Incet, dar sigur, centrul de greutate al industriei auto se muta in Europa Centrala si de Est. Aproape 12% din productia auto europeana este generata in aceasta regiune. Noile proiecte ale marilor constructori mondiali vor creste simtitor in urmatorii ani ponderea zonei pe harta auto a lumii.

Miliardarul de origine indiana Lakshmi N. Mittal a avut o inspiratie fantastica atunci cand a inceput sa cumpere combinate siderurgice falimentare din fostul bloc comunist.

Tabla produsa de combinatele “regelui mondial al otelului” si-a gasit imediat clienti atunci cand marii producatori auto au inceput sa deschida capacitati de productie in regiune.

Analistii pietei otelului spun ca, din contra, unul dintre argumentele forte ale lui Mittal in favoarea achizitiei de combinate siderurgice in Est a fost tocmai faptul ca marile concerne auto urmau sa deschida capacitati de productie in regiune.

Cert este ca, in acest moment, combinatele miliardarului anglo-indian sunt principalul furnizor de tabla pentru fabricile “greilor” auto din Europa Centrala si de Est. Insa Mittal nu este singurul care probabil se felicita pentru pasul facut.

Sute de producatori de piese si componente auto au dat navala in ultimii ani in regiune, deschizand fabrici si infiintand mii de locuri de munca.

Dar de unde acest interes? O buna infrastructura oferita de anumite tari estice, dublata de o forta de munca ieftina sunt primele argumente care atrag atentia oricarui producator auto.

“Costul cu manopera este astazi de pana la sase ori mai mic decat in Europa de Vest sau pe pietele asiatice, precum Coreea de Sud sau Japonia”, spune Mihai Ivanescu, director general la M Car Trading, importatorul autoturismelor Mitsubishi in Romania.

In acest moment, aproape toate marile concerne auto au facut investitii strategice in Est. Principalele destinatii sunt Slovacia, Cehia si Polonia, dar am mai putea nominaliza fara a gresi si Turcia. Incep sa se afirme insa, tot mai puternic, si alte state precum Ungaria si Romania. Cele mai multe capacitati de productie au fost instalate in Slovacia.

Volkswagen, PSA Peugeot Citröen, Renault si Kia au aici fabrici a caror capacitate de productie insumeaza 1,1 milioane de vehicule anual. Din 2008, capacitatea va creste la 1,3 milioane de unitati pe an, dupa ce Kia isi va extinde unitatea de la Zilina.

Noua facilitate reprezinta o investitie de 1,1 miliarde de euro, iar potentialul sau va fi de 300.000 de unitati anual. Primele vehicule vor iesi de pe linia de fabricatie spre finalul anului 2006.

“Decizia Kia de a dezvolta facilitati de productie in Europa are la baza exceptionalele rezultate de vanzari obtinute in anii trecuti, dar si previziunile optimiste privind evolutia cotei de piata in Europa”, spune Ionut Gheorghe, director de marketing la Kia Autorom.

Anul trecut, Kia a vandut pe piata europeana 270.000 de unitati, iar in acest an se prognozeaza un volum de 430.000, reprezentand o crestere de 59%.

“Fabrica din Slovacia si planul agresiv de introducere pe piata a 13 noi modele pana in 2010 reprezinta premise importante pentru mentinerea statutului de marca auto cu cel mai dinamic ritm de crestere la nivel global”, continua Gheorghe.

In Ungaria, grupul Volkswagen produce modelul Audi TT roadster si coupé si mai construieste alte 1,5 milioane de motoare anual. Dar primul producator care a intrat pe piata maghiara este Suzuki, cu o capacitate instalata in orasul Esztergom de 150.000 de masini.

De altfel, strategia multora dintre constructorii asiatici a fost sa considere estul european drept un cap de pod pentru cucerirea continentului.

Practic, daca ar fi sa luam in considerare si unitatile Daewoo din Romania si Polonia, asiaticii au “infipt” fanioane in mai toata regiunea. Totusi, deocamdata se produce cu mult sub capacitatile instalate.

Mai mult, in Slovacia, anul trecut, productia a suferit un recul de 21%. Analistii spun ca este conjunctural, in contextul in care Polonia a crescut cu 84%, iar Romania cu 28%. Daca la nivelul Uniunii Europene productia auto a crescut cu 2%, aceasta a fost datorata numai cresterilor din noile state admise.

In Europa celor 15, productia s-a mentinut in 2004, la nivelul anului precedent, pe cand in cazul noilor membri UE aprecierea a fost de 23%. Daca mai adaugam avansul de 12% din centrul si estul Europei, tabloul este si mai complet.

Un alt argument pentru extinderea in Est a venit de la gradul scazut de motorizare. Cineva trebuia sa umple aceste goluri, iar o capacitate de productie in regiune putea asigura preturi accesibile si volume de vanzare ridicate.

“Acesta este si unul dintre motivele cresterii mai accentuate a Europei de Est, pentru ca aici s-au oferit masini mai ieftine, care provin chiar de pe plan local.

Cum s-a reusit asa ceva? Per total, costurile de productie din zona sunt cu cel putin 40% mai mici”, spune Mihai Ivanescu. Pentru anii urmatori se prevede o continuare a expansiunii mai mult spre partea de Sud-Est a Europei si Ucraina. Deja in centrul Europei salariile cresc vertiginos, iar avantajul fortei de munca ieftine va disparea treptat.

Pe de alta parte, si capacitatile locale sunt deja importante, iar in aceste conditii investitiile suplimentare nu prea se mai justifica. Pe cand in Sud-Est terenul este inca fertil.

“Unul dintre motivele cresterii accentuate a pietelor estice a fost oferta de masini mai ieftine produse pe plan local. Costurile de productie din zona sunt cu cel putin 40% mai mici.”

Mihai Ivanescu, director general M Car Trading

“Fabrica din Slovacia reprezinta una dintre premisele pentru mentinerea statutului de marca auto cu cel mai dinamic ritm de crestere la nivel global.”

Ionut Gheorghe, director de marketing Kia Autorom

Productia de automobile In Europa Centrala si de Est*

tara 2003 2004 Variatie Capacitate totala

de fabricatie

Cehia 441.699 448.360 +2% 800.000

Ungaria 126.116 122.666 -3% 205.000

Polonia 322.061 593.779 +84% 620.000

Slovacia 281.347 223.542 -21% 1.100.000

Slovenia 118.199 131.646 +11%A

Romania 95.247 122.155 +28% 375.000

Serbia 13.903 15.194 +9% A

Turcia 533.354 823.408 +54% 490.000

• unitati