Romania a avut cei mai putini spectatori de film in cinematografele din Europa, in anul 2004, iar la nivel mondial a fost depasita doar de China, Burkina Faso, Iran si Senegal. Potrivit unul studiu mondial, realizat de Observatorul European al Audiovizualului, Romania a inregistrat o frecventa de 0.

2 spectatori, raportat la numarul de locuitori, in timp ce in Uniunea Europeana media de frecventa este de 2.22 spectatori. In Ungaria frecventa a fost de 1.4 spectatori, iar in Statele Unite si Canada de 5,2, respectiv 4.0 spectatori.

Dintre cele patru tari care au inregistrat o cifra de frecventa mai scazuta decat Romania in 2004, China a avut 0,1 spectatori pe cap de locuitor, la fel Burkina Faso, Iran si Senegal, tari de pe continentul african. Cauzele fenomenului sunt interpretate diferit de distribuitori, proprietari de cinematograf si producatori de film.

Pirateria si mizeria golesc salile de cinema

„Cred ca, in primul rand, pirateria este de vina, pentru ca o gasesti la fiecare colt de strada”, a spus presedintele Asociatiei Distribuitorilor de Film din Romania, Oana Stoenescu. Filmele ce pot fi cumparate la doar 5 sau 10 lei, ori descarcate direct de pe site-uri de internet afecteaza veniturile distribuitorilor de film.

Ca urmare, acestia nu-si mai pot permite sa le aduca in cinematografele romanesti cat mai aproape de lansarea lor mondiala, ceea ce duce la scaderea interesului spectatorului. „Noi nu putem scoate filmele odata cu Budapesta, ce sa mai vorbim de America”, a explicat Stoenescu.

Totodata, Romania are putine sali de cinema la standarde europene, doar 11 cinematografe multiecran sau multiplex, dintre care trei in Bucuresti, potrivit datelor din 2004. Reprezentantul „CinemaPro”, care este privat si a fost deschis in 2005, condamna, de asemenea, pirateria, calitatea slaba a salilor, dar si legislatia deficitara.

„Daca in ceea ce priveste calitatea si numarul cinematografelor, investitiile in acest domeniu sunt din ce in ce mai numeroase, in ceea ce priveste pirateria si legislatia care sa sustina cinematografia, productia, distributia, statul nu a gasit inca solutii”, a spus Dana Adam, reprezentantul de relatii publice al cinematografului.

Romanii merg la film o data la cinci ani

Doar patru milioane de romani au mers la cinema in 2004, cu 50% mai putin fata de anul 1998, potrivit Anuarului Statistic al Cinematografiei, editat de Centrul National al Cinematografiei. Potrivit frecventei de vizionare, un roman se duce la film o data la cinci ani, in timp ce un locuitor din China, Burkina Faso, Iran si Senegal merge la film o data la zece ani.

Comparativ, americanii merg la cinema de cinci ori pe an, spaniolii de trei ori pe an, iar locuitorii tarilor membre UE, in medie, de doua ori pe an.

„La noi exista un nivel zero al promovarii”

Regizorul Cristi Puiu a explicat lipsa de spectatori din cinematografele romanesti prin faptul ca nu exista o promovare a filmelor. „Cine vine la cinematograf? Cei care stiu de film, cei care sunt indragostiti de staruri si cei care se intampla sa fie in sala ocazional”, a spus Puiu. „Problema este ca la noi exista un nivel zero al promovarii filmelor”, a adaugat regizorul.

„Razboiul stelelor” sau „Stapanul inelelor”, care au avut foarte multi spectatori, au avut si o promovare agresiva, a explicat regizorul. Pretul biletelor care ajunge pana la 50 de lei, in unele cinematografe, este prohibitiv. (Simona Chitan)

Frecventa spectatorilor pe numar de locuitori

SUA 5.2

Australia 4.51

Canda 4.0

Spania 3.35

Franta 3.13

Marea Britanie 2.87

Italia 1.94

Slovenia 1.5

Ungaria 1.4

Croatia 0.5

Bulgaria 0.4

Egipt 0.3

Romania 0.2

Maroc 0.2

China 0.1

Burkina Faso 0.1

Iran 0.1

(Oana Botezatu, Sandra Scarlat)