Compania cipriota "Helios Airways", proprietarul aparatului Boeing 737 care s-a prabusit duminica, in Grecia, provocand moartea tuturor celor 121 de oameni aflati la bord, se confrunta cu un val de acuzatii extrem de grave privind starea jalnica a aparatelor.

Cea mai grava vine din partea unui ziarist al cotidianului cipriot "Philelefteros", care sustine ca avionul care s-a prabusit in Grecia s-ar mai fi confruntat cu probleme de depresurizare si ar fi avut o defectiune la sistemul de climatizare inaintea accidentului.

Intr-un interviu difuzat de postul de televiziune Net, acesta a declarat ca avionul prabusit "a mai avut de cel putin doua ori probleme de depresurizare", in septembrie 2003 si in iunie 2005, cea de-a doua defectiune fiind semnalata in cursul unui zbor de la Londra. In acest caz, "a fost declansata o ancheta, dar aparatul a obtinut din nou autorizatia de zbor", a spus el.

Net a difuzat si marturia unui cipriot potrivit caruia un avion al aceleiasi companii a zburat, recent, fara climatizare, intr-o cursa spre insula elena Santorini.

Rudele victimelor sunt mai transante, acuzandu-i pe proprietari de crima pentru ca au aprobat decolarea unui avion nesigur. BBC News On Line a publicat marturiile unor pasageri britanici, care s-au declarat socati de starea jalnica a avioanelor Helios cu care au zburat in vacanta. "Zborul a fost groaznic.

Mirosea a kerosen, la un moment dat a avut loc o depresurizare si, la intoarcere, a trebuit sa iau un tranchilizant cu un pahar de vin ca sa-mi fac curaj sa urc in avion", a povestit Sarra Temple, din Londra.

Deputatul cipriot Ghiorgios Ghiorghiu, citat de agentia elena ANA, a precizat ca, in luna martie, un avion al companiei Helios, care efectua o cursa pe ruta Varsovia - Larnaca, a avut probleme de depresurizare.

Reprezentantul in Grecia al companiei Helios, Ghiorghios Dimitriu, a afirmat insa ca avionul, care se deplasa pe ruta Larnaca - Praga, a fost supus unei revizii saptamana trecuta si a dezmintit informatiile privind defectiunile inregistrate in trecut de aparat.

Autoritatile elene au anuntat, initial, ca avionul a semnalat probleme ale sistemului de climatizare sau de presurizare, dar ulterior au refuzat sa faca speculatii, in asteptarea rezultatelor oficiale ale anchetei.

Ieri, au circulat informatii controversate privind decizia companiei "Helios" de a suspenda toate zborurile. Informatia a venit initial din partea unui reprezentant al Ministerului cipriot al Transporturilor, care a precizat ca mai multe echipaje si pasageri au refuzat imbarcarea, vizibil marcati de tragicul accident.

Dupa cateva ore, compania a negat stirea, spunand ca programul de zbor s-a desfasurat normal.

Anchetatorii au reusit sa recupereze cele doua cutii negre ale aparatului, a caror descifrare ar putea lamuri cauzele producerii celui mai grav accident aviatic inregistrat pe teritoriul elen.

Primele concluzii ale anchetei releva faptul ca majoritatea cadavrelor erau inghetate bocna, existand suspiciunea ca cei mai multi dintre cei aflati la bord au murit inaintea impactului, din cauza temperaturii foarte joase.

Ipoteza este sustinuta si de un mesaj trimis de una dintre victime, pe mobil, unui var grec, potrivit caruia toata lumea era inghetata. "La o altitudine de peste 9.000 de metri, nu poti sa ramai constient mai mult de 30 de secunde", a declarat un jurnalist britanic specializat in chestiuni de aviatie, citat de BBC News On Line.

Nu este clara inca lista pasagerilor, dar ministrul cipriot al Transporturilor, Haris Thrassou, a negat ca la bord se aflau 48 de copii, spunand ca numarul pasagerilor cu varste de pana la 20 de ani era de 15-20. S-a mai stabilit ca toti pasagerii erau ciprioti, cu exceptia a patru, care erau armeni si a unuia dintre piloti, care era german.

Compania Helios a fost cumparata in 2004 de grupul britanic Libra Holidays Group si efectueaza curse charter de vacanta in Grecia, la Dublin, Sofia, Varsovia, Praga, Strasbourg.