Fiul presedintelui ucrainean Viktor Iuscenko, Andrei, ale carui inclinatii catre luxul orbitor au provocat deja un imens scandal la Kiev, a ajuns in centrul unei noi dispute dupa ce un inalt responsabil ucrainean a facut o gafa politica, dezvaluind ca acesta detine drepturile de autor pentru toate suvenirurile legate de „revolutia portocalie”.

Potrivit analistilor, in prezent, comertul cu suveniruri - tricouri, fulare, cani si chiar conserve cu „aer din Piata Independentei din Kiev” - aduce venituri de milioane de dolari.

Scandalul a izbucnit la scurt timp dupa cel provocat de dezvaluirile privind stilul de viata al lui Andrei Iuscenko, un student in varsta de 19 ani, care duce o viata ce depaseste mijloacele sale materiale.

Intr-o incercare mai mult decat nefericita de a pune capat speculatiilor cu privire la originea averii tanarului, un inalt responsabil ucrainean a reusit sa provoace un al doilea scandal, declarand ca „Andrei Iuscenko detine drepturile de autor pentru toate marcile revolutiei portocalii”.

Directorul-adjunct al administratiei fiscale, Mykola Katerinciuck, a precizat ca i-a predat personal aceste drepturi lui Andrei la sfarsitul anului 2004, el detinandu-le in calitate de sef de campanie al lui Iuscenko.

Fostii sustinatori, complet dezamagiti

Dezvaluirea a facut senzatie in Ucraina, unde opinia publica afla cu stupoare ca fiul lui Iuscenko face profituri dintr-o revolutie populara. „Puterea si-a batut joc de ideea revolutiei portocalii. Au inceput sa converteasca ideea in valuta”, a acuzat deputatul de opozitie Nestor Sufrici.

Sociologul Irina Bekeskina, pana de curand sustinatoare a noii puteri, a mers mai departe si l-a acuzat pe Andrei Iuscenko de „privatizarea revolutiei”.

Sutele de mii de ucraineni care au manifestat pentru victoria in alegeri a lui Viktor Iuscenko „nu cautau profituri financiare” si „nu voiau decat o Ucraina cinstita si corecta”, a adaugat Bekeskina, intr-un articol publicat de cotidianul „Ukrainskaia Pravda”.

„Dar au existat si „genii financiare”. De fapt, este genial de simplu: privatizarea marcilor politice ale revolutiei portocalii. E suficient pentru a plati totul - restaurante, cazinouri, apartamente de lux”, continua Bekeskina.

Purtatorul de cuvant al presedintiei, Irina Gherascenko, a declarat ca inregistrarea drepturilor de autor pentru aceste marci, inclusiv sloganul „Tak! Iuscenko!” („Da! Iuscenko!”), unul dintre elementele-cheie ale campaniei prezidentiale, nu are scop comercial.

„Principalul scop a fost protejarea acestor marci”, a adaugat Gherascenko, precizand ca familia prezidentiala nu a obtinut „nici un dividend” din drepturile de autor.

Totusi, ea nu a putut explica de ce drepturile de autor, estimate la 100 de milioane de dolari, au fost inregistrate, dupa revolutie, pe numele lui Andrei. Un alt oficial al administratiei fiscale a continuat seria gafelor, declarand ca decizia a fost luata de presedinte. „Si ce-i cu asta? Parintii isi ajuta intotdeauna copiii”, a declarat oficialul.

O afacere cu iz urat

Cele mai ciudate suveniruri ale „revolutiei portocalii” sunt fara indoiala conservele umplute cu „aerul revolutiei”, luat direct din Piata Independentei in toamna anului trecut. Pentru turistii straini, pretul unei cutii este de 10 $, pentru localnici, 6 $.

Potrivit postului de radio „Maiak”, „aerul revolutiei” emana un iz de urina, o posibila explicatie fiind aceea ca cele 20 de toalete mobile din piata s-au dovedit insuficiente pentru zecile de mii de revolutionari.