In Germania si Franta au fost semnalate primele rateuri importante. In Romania, defectele sunt numeroase si poate tot atat de insemnate

Logan, modelul care inregistreaza unul dintre cele mai mari succese comerciale din ultimii doi ani, a inceput sa-si arate limitele de masina ieftina.

In Occident, noua Dacia a picat „testul elanului” efectuat de ADAC (Automobil Club German), rasturnandu-se la viteza de 65 de km/h in incercarea de a evita un obstacol aparut brusc in cale. Testul nemtilor a fost aprig combatut de numerosi specialisti si de fabricantul Dacia-Renault.

In urma unor teste similare, s-a demonstrat ca proba din Germania n-a fost facuta dupa manual, intentionandu-se ca Loganul sa fie umilit in Occident.

Janta buclucasa

La exact o saptamana dupa testul ADAC, jurnalistii francezi de la revista „Auto Journal” au descoperit, tot in urma unui test de stabilitate asemanator cu cel al „elanului”, ca Logan are probleme cu jantele din aliaj usor.

Turnate in aluminiu, jantele s-au deformat din cauza presiunii la care au fost supuse in timpul testului de evitare a unui obstacol. Mai mult, cauciucul s-a desprins de pe roata, caz care ar fi putut provoca daune importante atat masinii, cat si pasagerilor.

Aceasta noua defectiune a fost acceptata fara rezerve de constructor, care a decis sa retraga toate modelele dotate cu jante din aliaj.

Suparator este ca Renault a luat aceasta hotarare numai in privinta masinilor care s-au comercializat in Occident, circa o suta, promitandu-le proprietarilor si despagubiri, deoarece jantele din aliaj sunt mai scumpe decat cele din otel cu care vor fi inlocuite.

In Romania, desi numarul modelelor dotate cu buclucasele jante din aluminiu este de cateva zeci de mii, nu s-a luat decizia de a fi rechemate la service pentru inlocuire. De despagubiri nici nu poate fi vorba.

Optionale de milioane

De remarcat ca, in Romania, echiparea automobilului cu jante din aliaj este optionala, dar aceasta „distractie” costa 39 de milioane de lei vechi in plus. In magazinele de specialitate din tara sau la reprezentante, o janta din aluminiu se vinde cu 371 de euro.

Reprezentantii fabricii de la Colibasi nu au vrut sa faca nici un comentariu legat de acest caz, nici sa spuna care este producatorul jantelor din aluminiu, comercializate la noi sub denumirea „Sinaia”.

Se pare ca acestea sunt concepute in Cehia, de firma Hayes Lemertz, cu care acum Dacia-Renault intentioneaza, sustin unele surse, sa rupa contractul si sa ceara despagubiri.

Fiabilitatea, nedemonstrata pe teren

La lansarea oficiala, petrecuta la inceputul lunii iunie anul trecut, Logan a fost prezentat ca o masina noua, total diferita de vechea Dacia, fiind anticipat succesul comercial.

Producatorul Renault s-a laudat ca Logan a fost conceput dupa cele mai stricte reguli tehnice, fiind supus la indelungi si dure teste. „Fiabilitatea este remarcabila pentru o masina la un asemenea pret (n.r. - 7.500 de euro costa pe pietele din Uniunea Europeana)”, se impauna Louis Schweizer, presedintele de atunci al constructorului Renault.

Declaratiile inaltilor oficiali francezi nu sunt insa acoperite de realitatea din teren decat intr-o oarecare masura, Logan dezamagind mai ales din punct de vedere al calitatii materialelor folosite.

Noua Dacia si, in primul rand, sistemul romanesc de productie si de distributie nu pot sa nu le aminteasca romanilor din ce produs se trage: banalul autoturism national, care nu arata nici bine, nu avea nici dotarile necesare, se strica repede si avea un confort minim.

