Proaspat actionar la Dinamo, Bagher Karimzadeh este unul dintre magnatii alcoolului, chiar daca numele sau a fost omis din topurile anuale realizate de o revista consacrata in ierarhizarea averilor oamenilor de afaceri.

Cetatean roman de origine iraniana, omul de afaceri Bagher Karimdazeh a preferat sa ramana in umbra asociatului si conationalului sau Jabber Kanani, a carui avere a fost aproximata anul trecut la 27 milioane de dolari.

Avand in vedere ca majoritatea afacerilor celor doi romano-iranieni sunt comune, este de presupus ca si averea lui Bagher se situeaza in jurul a 30 de milioane de dolari.

Asta cu atat mai mult cu cat, comparativ cu Kanani, Karimzadeh s-a implicat de cativa ani si in fotbal.

Cooptat la Dinamo in 2003, dupa ce a cazut la intelegere cu fratii Becali pentru a prelua de la acestia controlul companiei ISM, Bagher a devenit la sfarsitul acestui an unul dintre cei opt actionari de la Dinamo si a ajuns astfel, alaturi de Gigi Netoiu, al doilea mare producator de alcool din staff-ul echipei din Stefan cel Mare.

Cum in fotbal, ca si in alcool, se invart sume imense de bani negri, aparitia lui Bagher printre actionarii Dinamo este in masura sa ridice anumite semne de intrebare asupra intentiilor sale.

Este cunoscut faptul ca Asociatia Fotbal Club Dinamo Bucuresti figureaza la Fisc (ANAF) cu datorii de peste 100 miliarde de lei, desi actionari precum Bagher, Badea, Netoiu si ceilalti sunt multimilionari in dolari.

In aceste conditii, pare absurd sa credem ca prezenta multimilionarilor amintiti, in firma care detine echipa Dinamo Bucuresti, are drept scop sprijinirea echipei de fotbal, explicatia cea mai plauzibila fiind ca acestia urmaresc in primul rand propriul profit.

Stalinskaya, o marfa cu esente rusesti

Mohammad Bagher Karimzadeh Hagh a fost, cu cativa ani in urma, protagonistul unor scandaluri generate de imitarea unor marci internationale de bauturi alcoolice.

Este vorba de cunoscutele branduri Beefeater si Stolichnaya cu detinatorii carora romano-iranianul Bagher a intrat in conflicte juridice din care a reusit cu greu sa iasa, fie obligat de instanta, fie prin intelegeri a caror miza a ramas necunoscuta.

Alaturi de Jabber Kanani, Bagher Karimdazeh a infiintat societatea Prodal ’94, cu sediul in Cernica, firma specializata in fabricarea de produse alcoolice distilate.

La sfarsitul lui 1997 cei doi au inregistrat la OSIM marca de vodca Stalinskaya si au intrat astfel in conflict cu detinatorul brand-ului Stolichnaya, societatea olandeza Spirits International NV TE Roterdam, firma care face parte din concernul Soyuzplodimport (SPI).

Astfel, in 2001, societatea olandeza a declansat un proces prin care a cerut radierea de la OSIM a marcii Stalinskaya pe motiv ca utilizarea acesteia creeaza confuzie in randul consumatorilor care cred ca au de-a face nu cu un produs romanesc, ci cu originalul rusesc.

La Tribunalul Bucuresti, Sectia a III-a civila, actiunea celor de la «Stolichnaya» a fost respinsa prin sentinta civila nr.1417/19 noiembrie 2001.

Tribunalul radiaza vodca ilegala

Ulterior, Curtea de Apel Bucuresti, prin decizia 155 A din 25 martie 2002, a anulat sentinta primei instante iar, pe fond, a dispus anularea marcii inregistrate «Stalinskaya» emisa de OSIM si a obligat Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci «sa radieze marca «Stalinskaya» nr.25673 din Registrul National al Marcilor».

In motivarea deciziei sale, instanta a retinut : "Inregistrarea marcii noi de catre parata Prodal ‘94 SRL, folosind o denumire cu o sonoritate extrem de apropiata ca expresie si notiune literara de prima marca (Stolichnaya – n.n.), bine cunoscuta si anterior, cu o traditie bine stabilita, exclude intentia de buna credinta.

Se poate aprecia ca parata a intentionat sa se foloseasca de numele marcii Stolichnaya si de renumele ei in sensul reputatiei si notorietatii de care se bucura pentru a induce in eroare publicul neavizat. Aceasta echivaleaza cu o intentie frauduloasa sau rea-credinta".

