In Capitala, un sfert din populatie are datorii la Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice (RADET), iar o jumatate dintre abonati isi platesc cu mare dificultate facturile.

Avalansa recentelor scumpiri la gaze naturale, apa rece, apa calda si electricitate, la care se va mai adauga din toamna inca o majorare de cel putin 20 la suta a pretului gigacaloriei, va transforma Bucurestiul intr-un oras al datornicilor.

Daca, in luna decembrie a anului trecut, intretinerea unui apartament cu trei camere, locuit de trei persoane, era de 2.900.000 de lei vechi, pentru luna decembrie a acestui an specialistii prognozeaza o scumpire a facturilor cu minimum 28 la suta. Asta inseamna ca la avizier se va afisa o intretinere de 3.700.

000 de lei vechi, cat echivalentul a 100 de euro. Pana la iarna, cand scumpirile vor debransa caloriferele familiilor cu venituri modeste si chiar ale unora cu salarii ceva mai rasarite, RADET a umflat deja facturile.

Curtea de Conturi a constatat o gaura de 75 de miliarde de lei vechi in bugetul regiei monopoliste, iar aceasta a decis sa impute minusul bucurestenilor. Suma a fost aruncata in carca abonatilor, pe motiv ca, in perioada decembrie 2002- februarie 2003, conducerea regiei a aplicat gresit prevederile Ordonantei Guvernului nr. 6 / 2003.

Adica, timp de trei luni, 5.500 de asociatii de proprietari ar fi platit apa calda subventionata, cand reducerile trebuiau aplicate doar pentru agentul termic. Din luna iunie, asociatiile de proprietari au fost instiintate ca fiecare persoana trecuta la intretinere trebuie sa plateasca in plus cate 20.

000 de lei pana la recuperarea prejudiciului.

Cu toate ca atributiile de facturare reveneau directorilor comercial si economic, iar interpretarea cadrului legislativ cadea in sarcina directorului juridic, pentru incompetenta lor, bucurestenii trebuie acum sa plateasca si penalizari la prejudiciu.

Asta pentru ca, timp de trei ani, gaura lasata de fostul director general de la acea vreme, Radu Opaina, a crescut de la 60 de miliarde la 75 de miliarde vechi. Opaina se apara aruncand vina pe actuala conducere a RADET-lui care, in opinia sa, incearca sa recupereze astfel pierderile din sistem.

La randul lor, reprezentantii asociatiilor de proprietari refuza sa plateasca sumele imputate dupa trei ani, sustinand ca nici un consumator nu este obligat sa suporte „sume aberante pentru a sustine incompetenta, abuzul si dezinteresul pe care conducerea RADET le-a promovat ani de-a randul printre clientii sai”.

In orice tara civilizata, cei care s-au facut vinovati de aplicarea gresita a legislatiei si au emis facturi incorecte isi platesc erorile, atat cu functiile, cat si cu bani din propriul buzunar. In Bucuresti, insa, lucrurile stau exact pe dos.

Abonatii sunt intotdeauna vinovati si pusi la plata pentru gaurile negre, pierderile din sistem si greselile sefimii din RADET.