Ca urmare a aprecierii monedei nationale pana la cursul de 34.022 de lei vechi pentru un euro, pretul benzinei a ajuns 1,005 euro

Cine si-a imaginat ca Uniunea Europeana inseamna doar vesti bune are, de ieri, o noua dovada ca s-a inselat. Pretul benzinei a sarit peste pragul de 1 euro. Statiile Petrom afisau ieri tariful de 34.200 de lei vechi pentru un litru de benzina, in timp ce moneda europeana figura, la cursul Bancii Nationale, la un nivel de 34.022 lei vechi.

Astfel, un litru de benzina costa ieri 1,005 euro, ceva mai mult chiar decat in unele tari din Europa. In Spania, de exemplu, litrul de benzina se vinde in medie cu 1 euro, in Grecia cu 0,94 euro, in Austria cu 1,07 euro, iar in Franta cu 1,19 euro.

Noul pret-record al carburantilor pe piata romaneasca nu mai este pus, de aceasta data, pe seama scumpirilor de la producatori, ci reprezinta efectul intaririi leului in raport cu euro pe piata valutara.

Dupa scumpiri repetate, scaderea euro la 34.022 de lei arunca pretul combustibilului peste pragul psihologic reprezentat de pretul european. Si in strainatate se anunta preturi-record

Visul benzinarilor s-a implinit. In mai putin de un an, preturile la benzina din Romania s-au aliniat la cele europene, depasindu-le chiar. Asta dupa ce, in 2004, producatorii locali se plangeau ca nu-si mai permit sa vanda litrul de combustibil cu 0,6-0,7 euro, cand in Uniunea Europeana litrul de benzina costa peste 1 euro.

In prezent, la statiile Petrom sunt afisate preturi de circa 34.200 lei pentru benzina Eco premium. Or, la un curs valutar de 34.022 lei pentru un euro, cat a fost nivelul anuntat ieri de BNR, litrul de benzina romaneasca a ajuns la 1,005 euro.

De data aceasta, „meritul” pentru majorarea preturilor in euro nu poate fi pus pe seama scumpirilor decise de producatori, ci a aprecierii leului fata de moneda europeana.

La influentele cursului valutar se adauga si scumpirile periodice ale benzinei de la inceputul anului, care au ajuns sa insumeze circa 4.000 de lei.

La fiecare majorare de preturi, companiile petroliere a repetat obsesiv aceleasi justificari: „Suntem nevoiti sa crestem preturile pentru a tine pasul cu majorarea cotatiilor la petrol pe plan extern”.

Insa, pe langa strictul necesar acoperirii costurilor, o parte din scumpirile benzinei suportate de consumatori au avut o destinatie clara: profitul producatorilor care au anuntat rezultate exceptionale in primele sase luni ale lui 2005.

In ciuda scumpirilor, vanzarile benzinarilor au continuat sa creasca, un studiu Datamonitor raportand cresteri ale consumului de benzina din Romania cu 3,4% intre 2000 si 2004, fata de cresterea medie europeana de 2,8%. Se va schimba aceasta tendinta dupa ce preturile la titei au atins pe pietele internationale cel mai ridicat nivel de dupa criza petrolului din anii ‘70?

Benzinarii romani castiga din criza externa

La marile burse din strainatate, pentru un baril de titei se plateau ieri circa 64 de dolari, aproape dublu fata de nivelul de 35 de dolari din prima parte a lui 2004. Pretul titeiului a inregistrat o mica scadere ieri, cotatiile variind in jurul a 63,60 dolari, mai mici decat maximul de 64,27 dolari/baril atins in cursul zilei de marti.

Insa analistii sustin ca preturile vor creste in continuare, estimand un nivel de 70 de dolari/baril in urmatoarele saptamani, din cauza cererii mai mari din apropierea sezonului rece. Cotatiile titeiului sunt inca sub nivelul crizei din Iran din 1979, cand pentru un baril de titei se ajunsese sa se plateasca pe bursa si 90 de dolari (pret actualizat).

De asemenea, in Europa, analistii anticipeaza o adevarata criza a motorinei. Un studiu realizat de firma de consultanta scotiana Wood Mackenzie, citat de AFP, avertizeaza ca in 2005 exista o cerere neacoperita de 7 milioane de tone de motorina, urmand ca deficitul sa creasca la 50 de milioane de tone in 2015.

In Romania, preturile la benzina si motorina au crescut in mod repetat de la inceputul anului. Astfel, fata de februarie, cand un litru de benzina fara plumb putea fi cumparat de la statiile Petrom cu doar 29.800 lei, pretul a crescut cu peste 4.000 de lei, la 33.200 de lei.

Si la motorina, scumpirile au tinut-o in acelasi ritm. In februarie, litrul costa 27.500 lei la Petrom, iar acum 31.100 lei. Majorarea preturilor platite de clienti pare sa fi fost mai mult decat suficienta pentru ca firmele din domeniul petrolului sa nu fie lovite de criza de pe pietele externe.

La rafinaria Petromidia, profitul operational din primele sase luni ale anului a fost de 97 milioane dolari, de 4 ori mai mare fata de castigul din perioada similara din 2004 - 24 milioane dolari. Cresterea profiturilor nu poate fi explicata decat prin incasari care au crescut mai mult decat cheltuielile.

De la inceputul anului, pretul materiei prime, titeiul, s-a majorat cu 33%, exprimat in dolari, sau cu 25%, in lei.