Economia germana pierde anual peste 100 de miliarde de euro din cauza coruptiei, estimeaza firma de expertiza Control Risks. Volkswagen, BMW si Daimler-Chrysler sint doar trei dintre companiile atinse de acest virus.

Corectitudinea afaceristilor germani tine tot mai mult de domeniul legendei. „Intr-o economie care stagneaza de ani buni, coruptia pare a fi singura ramura in crestere“, comenteaza saptaminalul „Die Zeit“ recentele cazuri de coruptie care au zguduit companiile BMW, Mercedes, Daimler-Chrysler si producatorul de cipuri Infineon.

Spagi de milioane de euro, calatorii de lux, prostituate aduse cu avionul si platite de la „protocol“, vile construite pe banii actionarilor - coruptibilii companiilor germane nu s-au sfiit deloc sa-si „ia tainul“ atunci cind au avut ocazia.

„Dar cazurile actuale nu sint decit virful unui aisberg foarte mare. In companiile germane, coruptia este un fenomen larg raspindit, care cauzeaza anual daune de sute de miliarde de euro“, sustine Maxim Worcester, seful firmei de expertiza Control Risks, citat de „Handelsblatt“.

Estul e de vina

Expertii in strategii anticoruptie constata o legatura intre expansiunea firmelor in tari cu „grad ridicat de risc“ si practicile ilegale.

„In companiile care au afaceri cu Europa de Est, coruptia e mai des intilnita decit in firmele care nu au filiale in afara Germaniei“, sustine Jörg Trauboth, expert la Trauboth Risk Management.

In cazul Volkswagen, unul dintre managerii corupti, Helmuth Schuster, a reusit sa pacaleasca guvernul indian cu construirea unei fabrici de automobile, incasind un avans de doua milioane de euro.

Concernul german nu a decis insa niciodata amplasarea unei fabrici in India, iar acum este nevoit sa plateasca guvernului din Andhra Pradesh prejudiciul cauzat de Schuster.

Masuri legislative

Codul penal german este singurul din tarile Uniunii Europene care face diferenta intre „coruptia publica“ - referitoare la politicienii si oficialii statului - si „coruptia din sectorul privat“, care se pedepseste cu inchisoare de pina la trei ani, chiar si pentru fapte savirsite in afara tarii.

Singura problema este durata procedurilor juridice: in cazul Volkswagen, procesul va incepe cel mai devreme la anul, a comunicat miercuri procuratura din Braunschweig, pe motiv ca ancheta este „prea complexa“.