Pavilionul Romaniei la Bienala de la Venetia, care cuprinde o camera goala cu o eticheta si o culegere de 900 de pagini despre integrarea europeana vazuta de istorici si artisti, a provocat controverse pentru ca unul dintre textele oferite vizitatorilor injura, pe romaneste, Europa.

Publicistul si criticul de arta Tudor Octavian si-a exprimat sambata seara, la doua posturi de televiziune, nemultumirea fata expozitia romaneasca de la Bienala, dar mai ales fata de textul basarabencei Nicoleta Esinencu, ce contine injuraturi la adresa Romaniei si Europei.

Octavian scrisese intr-un comentariu din „Jurnalul National” ca fiecare este in definitiv liber sa aiba propriile viziuni artistice, insa nu „pe banii unui guvern, intr-o imprejurare de prestigiu, care angajeaza demnitatea unui minister din Romania”.

Concept radical si stangist

Volumul oferit vizitatorilor la expozitie, realizat de artistul german de origine romana Marius Babias, curator al pavilionului, poarta, in limbaj de specialitate, denumirea de reader.

Directorul Muzeului National de Arta Contemporana si unul dintre membrii comisiei care au decis organizarea pavilionului romanesc, Mihai Oroveanu, a spus ca reader-ul nu a facut parte din proiectul pe care l-a aprobat comisia Ministerului Culturii, ci este creatia ulterioara a artistului Marius Babias.

„Exista o intreaga categorie de artisti care incearca sa provoace prin lucruri de tipul asta”, a explicat Oroveanu. „Nici nu sunt entuziasmat, dar sunt obisnuit cu acest tip de radicalism”, a adaugat el.

„Cele mai multe texte din reader se refera la provocarile integrarii europene, asa cum sunt vazute pe de o parte de istorici si, pe de alta parte, de artisti din Europa Centrala si de Est”, a explicat Virgil Nitulescu, secretar de stat la Ministerul Culturii si Cultelor (MCC).

„Daca domnul Marius Babias, unul dintre cei mai titrati esteticieni ai Germaniei la ora actuala, a inteles ca in acest volum sa bage un text din Republica Moldova cu injuraturi, e treaba lui; el a incercat sa ofere o privire de ansamblu asupra a ceea ce oamenii de toate nivelurile gandesc despre Europa unita”, a precizat Nitulescu.

Secretarul de stat a admis ca Babias este un artist cu vederi de stanga, curent „la moda” printre artistii occidentali, dar a precizat ca reader-ul realizat de el pentru pavilionul Romaniei nu transmite nici un fel de semnal politic.

„Aceasta e o expozitie de arta si pot sa garantez ca politicienii nu-si fac judecatile politice in functie de mesajul unei expozitii de arta”, a explicat Nitulescu.

„Expozitia a facut furori”

Bienala de la Venetia, deschisa in iunie, e dedicata artei contemporane si, potrivit lui Nitulescu, nu are caracter „popular”.

„Acolo, majoritatea publicului e formata din oameni legati de mediile artistice, care vin sa vada ce se mai poarta in lume astazi”, a spus el. Proiectul romanesc de anul acesta, realizat de artistul Daniel Knorr, care s-a nascut la Bucuresti si traieste la Berlin, consta intr-o camera goala, unde se afla expusa o eticheta pe care scrie „European influenza”.

„Este o pozitie artistica importanta, originala, care a avut feed-back-uri pozitive din partea profesionistilor”, a spus artistul Matei Bajenaru, care a vizitat expozitia. Despre poemul Nicoletei Esinencu, Bajenaru a mentionat ca a-l privi ca pe o injuratura la adresa Europei este o interpretare simplista si tendentioasa.

„Expozitia lui Knorr a facut furori”, a spus Nitulescu, care a amintit ca Romania a primit un premiu pentru comeback (revenire) pentru conceptul expus anul acesta, dupa ce, ani la rand, s-a prezentat cu proiecte conventionale.

De altfel, Romania nu e singura tara cu un pavilion neortodox. Norvegia expune un copac, iar Rusia - un tunel de vant. Bienala va lua sfarsit pe 2 noiembrie.

Acuzat de nepotism

Virgil Nitulescu a fost criticat pentru faptul ca fiica lui s-a numarat printre studentii care s-au deplasat la Venetia pentru a fi ghizi la bienala.

„Fata mea a fost acolo alaturi de mai multi studenti, a fost unul dintre oamenii care stau in pavilion si stau de vorba cu publicul”, a explicat secretarul de stat.

„Fiica mea e colaborator permanent al Muzeului National de Arta si e specializata in ghidaje in expozitii de arta pentru copii si in special pentru copiii cu handicap”, a adaugat Nitulescu.

Selectia tinerilor care participa in calitate de ghizi la bienala a fost facuta de consilierul Luminita Constantin, de la Departamentul de arte vizuale din minister. „Nici macar n-am stiut ca e vorba de fiica domnului Nitulescu”, a spus ea.

„Fuck you Eu.Ro.Pa!”

Poezia cu injuraturi din reader ocupa doua din cele 900 de pagini ale volumului - singurele scrise in limba romana. E vorba despre un fragment din piesa de teatru „Fuck you Eu.Ro.Pa!”, scrisa de Nicoleta Esinencu, 27 de ani, ca un monolog intr-o camera de baie.

Piesa a avut premiera in mai, pe scena Teatrului „Eugene Ionesco” din Chisinau. Potrivit regizorului Valeriu Pahomi, textul ilustreaza criza de identitate a unei tinere nascute in regimul comunist, care nu se regaseste nici in noua Republica Moldova, nici in Europa.

Iata fragmente din textul prezentat la Venetia. Cuvintele dintre paranteze nu pot fi reproduse.

„Fuck you, America!

Fuck you, Europa!

Fuck!

De ce fuck?

Nici de injurat nu mai injuri in limba ta.

Baga-te-as in (...) ma-tii, America!

Baga-te-as in (...) ma-tii, Europa!

Baga-te-as in (...) ma-tii de fuck!”

„De ce bicicleta pentru barbati are cadru si cea pentru femei - nu? Nu crezi ca ar trebui sa fie invers?”

„Fuck you, Europa! Fuck!

Mergi pe strada si n-ai in ce da cu piciorul.

E ca si cum ai merge prin nisip - fara sa lasi urme.”