Daca in Germania sau Franta un autoturism marca Renault Clio poate fi inchiriat pentru 25 de euro pe zi, timp de o saptamana si fara limita de kilometri, in Romania inchirierea aceleiasi masini in aceleasi conditii ajunge la 55 de euro pe zi. Clientii, de cele mai multe ori straini, se arata mirati de aceste diferente, dar accepta situatia.

Reprezentantii firmelor care inchiriaza autoturisme stiu de preturile mai mari decat in strainatate, insa au gasit o explicatie: gropile. „Cauciucurile trebuie schimbate foarte des pentru ca se tocesc mai repede pe drumurile noastre”, ne-a declarat Mirela Moldovan, director economic al societatii Francrocar.

Pe de alta parte, dobanzile mari la credite si leasing constituie alte motive pentru saltarea preturilor. Firma Francrocar functioneaza din 1992, cand existau doar cateva companii pe piata si preturile erau chiar mai mari. „In urma cu zece ani, inchirierea unei masini costa cu pana la 10 euro pe zi mai mult decat in prezent”, a mai adaugat aceasta.

Preturi pentru buzunare „cu greutate”

Clientii firmelor de rent-a-car sunt strainii sau romani stabiliti in strainatate. Pe langa acestia, cei care-si mai permit sa inchirieze masini sunt angajatii unor companii ori consulate, precum si unii oameni de afaceri. „Cand au probleme cu masinile personale, prefera sa inchirieze o masina decat sa dea bani pe taxi”, spune reprezentantul companiei.

Perioadele cu incasarile cele mai mari sunt lunile de vacanta, atat vara, cat si iarna, cand firmele pot primi cereri intr-o singura zi pentru o treime din parcul auto pe care il detin. Managerii sustin ca cifra de afaceri a companiilor s-a marit in fiecare an cu 10%.

In perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, ei spera ca numarul strainilor care vor avea afaceri in Romania va creste, iar odata cu acestia va spori si numarul celor care inchiriaza masini si in afara sezonului turistic.

Avem firme mari, mici si „pirat”

In ultima perioada, pe piata au aparut si micii intreprinzatori, cei care au un parc auto mai mic de zece autoturisme. Pe timpul verii, nici acestia nu se pot plange de lipsa clientilor, ba dimpotriva. De multe ori sunt nevoiti chiar sa refuze solicitarile pentru ca nu au suficiente masini la dispozitie.

„In lunile de concediu nu reusim sa facem fata si trebuie chiar sa-i refuzam pe unii clienti. Pe de alta parte, daca ne inmultim numarul de masini, nu avem unde sa le tinem primavara si toamna, cand nu prea avem cereri”, sustine managerul firmei Raider, care are 11 autoturisme.

Cu toate acestea, micii intreprinzatori se simt amenintati de cei care inchiriaza masini la negru, fara sa plateasca taxele la stat. Reprezentantul Raider sustine ca o parte din privatii care inchiriaza o locuinta pentru o anumita perioada ofera clientilor si un autoturism. „Tranzactia se face la mica intelegere si castigul nu este inregistrat nicaieri”, a mai adaugat acesta.

Garantie pana la 1.000 de euro

Conditiile de inchiriere impuse de firmele din domeniu sunt foarte severe. In cazul firmelor mici, clientii trebuie sa lase intre 150 si 400 de euro garantie, in caz de accident.

Chiar si asa, pagubele pe care le inregistreaza firma sunt mai mari: „Daca a avut loc un accident, chiar daca se demonstreaza ca soferul masinii noastre nu a fost vinovat, reparatiile necesita foarte mult timp si vehiculul nu mai poate fi inchiriat. Deci pierd bani”, a adaugat reprezentantul Francrocar.

Valoarea depozitelor porneste de la 500 de euro si ajunge chiar pana la 1.000 de euro, in functie de tipul autoturismului.

In medie, un autoturism este dat spre inchiriere timp de trei ani, dupa care este vandut si achizitionat un altul in loc.