Putini sint cei care stiu ca simbolul Parisului, a fost realizat dupa o tehnologie descoperita in Romania de proiectantul si constructorul Gustave Eiffel, care a importat-o de la noi.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, inginerul

Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la

recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. In 1878, Panculescu

revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal. In

acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a

traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile

metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in

afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea

concesionata in mai putin de un an, desi termenul era de aproape cinci

ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului roman, Gustave Eiffel se

deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intilni pe

Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate

Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la

montarea caii ferate.

In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul "Nicolae Iorga", francezul a

fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de geniul romanului.

Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei

despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris,

pentru Expozitia universala din 1889. Impreuna au discutat despre

adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului,

folosind subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa

aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca

destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.

Cunoscut in Franta, anonim in Romania

Profesorul Eugen Stanescu de la Muzeul Judetean de Istorie si

Arheologie s-a numarat printre putinii cercetatori ai acestui inedit

episod. A fost special in Franta pentru a studia cit de cunoscut este

aportul inginerului roman la ridicarea simbolului orasului luminii.

Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un studiu

intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat

1887, in care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca

turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi

aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe

Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata

Bucuresti-Predeal.

Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit

in tara unde s-a nascut. Doar la insistentele profesorului Stanescu, o

scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an

numele inginerului Panculescu