Presa traditionala americana pierde din credibilitate, dupa cum arata un sondaj realizat de Pew Research Center, institutie care analizeaza mass-media din SUA de peste 20 de ani.

Daca in 1985 studiile aratau ca 84% din americani au incredere in majoritatea informatiilor din presa, cifra a scazut pana la 54% pentru 2004. Scaderi mai mici s-au inregistrat si in cazul atitudinii generale fata de media in SUA, chiar daca cifrele sunt in continuare ridicate.

Cel mai putin favorabil sunt privite ziarele nationale de top: 61% din americani au o parere buna despre aceste publicatii, fata de 74% in 2001.

Totusi, in top

Media americana este insa in continuare printre primele puteri in stat, deoarece numai Curtea Suprema de Justitie are o imagine mai buna decat ziarele centrale (66% din americani au o parere favorabila despre CSJ). Partidul Democrat, Congresul american si Partidul Republican se afla si mai jos in sondajul realizat de Pew Research.

Scaderea de credibilitate a presei americane este cauzata si de o tendinta generala de scepticism in privinta institutiilor publice americane. De asemenea, numeroase cazuri de articole sau reportaje televizate dovedite drept falsuri au scazut increderea americanilor in informatiile primite de la presa.

Gafele celor mari

Printre cazurile cele mai rasunatoare din ultima perioada este cel al emisiunii „60 Minutes” de pe CBS, in care au fost difuzate probe insuficient verificate in legatura cu stagiul militar al presedintelui Bush, chiar in timpul campaniei electorale de anul trecut.

Un caz si mai recent, semnalat de Associated Press, se refera la o stire atribuita BBC News de catre un site. Materialul relata un carnagiu

dintr-un circ din Cambodgia, unde un leu ar fi omorat 42 de pitici. Stirea a fost preluata de mai multe servicii on-line de stiri, si chiar de New York Post, pe 20 mai, la sectiunea „Ciudat, dar adevarat”.

Studiul Pew Research Center releva faptul ca scaderea credibilitatii presei americane este concomitenta cu cresterea nevoii de verificare suplimentara a informatiei.

In 1981, Janet Cooke a castigat un Premiu Pulitzer cu un reportaj despre un copil de opt ani dependent de heroina, care s-a dovedit ca nu a existat niciodata.

Se intampla si la englezi

Cu toate acestea, in ultimii ani, multe decapitari si rapiri false anuntate pe internet au ajuns stiri pentru media traditionala. Exemple se gasesc si in Marea Britanie, chiar in cazul extrem de respectatului BBC.

In decembrie anul trecut, postul public britanic a difuzat un interviu cu un farsor care a pretins ca este reprezentantul unuia dintre cei mai mari producatori de pe piata chimica, prin care anunta ca isi asuma responsabilitatea pentru un accident poluant in India.

Tot in Marea Britanie, in mai 2004, tabloidul „The Daily Mirror” a publicat fotografii cu soldati ai reginei agresand prizonieri irakieni. Un militar englez a fost ulterior pus sub acuzare pentru ca a falsificat imaginile.

Exceptia de dupa 9/11

Relatia americanilor cu mass-media este totusi una emotionala. Argumentul principal apare din analiza atenta a evolutiei credibilitatii in fata publicului. Din anii '80 si pana acum tendinta a fost stabil descendenta, cu o singura exceptie.

Imediat dupa atacurile teroriste din 2001, numarul americanilor care aveau incredere in media a crescut, la fel cum a crescut si in cazul altor institutii ale statului.

Specialistii explica acest fenomen prin nevoia generala a americanilor de sisteme de referinta puternice intr-un moment greu din punct de vedere al psihologiei maselor.