Ulterior insa, prin decizia nr. 4400 din 3 decembrie 2002, Curtea Suprema de Justitie a fost de parere ca dosarul trebuie sa se intoarca la prima instanta deoarece "in raport cu natura actului litigios, solutionarea actiunii este de competenta instantei comerciale si nu a celei civile".

In mod miraculos insa, dupa ce dosarul "Stolichnaya vs Stalinskaya" s-a reintors la Tribunalul Bucuresti, conflictul s-a inchis. Mai mult chiar, Bagher Karimzadeh si Jabbar Kanani au devenit, un an mai incolo, distribuitori ai originalului "Stolichnaya".

Bagher bate palma cu rusii

Astfel, in septembrie 2003, compania romaneasca Prodal 94 SRL si compania ruseasca FKP Soyuzplodoimport (alta decat, atentie, Soyuzplodimport (SPI)!) au incheiat un acord de parteneriat prin care se obligau sa se sprijine reciproc in distribuirea si promovarea pe piata romaneasca, respectiv, ruseasca, a produselor acestora.

Rusii se obligau sa sustina marcile "Stalinskaya", "Wembley", "Infinity" si "Fancy", iar romano-iranienii marcile "Stolichnaya", Moskovskaya", urmand ca ulterior sa promoveze si alte marci precum "Sibirskaya", "Krepkaya" si "Ruskaya".

De remarcat insa este faptul ca noul partener al romano-iranianului Bagher Karimzadeh, in afacerea parafata la sfarsitul lui 2003, era Vladimir Loginov, fost ministru al agriculturii la Moscova si managerul companiei FKP Soiuzplodoimport, o alta societate decat cea cu care Prodal 94 intrase in conflict pe piata alcoolului.

Salvat de Vladimir Putin

Conflictul in care a intrat actualul actionar de la Dinamo este o componenta minora a marelui conflict purtat pe piata internationala a alcoolului intre statul rus si oameni de afaceri rusi care au cumparat in conditii mai mult decat suspecte dreptul de proprietate pentru mai multe marci de alcool care se aflau dintotdeauna in patrimoniul statului.

Astfel, in 1997, cu numai 300.000 de dolari, un om de afaceri rus a cumparat 43 de marci de vodca ruseasca printre care se afla si "Stolichnaya".

Specialistii spun ca valoarea acestor branduri este cuprinsa intre 400 milioane dolari si 1,3 miliarde dolari. Compania care a preluat marcile rusesti si le-a scos astfel de sub tutela statului rus, se numeste Soyuzplodimport (SPI) care a actionat prin firme inregistrate in paradisuri fiscale.

Dupa venirea la putere a lui Putin, acesta a cerut ca marcile traditionale de vodca sa revina in Rusia.

Prin urmare o decizie a Curtii Supreme de Arbitraj de la Moscova a declarat ilegala transmiterea marcilor rusesti catre societatea care le-a preluat si, in februarie 2002, Curtea de Apel din Moscova a decis ca toate cele 43 de marci de vodca aflate in litigiu, sa revina din nou statului rus.

Asa se face ca drepturile asupra Stolichnaya au intrat, in iulie 2003, in proprietatea societatii rusesti FKP Soyuzplodoimport, companie infiintata in 2001 printr-un decret al guvernului Federatiei Ruse.

Bagher Karimzadeh a avut astfel sansa de a nimeri in mijlocul unui conflict care, indiferent de rezultatul din instantele romanesti, el nu-i putea aduce, asa cum s-a si dovedit ulterior, decat profit.

Fotbal cu grade

Bagher Karimzadeh mai detine, alaturi de acelasi Jabar Kanani, compania Suntory Agrochemical SRL si, prin Prodal ’94, actiuni in International Drink Trading SA si Granddis SRL.

Ultima dintre aceste firme, Granddis, este controlata de Jaber Kanani si se ocupa de comertul cu ridicata al bauturilor alcoolice.

Societatea Suntory Agrochemical este specializata in comertul cu ridicata al produselor chimice si a avut vanzari de peste 10 milioane de euro.

In 2003, impreuna cu Jaber Kanani, Bagher Karimzadeh a preluat de la fratii Ioan si Victor Becali controlul companiei International Sport Management (ISM), firma care s-a remarcat prin activitatea de impresariat sportiv, publicitate pe stadioanele de fotbal si care a organizat Gala Hagi si Cupa Stalinskaya.

De asemenea, pana la sfarsitul anilor ’90, ISM a detinut drepturile de difuzare TV pentru partidele de fotbal din Divizia A.