cashman - Absolut. Atunci a fost momentul in care noi am facut cateva cereri clare care trebuiau indeplinite. Si, trebuie sa o spun, am fost cu totii impresionati de modul in care guvernul a raspuns, in mod special de modul in care reprezentantii guvernului de aici de la Bruxelles au discutat cu noi si au abordat temele ridicate.

Asta nu inseamna ca sunt diferente de abordare intre Bulgaria si Romania.

Rep. - Dar ce explicatii dati?

Michael Cashman - Cred ca un nou tip de partid politic fusese ales atunci in Bulgaria, miscarea lui Simeon. Cand apare ceva nou, oamenii se entuziasmeaza deodata si ofera ajutor, e ceva la moda. Asa ca eu cred ca ceea ce s-a intamplat a fost ca Bulgaria a captat atentia, si nu s-a oferit acelasi sprijin si nu s-au facut aceleasi presiuni ce ar fi trebuit facute si in cazul Romaniei.

Acestea au venit mai tarziu, cu ocazia raportului Nicholson-Oostlander si cu activitatea pe care eu am depus-o in cadrul grupului socialist in ce priveste Romania.

"Nu cred ca politicieni din afara trebuie sa influenteze alegerile in alta tara"

Rep. - Romania a fost in situatia de a avea un nou guvern, cel al Aliantei. A oferit acesta o mai buna imagine, un nou impuls? E o intrebare delicata, la urma urmei, sunteti politician socialist.

Michael Cashman - Trebuie sa fiu atent cu ceea ce spun, pentru ca nu cred ca politicieni din afara trebuie sa influenteze alegerile in alta tara.

Voi spune ca am fost impresionat de ministrii pe care i-am intalnit si ca am fost impresionat de continuitatea angajamentelor de a duce mai departe reformele, asa incat Romania sa se aseze cu drepturi egale la masa Uniunii Europene, nu ca o tara careia i s-a oferit un cadou, pentru ca Romania a trebuit sa treaca prin schimbari dureroase.

Deseori, oamenii se intreaba de ce trebuie sa facem asta, de ce trebuie sa induram aceste reforme, de ce lucrurile nu pot fi la fel cum au fost. Dar lucrurile nu vor mai fi niciodata cum au fost. E o atitudine curajoasa a guvernelor sa faca aceste reforme cat de rapid si cat de hotarat posibil. Cat timp asta continua, cred ca suntem in calendar pentru 2007.

Rep. - Credeti ca presedintia britanica ar putea ajuta cumva cauza Romaniei?

Michael Cashman - Marea Britanie sustine puternic extinderea. Iar asta include si Turcia, posibil Ucraina, posibil Croatia. O extindere inteleapta, sanatoasa, care aduce reforme este in interesul fiecaruia.

Desigur, Marea Britanie avand presedintia, trebuie sa reprezinte toate cele 25 de state membre si cred ca Marea Britanie va face asta sustinand cauza implinirii extinderii la care ne-am angajat, ceea ce inseamna ca da, desigur, vom sprijini Romania.