La nici doua saptamani dupa lansarea pe piata, au aparut primele probleme. Centrul de comenzi, cel care avea evidenta in urma careia se efectuau livrarile de Logan catre clienti, s-a blocat pentru mai multe zile, generand panica printre cumparatori.

In acea perioada, inceputul lunii octombrie 2004, s-a vorbit de aparitia unei probabile defectiuni la sistemul de franare, mai ales la modelele scumpe, dotate cu ABS. Cele doua probleme au fost repede combatute de reprezentantii Dacia-Renault.

Computerul de bord si cricul

Dupa o perioada in care fabrica a mers din plin, iar vanzarile au doborat record dupa record, la Logan au aparut alte doua probleme, descoperite in urma mai multor sesizari din partea clientilor furiosi.

La inceputul acestui an, mii de modele au fost rechemate in service pentru rezolvarea unor probleme aparute la calculatorul de bord, la pozitionarea unui fir de curent al alternatorului si pentru schimbarea cricului. Nici atunci, conducerea fabricantului argesean n-a dat semne ca este foarte speriata de aceste probleme.

Stroe: „Nu sunt probleme care sa ne sperie”

Toate aceste probleme si multe altele probabil sunt perfect cunoscute la Colibasi, dar nu se face caz, iar in service-uri reparatiile se fac doar dupa „interventiile” bine cunoscute.

„Nu sunt probleme care sa ne sperie. La orice model nou lansat pe piata, producatorul se poate confrunta cu aceste cazuri. Sunt de remediat si nu genereaza motive de ingrijorare”, a declarat Constantin Stroe, vicepresedinte al Consiliului de Administratie de la Dacia-Renault.

Minimum 7.300 de euro

Pe 24 septembrie va fi prezentat oficial noul autoturism Logan, care va fi echipat cu motor diesel. Propulsorul este imprumutat de la „fratele” Renault Clio, are o capacitate cilindrica de 1.461 de centimetri cubi si 65 de cai-putere.

Consumul anuntat de producator este redus cu valori asemanatoare celor pe care le are Clio: 5,9 litri/100 km in regim urban, 3,8 litri/100 km in regim extra-urban si 4,6 litri/100 km in regim mixt. Preturile anuntate de surse ale companiei argesene sunt cu aproape 1.500 de euro mai mult decat cele percepute pentru variantele actuale.

Astfel, cel mai mic pret va fi de 7.300 de euro (cu toate taxele incluse), iar varianta cu cea mai buna echipare (jante din aluminiu, ABS, radio CD si climatizare) va costa 8.800 de euro.

Cazuri si necazuri pe „daciaclub”

Multi dintre cei peste 80.000 de romani care au devenit proprietari de Logan in cele 11 luni de la lansarea comerciala au inceput sa-si manifeste nemultumirea fata de noua lor masina. Ei sustin ca automobilul si-a pastrat, intr-o proportie destul de mare, problemele cu care se confruntau si pe vremea Daciilor mai vechi.

Pe site-ul „www.daciaclub.ro” exista un forum unde zeci de mii de romani, majoritatea proprietari de Logan, dezvaluie problemele pe care le au cu noua masina nationala.

Va prezentam cateva dintre cele mai semnificative defecte (zece sectiuni) descoperite de „loganisti” pe forumul site-ului amintit si numarul celor care au fost interesati de respectiva problema.

- Zgomote si vibratii ale motorului 42.935 de accesari

- Stergatoare „lenese”, nesincronizate 31.618 de accesari

- Pornire dificila 17.966 de accesari

- Aer conditionat zgomotos 16.039 de accesari

- Reglaj prost al pedalei de ambreiaj 14.340 de accesari

- Scartait al schimbatorului de viteze, „la rece” 13.369 de accesari

- Zgomote in bord si usi 12.528 de accesari

- Geamurile se aburesc si cu climatizarea pornita 11.050 de accesari

- Intra apa in usi 9.218 de accesari

- Probleme la directie 8.811 accesari