Demarat cu mult scepticism, programul guvernamental de innoire a parcului auto s-a dovedit a fi un succes financiar pentru toate partile implicate, singura incertitudine planand asupra efectului de innoire propriu-zis.

Desi dupa anuntarea metodologiei de lucru, multa lume a criticat eficienta unui program de tip buy-back pe piata automobilelor, reusita financiara a procesului este evidenta.

Potrivit regulilor impuse de program, toti cetatenii care detineau un autoturism mai vechi de 12 ani, in stare de functionare, puteau obtine pe el, prin intermediul centrelor REMAT, un voucher in valoare de 30 de milioane, cu ajutorul caruia urmau sa achite avansul la cumpararea unui autoturism nou.

Sondajele de opinie realizate de presa au lasat sa se inteleaga, la momentul demararii proiectului, ca romanii nu se vor lasa induplecati de oferta din cauza cu nu vor avea disponibilitati pentru a plati restul de pret. Cea mai ieftina masina era, evident, Dacia, iar diferenta ce trebuia platita, cash sau in rate, era de cel putin 5.000 de euro.

Cu toate acestea, in primele zile dupa lansare, centrele REMAT au fost luate cu asalt de cei dispusi sa-si abandoneze vechea Dacie pentru suma de 1.000 de dolari. Dificultatile specifice oricarui proces de tip heirup specific Romaniei au fost depasite si dealerii de automobile au intregistrat in luna iunie o crestere a vanzarilor nesperata.

Numarul celor care s-au inscris in program a ajuns la aproximativ 10.000, dintr-un total permis de lege de 15.000.

Vinzi si castigi

Dintre cei care au castigat in urma initiativei guvernului, pe primul loc se afla, fara indoiala, producatorii acestor autoturisme vandute in Romania. Daca facem un calcul la un pret mediu de 10.000 de euro, constatam ca sumele ce urmeaza a fi incasate de firmele care exporta masinile in tara noastra au de primit 100 de miloane de euro.

Daca urmarim procentele cu care au crescut vanzarile pe marci, aproximativ jumatate din bani revin Uzinelor Dacia, companie ce a beneficiat si de cel mai mare numar de locuri pe lista guvernului.

Cealalta jumatate va parasi Romania, dupa ce dealerii si importatorii isi vor trage partea leului, comisionul acestora situandu-se undeva intre 5 si 10 la suta din valoarea masinilor vandute, adica un minimum de 2-3 milioane de euro.

Statul, in castig pe termen lung

Statul roman a investit, practic, cel mai mult pana in acest moment, urmand sa livreze in conturile importatorilor aproximativ 10 milioane de euro, contravaloarea subventiei prin vouchere. Catre bugetul statului se vor intoarce insa TVA-ul si accizele aferente acestor autovehicule, cu o valoare cel putin dubla fata de investitia initiala.

Vechiturile au ramas pe strazi

Scopul principal al programului a fost totusi eliberarea soselelor de rable, acestea fiind un real pericol pentru siguranta traficului si pentru sanatatea noastra. Probabil ca acesta este singurul punct din program care nu ar trebui sa satisfaca pe nimeni, daca tinem cont ca majoritatea masinilor predate la REMAT au fost intr-o stare buna de functionare, cele mai multe Dacii din ’90-92.

De fapt, prevederea potrivit careia autoturismele sa fie functionale a impiedicat eliminarea adevaratelor rable care impanzesc tara, ocupand locuri de parcare si mutiland aspectul strazilor si bulevardelor.

Un alt element demn de luat in seama ar fi cel legat de automobilele de provenienta straina care, desi au o vechime de cel putin 12 ani, valoreaza mult mai mult pe piata libera, astfel ca proprietarii lor nu s-au indurat sa renunte la ele pentru numai 30 de milioane.

Nu in ultimul rand, posesorii unor Dacii vechi de 15-20 de ani fac parte din categoria celor care nu-si vor putea permite prea curand sa achite o rata de 100 de euro lunar, astfel ca au ramas cu batrana si fidela masina in fata blocului.