Statul roman cauta solutii pentru ca fabrica Daewoo de la Craiova sa nu fie inchisa. Se spera ca astfel sa fie pastrate peste 3000 de locuri de munca si o uzina moderna din punct de vedere tehnologic. Pentru ca uzina sa fie salvata, este necesar ca ea mai intai sa fie nationalizata pentru a fi apoi reprivatizata.

Nationalizarea va presupune ca statul roman sa scoata de la buget sute de milioane de dolari. Dar mai intai, va plati o firma de avocatura sau de consultanta pentru a negocia cu coreenii care detin 51% din fabrica de la Craiova. Alti bani vor fi scosi pentru ca aceeasi firma sau alta de acest gen sa reprivatizeze uzina de la Craiova.

Totul trebuie sa se desfasoare rapid pentru ca licentele de fabricatie ale masinilor Daewoo vor expira in octombrie acest an. Procesul a fost declansat din punct de vedere legislativ.

Senatul a aprobat, luni, ordonanta de urgenta prin care Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) a fost mandatat de guvern sa incheie contracte de asistenta juridica in vederea negocierii cu Daewoo Motor Co.Ltd. pentru achizitionarea de catre statul roman a pachetului majoritar de 51% din actiunile SC Daewoo Automobile SA.

Proiectul prevede si negocierea stingerii creantelor detinute de catre concernul Daewoo impotriva SC Daewoo Automobile SA. OPSPI va putea angaja firme de avocatura romanesti sau straine sau consultanti internationali pentru rezolvarea situatiei de la Daewoo Automobile Romania.

Firma de avocatura sau de consultanta care se va ocupa de negocierile cu coreeni, ar putea oferi asistenta juridica autoritatilor romane pentru reprivatizarea ulterioara a fabricii de la Craiova.

SC Automobile Craiova SA (societatea la care statul are 72,4% din actiuni) detine 49% din actiunile SC Daewoo Automobile Romania, nu dispune de resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor necesare onorariilor aferente contractelor de asistenta juridica. Astfel, plata firmei de avocatura va fi facuta din bugetul OPSPI.

Implicarea statului in nationalizarea fabricii de la Craiova, pentru a o revinde ulterior, este vazuta cu ochi buni de specialistii auto. „In momentul de fata totul este blocat. Nimeni nu vrea sa discute cu Daewoo Motor Co.Ltd. (partea din Daewoo care nu a fost preluata de General Motors), pentru ca aceasta societatea are multe bube.

Astfel, nimeni nu vrea sa intre in contract comercial cu coreenii“, ne spune analistul pietei auto, Dan Vardie. Potrivit lui, se pare ca problemele cu uzinele detinute de Daewoo Motor Co.Ltd. in lume s-au complicat, pentru ca a aparut un actionar surpriza Daewoo Marea Britanie, care si-a exprimat pretentiile asupra activelor fostului producator de automobile coreean.

Astfel, doar daca statul roman va prelua fabrica de la Craiova exista sanse ca aceasta sa fie privatizata. Sanse care sunt considerate reale de catre Vardie.

Statul roman va trebui insa sa plateasca cateva sute de milioane de dolari pentru cele 51% din actiunile fabricii de la Craiova. Una dintre cele mai dificile negocieri va fi aceea a datoriilor Daewoo Craiova catre firma din Coreea care se cifreaza la circa 800 milioane de dolari. Ramane de vazut daca coreenii vor include datoria in pret sau vor cere plata ei separat.

Procesul de negociere cu coreeni, apoi reprivatizarea uzinei si inceperea productiei de noi autovehicule la Craiova ar putea dura doi ani.

Cea mai importanta intrebare este daca exista investitori interesati sa preia uzina de la Craiova, dupa nationalizare.

„La nivelul agentiei nu exista nici un interes concret pentru fabrica la Craiova. Discutii au fost cu diversi producatori de autovehicule, dar nu s-a facut nici o oferta concreta“ ne-a declarat presedintele Agentiei Romane pentru Investitii Straine, Ana Maria Cristina.

Doar producatorii indieni de autovehicule si-au manifestat un interes mai deosebit pentru fabrica de la Craiova, De altfel, conform specialistilor auto, firma Mahindra doreste sa intre pe piata europena, folosind drept punct de plecare Romania.

Oficialii Mahindra au vorbit de producerea unor autoturisme ale acestei firme la Pitesti, data fiind legatura intre societatea indiana si Renault. Dar la Pitesti, practic nu ar fi loc pentru producerea altor autovehicule, dat fiind faptul ca pentru producerea Loganului sunt deja trei schimburi si sunt ocupate toate spatiile de productie. Varianta de rezerva a Mahindra este fabrica de la Craiova.

Surse autorizate spun ca deja indienii au inaintat o scrisoare de intentie guvernului roman pentru preluarea fabricii de la Craiova.

Alte firme interesate de fabrica Daewoo sunt, protrivit specialistiilor auto, Renault si General Motors. Renault ar fi interesata de fabrica de la Craiova pentru a produce aici componente ale Loganului care sa fie asamblate la alte uzine din lume.

General Motors priveste cu alti ochi Romania dupa ce a vazut ca noile masini Daewoo, fabricate de gigantul american in Coreea si comercilizate sub marca Chevrolet, au avut succes pe piata romaneasca.

In schimb despre o eventuala patrundere a chinezilor de la Chery Automobile (al saptelea producator de autovehicule din China) in Romania, se pare ca acest lucuru nu se va intampla.

„Chinezii cer garantie guvernamentala pentru orice investitie pe care o fac, indiferent cat de mica este valoarea acesteia. Este practic imposibil sa le oferi aceste garantii“, ne spune presedintele ARIS, Ana Maria Cristina.

De la Oltcit la Daewoo

- 30 decembrie 1976 - se incheie un acord intre fima Citroen si statul roman pentru constructia la Craiova a unei fabrici de automobile.

- octombrie 1982 - incepe productia Oltcitului.

1988: francezii de retrag din societatea mixta. La Craiova se vor produce masini Oltcit (redenumite ulterior Oltena) pana in 1995.

- octombrie 1994 - Daewoo Coreea preia 51% din actiunile fabrici de automobile de la Craiova. Contractul de privatizare, semnat sub guvernarea Iliescu-Vacaroiu, permite importul fara taxe vamale a unui numar de automobile din Coreea.

Obiective ambitioase, dar nerealiste

Marti, Societatea Daewoo Automobile Romania a anuntat ca vizeaza, pentru acest an, o productie record de 31.000 de unitati, in crestere cu 15% fata de anul 2004. Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA), vanzarile de autoturisme Daewoo au fost in primul semestru al acestui an, de 12.

873 unitati, ceea ce a conferit companiei al doilea loc in topul vanzarilor de autoturisme din Romania, cu o cota de 11,8%. Specialistii pietei auto considera nerealista tinta celor de la Daewoo. Ei spun ca rezultatele arata o scadere a vanzarilor de automobile Daewoo cu 8% pe primele sase luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Pe de alta parte, nici anul trecut tinta de vanzari a Daewoo nu a fost atinsa: au fost vandute 27.043 autoturisme din cele 30.000 de unitati pe care cei de la Craiova sperau sa le comercializeze. O alta piedica in calea atingerii obiectivului de vanzari propus pentru acest an il reprezinta expirarea licentei de fabricatie a autorismelor Daewoo in octombrie.

- octombrie 2002 - Daewoo Automobile Romania primeste licenta pentru a mai produce autoturisme Daewoo inca trei ani.