O saptamina din august atrage zeci de mii de tineri spre Woodstock-ul maghiar la care au venit invitati precum Nick Cave sau Korn. Si mai multi romani ca niciodata.

Ieri-noapte s-a incheiat editia din acest an a Festivalului „Sziget“ 2005. O editie deloc ghinionista, daca e sa ne luam dupa estimari. Numarul participantilor a fost cel preconizat, daca nu chiar mai mare, iar organizatorii par a fi multumiti.

In plus, vestea buna pentru acestia este ca profitabilitatea si renumele pe care si le-a cistigat festivalul de-a lungul anilor l-au facut mai atractiv si au trezit interesul multinationalelor de a prelua brandul si de a-l introduce in reteaua mondiala. Asta si pentru ca, oricit de buna e imaginea sa, festivalul mai pastreaza un look rasaritean.

Principalele neajunsuri sint infrastructura si serviciile, departe de cele existente la manifestarile de acest gen din Occident.

700.000 de euro profit

Sziget SA, principalul organizator, a incasat 700.000 de euro. Conform planului, incasarile ar trebui sa fie acoperite in proportie de 30% (aproape 2,4 milioane de euro) din sponsorizari, 5% din inchirierea spatiilor comerciale, iar restul, adica in jur de 4,4 milioane, din vinzari de bilete. Acest din urma obiectiv pare sa fi fost unul realist, cele 25.

000 de abonamente saptaminale vindute anticipat si cele 23-24 de mii de bilete preconizate a fi vindute zilnic reprezentind un plan care, si cu ajutorul vremii favorabile, a fost indeplinit. Astfel, numarul participantilor a fost, asa cum se estimase, intre 350 si 400 de mii, ceea ce inseamna un cistig ceva mai mare de patru milioane de euro.

La „Sziget“ nu vin golani

De citiva ani incoace, sociologii maghiari specializati in comportamentul si gusturile tinerilor realizeaza un studiu prin care incearca sa arate profilul participantilor la festival. Fata de anii trecuti, concluziile preliminare ale acestora indica mai multe schimbari semnificative.

In primul rind, cea mai mare parte a „insularilor“ difera de imaginea negativa care exista in opinia publica maghiara. Numarul celor cu facultate aproape ca s-a dublat fata de anul trecut. Predomina tinerii cu spirit de initiativa, independenti, care au sau isi doresc sa aiba un loc de munca dinamic, in care satisfactia muncii e data si de placerea pentru ceea ce faci.

Apoi, s-a echilibrat raportul dintre sexe. Daca in ultimii ani ponderea fetelor era ceva mai mare de 40 la suta, la editia din acest an ea e aceeasi ca a baietilor.

Tot mai multi romani

In fine, la „Sziget“ vin tot mai multi straini. Bunaoara, din cele 25.000 de abonamente vindute anticipat, 5.000 au fost comandate in Germania, 4.000 in Franta si 1.200 in Italia. Tot mai multi vin si din tarile scandinave, fapt care se explica in primul rind prin numarul mai mare de trupe invitate din aceasta parte a continentului.

In ceea ce ii priveste pe romani, conform estimarilor facute de sociologii maghiari, la editia din acest an au participat mai multi romani decit maghiari din statele vecine Ungariei. In plus, legat de asta, se pare ca organizatorii Festivalului „Sziget“ intentioneaza sa realizeze in curind un proiect similar si in Romania, undeva pe litoralul Marii Negre.

Concertul Korn bate recordul de audienta

Dincolo de forfota si amploarea sa, festivalul este un eldorado si pentru amatorii de recorduri. In cele sapte zile cit a durat aceasta editie, s-au inregistrat doua premiere: una locala si una mondiala.

Simbata, cind lumea a fost atrasa, printre altele, si de concertul americanilor de la Korn, s-a stabilit un nou record de audienta (70.000 de participanti), dupa cel din 2001 de la concertul celor de Faithless (62.000 de participanti).

Iar duminica, pe insula s-a inregistrat un nou record mondial: 3.000 de participanti imbracati in tricouri rosii „au desenat“ o inima uriasa pentru a sensibiliza opinia publica in problema donarii de singe.

Contrafestival

In paralel cu Festivalul „Sziget“, in Ungaria mai are loc un festival. Tot de tineret, tot cultural, tot pe o insula si tot pe Dunare, dar mai in amonte.

Numit „Magyar Sziget“ („Insula maghiara“), acesta se vrea o replica a tinerilor simpatizanti de dreapta si de extrema dreapta la spiritul cosmopolit al celor de la Festivalul „Sziget“.

Suparati pe congenerii lor din aval, participantii cu parul ras si-au propus o varianta etnic pura de destindere culturala. Si au reusit.

Pentru ca la concertul unuia dintre cintaretii pop legendari ai Ungariei anilor ‘80, Róbert Szikora, ar fi trebuit sa vina si o cintareata de 16 ani, pe jumatate unguroaica, pe jumatate congoleza, dar, spre ghinionul ei, fortele de ordine au declarat ca nu ii pot asigura protectia in fata entuziastilor skinheads maghiari.

Cit s-a cheltuit

Bugetul festivalului se ridica anul acesta la ceva mai mult de 1,8 miliarde de forinti (aproximativ 7,3 milioane de euro). Cea mai mare parte a cheltuielilor - jumatate de miliard de forinti - revine starurilor invitate la festival, scrie cotidianul maghiar „Népszabadság“.

Dintre cei care au cintat anul acesta la „Sziget“, cel mai bine platiti artisti au fost Korn, Nick Cave sau Sean Paul, ale caror prime variaza intre 100 si 200 de mii de euro.

In rest, s-au cheltuit 1,1 milioane de euro, cea mai mare parte fiind alocata spectacolelor de teatru.

S-au alocat 1,9 milioane de euro pentru cheltuieli de organizare, 600.000 pentru reclame (inclusiv in strainatate), 400.000 pentru securitatea si sanatatea participantilor de pe insula, 200.000 pentru cazarea si biletele de avion ale vedetelor si 240.000 pentru cei care au raspuns de buna desfasurare a festivalului.