Statisticile ACEA si APIA arata clar diferentele dintre cumparatorii de masini din Europa de Vest si Romania. In prima jumatate a acestui an vanzarile de autoturisme (PC) din cele 23 de state membre UE au scazut cu 1,1% in timp ce in Romania piata a crescut cu 94,8%.

Asa cum probabil vati obisnuit, in fiecare luna va prezentam atat datele de vanzari ale pietei autohtone de masini cat si cifrele de vanzari din statele Uniunii Europene cu ajutorul APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile) din Romania si al ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Autovehicule).

De aceasta data insa, am decis sa incercam si o comparatie intre tendintele remarcate pe aceste piete.

Vestul se zbate, Estul galopeaza

Dupa primele sase luni ale anului in curs actorii pietei auto romanesti au inregistrat cifre de vanzari greu de imaginat in urma cu un an.

Beneficiind de o conjunctura extrem de favorabila si de intrunirea simultana a unei serii de factori de natura economica, legislativa si industriala Romania a marcat o crestere a comertului cu masini cu 74,7%, autoturismele luand si de aceasta data partea leului, +94,8%.

Asa cum era clar inca din luna martie, prognozele facute de analisti la sfarsitul anului trecut au fost depasite cu mult de realitate. In sase luni, productia nationala a atins 102.000 de unitati, iar vanzarile au fost de aproximativ 130.000 de unitati.

Vanzarile de autoturisme pe piata vest-europeana s-au dimunuat cu 0,71% in primul semestru al acestui an fata de perioada similara a anului trecut, ajungand la 7,94 milioane de unitati.

Pietele din Danemarca, Irlanda, Franta, Portugalia si Spania au inregistrat cresteri semnificative in vreme ce vanzarile in Austria, Finlanda, Germania, Luxemburg si Norvegia au ajuns la un nivel similar cu cel raportat in prima parte a anului trecut.

Pe de alta parte, Elvetia, Ungaria, Grecia si Marea Britanie au inregistrat un declin al vanzarilor de 5-10% iar cererea in Olanda si Belgia s-a restrans usor.

In Italia, unde o greva a transportatorilor rutieri in primavara a marcat o discontinuitate in aprovizionarea dealerilor auto, vanzarile au crescut cu 18% in luna iunie fata de iunie 2004, pe cand cele la sase luni au scazut cu 5,7% comparativ cu intervalul similar al anului trecut.

Plusuri pe linie in iunie

A sasea luna a lui 2005 a adus motive de satisfactie majoritatii producatorilor si comerciantilor de automobile. In Romania piata autoturismelor a marcat o crestere impresionanta atingand 23.458 unitati, dupa ce in mai erau comercializate 18.094. Spre deosebire de luna a sasea din 2004 cand erau vandute numai 12.

072 unitati, in acest an se remarca aproape o dublare a numarului de vehicule personale. In Uniunea Europeana luna iunie reprezinta un binevenit balon de oxigen pentru producatorii care inregistrau pierderi greu de acoperit. Cu 1.545.879 vehicule inmatriculate, a sasea luna a lui 2005 depaseste cu 4,5% luna iunie din 2004.

Daca avem in vedere ca scaderea comertului cu masini a fost continua inca din prima luna a lui 2005, motivele de satisfactie ale analistilor vest-europeni sunt clare.

Romanii vor compacte, vesticii - supermini

O privire atenta asupra tipurilor de masini cumparate de romani releva atractia istorica spre vehiculele compacte, in special din segmentul mediu inferior. Astfel, aproape 67% dintre masinile vandute in Romania sunt din clasa C, la mare distanta urmand clasa B (14,7%) si clasa A (8,8%).

In timp ce cumparatorii autohtoni prefera masinile in trei volume, cetatenii statelor din Europa Occidentala sunt atrasi mai mult de vehiculele supermini. Clasa B detine, dupa primele sase luni din 2005, o cota de 29,2% din piata autoturismelor, dar nici clasa C nu o duce rau, cu 25,6% din piata.

Alte 16% dintre persoanele care au inmatriculat o masina in perioada ianuarie - iunie 2005 au cumparat autoturisme din clasa D.

Spre deosebire de prima jumatate a anului trecut, analistii de la JATO Dynamics au remarcat o crestere importanta a cererii de masini din clasa C in statele UE (+7.8%) si o explozie a clasei SUV (+11%), dar si scaderi mai putin placute ale claselor A (-7%), B (-5.9%), D (-3.5%) si E (-2.8%).

Cele mai spectaculoase modificari sunt prezente insa in clasele F (de lux) si MPV care au inregistrat scaderi de aproximativ 16%.

Renault, lider absolut

Atat in Romania cat si in Uniunea Europeana, grupul francez Renault se afla pe primul loc in ceea ce priveste vanzarile. Daca in tara noastra Dacia, firma membra a grupului francez, este fara doar si poate cea mai vanduta marca, avand o cota de piata de 48.4% pentru prima jumatate a anului, in statele membre UE, Renault este lider incontestabil atat in luna iunie (158.

