In ciuda asteptarilor multora, migratia fortei de munca din noile state membre ale UE a fost pe deplin controlabila si a adus beneficii economice importante tarilor care si-au deschis granitele.

Concluzia a fost exprimata intr-un studiu al institutului European Citizen Action Service (ECAS), care analizeaza datele furnizate de 20 dintre cele 25 de state membre UE.

Potrivit cifrelor, proportia migratiei motivate economic din noile state membre catre vestul UE reprezinta mai putin de 1% din totalul fortei de munca. „Cei care au atras atentia asupra invaziei mainii de lucru ieftine nu au avut dreptate”, a precizat Tony Venables, directorul institutului.

Raportul ECAS, noteaza presa de pe batranul continent, da peste cap prejudecatile multor vest-europeni, potrivit carora extinderea UE ar fi principala cauza pentru stagnarea economica si somajul ridicat din vechile state membre.

Granite deschise, beneficii economice

Tarile care si-au deschis granitele si au acordat permise de munca lucratorilor din noile state membre au avut cele mai mari avantaje, noteaza raportul ECAS, facand referire la Marea Britanie, Irlanda si Suedia.

In perioada mai 2004-aprilie 2005, Marea Britanie, spre exemplu, a acordat lucratorilor din estul UE 175.000 de permise de munca. Locurile de munca ocupate au fost diverse, de la muncitor in fabrica sau in agricultura la dentist, instalator sau electrician.

Numarul relativ mare de imigranti nu a reprezentat totusi mai mult de 0,4a din forta de munca a Marii Britanii. In schimb, spre multumirea autoritatilor de la Londra, lucratorii veniti din estul UE au reusit sa ocupe cel putin o parte dintre cele 500.000 de locuri de munca vacante in Regat.

Taxele platite de lucratori au cantarit si ele serios. Studiul ECAS apreciaza ca, de pe urma fortei de munca din est, economia britanica a castigat aproape jumatate de miliard de lire sterline.

Proportional cu populatia fiecarui stat, Irlanda este cea mai cautata destinatie a imigrantilor. 85.000 de lucratori din noile state membre au ales aceasta tara ca destinatie, in perioada mai 2004-aprilie 2005, iar taxele platite au avut un efect asemanator asupra economiei cu cel inregistrat in Marea Britanie.

Spre deosebire de Franta, numarul mare de imigranti polonezi nu i-a speriat pe irlandezi. De fapt, Bank of Ireland a anuntat recent ca isi va oferi serviciile inclusiv in limba poloneza, un plan menit sa desfiinteze barierele de limbaj care blocau accesul strainilor la serviciile financiare.

Granite inchise, imigratie ilegala

Spre deosebire de Marea Britanie, Suedia si Irlanda, cele mai multe tari au decis sa implementeze restrictii in ceea ce priveste afluxul fortei de munca din estul UE, in unele cazuri chiar de sapte ani.

Comisia Europeana intentioneaza sa recomande anul viitor scurtarea acestor limite, insa decizia finala apartine guvernelor statelor membre.

Restrictia migratiei nu a adus insa rezultatele scontate. Somajul in Franta, spre exemplu, este in continuare ridicat - 2,5 milioane de persoane neangajate -, in schimb, nu mai putin de 250.000 de locuri de munca raman neocupate.

Pe de alta parte, spune raportul ECAS, statele care au blocat migratia fortei de munca nu au facut decat sa incurajeze imigratia ilegala. „Nici o restrictie nu va putea impiedica munca la negru”, precizeaza studiul ECAS.

Imigrantul tipic: tanar si profesionist

Imigrantul tipic care se incadreaza in aceasta categorie este tanar, bine pregatit profesional, nu calatoreste cu familia, cel mai adesea este necasatorit, locuieste in strainatate o perioada si economiseste banii castigati, pe care ii va aduce cu el acasa.

Companiile din vechile membre UE se bat pentru a obtine un asemenea angajat, releva raportul. Datele statistice spun ca polonezii sunt cei mai numerosi lucratori care au migrat, in ultimul an, spre vestul UE.

Nu mai putin de 450.000 de polonezi, incluzand muncitorii sezonieri, au plecat in cautarea unui salariu mai bun, in marea lor majoritate in Germania, Marea Britanie, Italia si Irlanda.

Lucratorii calificati sunt bine-veniti in tari ca Marea Britanie sau Suedia, dar plecarea lor ingrijoreaza autoritatile din tarile de origine, care se tem ca vor ramane, in curand, fara forta de munca tanara.

Potrivit datelor oferite de studiul ECAS, intre 3% si 5% din tinerii cu studii superioare din noile state membre isi parasesc casa si tara de origine pentru un salariu mai bun oferit de tarile din vestul Uniunii Europene.