Din 2007, bugetele unitatilor de invatamant vor fi alcatuite pe baza numarului de elevi. Fiecare dintre acestia va aduce scolii sale 23 de milioane de lei pe an, bani veniti de la minister.

Proiectul prezentat ieri de ministrul educatiei, Mircea Miclea, poate declansa o concurenta acerba intre scolile din Romania. Banii nu vor mai fi dati unitatilor de invatamant pe criterii discutabile, ci in functie de numarul elevilor pe care „ii invata carte”.

> Unui elev ii vor reveni de la bugetul de stat, in medie, 23 de milioane de lei pe an. Directorii scolilor vor fi nevoiti sa se zbata pentru a convinge cat mai multi tineri sa invete in institutiile conduse de ei.

> Miclea: „Banii urmeaza elevul. Scolile performante le vor absorbi pe cele neperformante”.

> Exemplu: o scoala cu 200 de elevi va avea un buget anual de 4,6 miliarde lei, iar una cu 500 de elevi va primi de la minister 11,5 miliarde lei. Acesti bani vor sustine toate cheltuielile, inclusiv salariile dascalilor.

> Proiectul vizeaza toate nivelurile, de la clasa I la a XII-a.

> Statutul de scoala il vor avea doar institutiile la care studiaza cel putin 200 de elevi. Cele care nu indeplinesc aceasta conditie nu vor fi desfiintate, ci vor deveni locatii subordonate altor scoli.

Scolile si liceele isi vor gestiona singure banii de la buget, pe care ii vor primi in functie de numarul de elevi. Acest lucru va duce la o competitie acerba intre unitatile de invatamant pentru atragerea copiilor. „Banii urmeaza elevul. Scolile performante le vor absorbi pe cele neperformante, iar acest lucru este posibil numai daca vor avea un invatamant de calitate.

Avem 193 de scoli unde nici un elev nu a promovat testele nationale. Unitatile respective nu au de ce primi bani”, a spus ministrul Educatiei si Cercetarii, Mircea Miclea. Ministrul a explicat ca nici o scoala nu se va desfiinta. Ele vor ramane pe loc, insa vor fi preluate administrativ de cele mai performante si vor rezulta unitati cu mai multe locatii.

Fiecare scoala va avea minimum 200 de cursanti

Potrivit calculelor facute de expertii MEC, costul mediu necesar scolarizarii unui elev in Romania ar trebui sa fie de 23 milioane de lei/an. Aici sunt incluse cheltuielile cu salariile profesorilor, bursele elevilor, manualele scolare, reparatiile curente si capitale, cheltuielile de intretinere.

In anul scolar 2004-2005, bugetul a fost insa mult sub necesar, fiecarui elev revenindu-i numai 16 milioane de lei. „Speram sa obtinem 5% din PIB pentru invatamant in 2005, fata de 3,7% in acest an”, a declarat Miclea. Fiecare scoala va avea minimum 200 de elevi si o singura structura administrativa. „Vom avea scoli mai mari si mai putini directori”, a explicat Miclea.

In plus, directorul nu va mai fi presedintele consiliului de administratie, ci simplu membru. El va avea un contract de management cu consiliul si va raspunde in fata acestuia, putand fi concediat daca prestatia nu este multumitoare.

Opt judete-pilot

Un proiect similar s-a desfasurat in anul scolar 2004-2005, in opt judete: Braila, Cluj, Dolj, Harghita, Iasi, Neamt, Sibiu si Satu-Mare. Dupa cum a declarat Mircea Miclea, a fost insa numai „joaca cu creionul pe hartie”, pentru ca Legea finantelor publice nu a permis alocarea globala a bugetului catre unitatile scolare.

Miclea spune ca, pana la sfarsitul anului, va initia schimbarea legii, astfel incat proiectul sa poata deveni efectiv, incepand din ianuarie 2006, odata cu bugetul pe anul viitor. Celor opt judete-pilot li se vor adauga inca doua, pe care ministerul le va anunta in septembrie.

Din 2007, descentralizarea va fi generalizata fie la toate nivelurile, fie numai in licee, a mai spus Miclea.

„Clica” si in invatamantul preuniversitar?

Aceste masuri muta, practic, puterea de decizie de la nivelul ministerului si inspectoratelor scolare la cel al conducerii fiecarei scoli. Scolile si liceele vor functiona dupa modelul universitatilor, unde, dupa mai multi ani de autonomie, un studiu recent a pus in lumina problema nepotismului si a formarii „clicilor” pe criterii de rudenie, prietenie, afaceri.

„Pe termen scurt, nu exclud posibilitatea sa apara astfel de gasti si in invatamantul preuniversitar. Nu vor avea insa viata lunga deoarece ele vor duce la scaderea calitatii. Scolile vor fi interesate sa atinga niste standarde de calitate pentru ca altfel vor ramane fara elevi si, in consecinta, fara bani”, a afirmat Miclea.