550 unitati) cat si in semestrul 1 (800.886 unitati). In Romania, clasamentul marcilor are pe locurile doi si trei marcile Daewoo si Renault in timp ce europenii din vest au plasat pe aceleasi pozitii Volkswagen si Opel.

De altfel, clasamentul vanzarilor pe marci a ramas neschimbat in luna iunie fata de luna anterioara, singura modificare fiind determinata de avansul cu o pozitie al marcii Fiat, pana pe locul opt.

Vanzarile BMW si Toyota au crescut semnificativ in luna iunie, cu 20,7%, respectiv cu 14,8% fata de iunie 2004, in timp ce conducatorii clasamentului, Renault si Volkswagen, au avut un avans mai modest, de 0,7%, respectiv 1,3%. Desi plasata in afara clasamentului celor mai vandute zece marci, Kia a avut cea mai mare rata de crestere in primul semestru (+62,3%).

De asemenea, unele marci de nisa precum Cadillac, SsangYong si Aston Martin au crescut cu 177%, 248%, respectiv cu 362%.

Creste productia in toata Europa

Pe intregul continent, productia de autovehicule creste de la un an la altul, in ciuda scaderii vanzarilor pe pietele cheie. La sfarsitul anului trecut, in UE cifra masinilor iesite de pe liniile de fabricatie era de aproape 17 milioane in crestere cu 0.5% fata de 2003. Din total, peste 87% este reprezentat de autoturisme (14.737.729 unitati), iar vehiculele comerciale detin o cota de 12.

6%, restul fiind ocupat de productia de autobuze.

In Romania, productia a crescut spectaculos. In 2004 erau produse 122.185 vehicule, in crestere cu 28,3% fata de anul anterior, iar 2005 va detine fara doar si poate recordul absolut, numai in primul semestru fiind fabricate 102.017 unitati, reprezentand o crestere de 94.8% fata de perioada similara din 2004. Ca si in restul europei, cea mai mare productie este cea de autoturisme (90.

594 unitati).

Un loc extrem de important in datele statistice ale pietelor este cel al vechimii parcului auto. Ei bine, daca europenii din vest se mandresc cu o vechime medie de aproximativ 8 ani, in Romania varsta medie este de 13,5 ani, ceea ce echivaleaza cu varsta obisnuita de casare din multe tari ale continentului.

Noi cu Logan, ei cu Golf

Poate cea mai interesanta si expresiva comparatie este cea dintre modelele cu vanzari de top in Romania si in Uniunea Europeana. Ei bine, daca romanii, fortati de veniturile mici si de sistemul neperformant de creditare sunt oarecum impinsi sa cumpere Dacia Logan, cetatenii din Europa Occidentala prefera in numar mare modelul Golf al germanilor de la Volkswagen.

Concetatenii nostrii au cumparat in prima jumatate a lui 2005 peste 47.000 de vehicule Logan, pozitionand astfel acest model pe primul loc al clasamentului. Pe pozitia secunda pe piata noastra se afla Daewoo Matiz cu 9.078 unitati vandute, iar ultima treapta a podiumului este ocupata de Renault Clio cu 5.651 unitati.

De altfel, dintre primele 10 pozitii ale clasamentului vanzarilor, patru sunt ocupate de vehicule autohtone.

In acelasi timp, cetatenii din cele 23 de state UE au propulsat pe podium modele precum VW Golf (268.784 unitati), Opel Astra (256.646 unitati) si Ford Focus (229.377 unitati), cresterea modelului Astra fiind impresionanta (+50%) fata de semestrul 1 din 2004. Astfel, dincolo de design, siguranta, fiabilitate si confort, pretul se remarca drept principal factor in alegerea unei masini in Romania.

In timp ce pe primele trei locuri din Romania se afla modele cu preturi cuprinse intre 6.000 si 9.500 de euro, in UE, podiumul vanzarilor este ocupat de vehicule cu preturi medii intre 10.000 si 15.000 de euro.

Top vanzari marci

Loc Romania UE

1 Dacia Renault

2 Daewoo VW

3 Renault Opel

4 Skoda Ford

5 VW Peugeot

6 Peugeot Citroen

7 Ford Toyota

8 Fiat Fiat

9 Opel Mercedes

10 Toyota BMW

Top vanzari modele

Loc Romania UE

1. Dacia Logan VW Golf

2. Daewoo Matiz Opel Astra

3. Renault Clio Ford Focus

4. Renault Megane Peugeot 307

5. Daewoo Cielo Peugeot 206

6. Skoda Octavia Renault Scenic

7. Skoda Octavia Tour Renault Megane

8. Skoda Fabia Renault Clio

9. Peugeot 307 Ford Fiesta

10. Peugeot 206 Opel Corsa

Clase

% din totalul vanzarilor de autoturisme)

Romania UE

1. Clasa A 8,8 5,1

2. Clasa B 14,7 29,2

3. Clasa C 66,9 25,6

4. Clasa D 5,1 16,0

5. Clasa E 0,5 3,7

6. Clasa F 0,1 0,3

7. Sport 0,2 2,5

8. MPV 0,7 3,0

9. SUV 3,0 6,4