Studiu Link despre utilizarea serviciilor de e-Banking in randul companiilor

Chiar daca bancile au adoptat o atitudine rezervata vis-a-vis de piata de e-Banking, sustinand ca aceasta este inca in formare, potrivit datelor furnizate de MCTI, anul trecut tranzactiile prin instrumentele de plati electronice au depasit 35 de miliarde EUR.

Raportandu-ne la PIB-ul Romaniei (70 de miliarde EUR pentru anul in curs), sumele vehiculate sunt destul de mari si, mai mult decat atat, in continua crestere. S-ar zice, deci, ca e-Banking-ul nu mai este in formare, ci a atins deja apogeul! Inclinam sa credem ca undeva este o contradictie.

In aceasta situatie, principiul “Crede si nu cerceta!” nu se aplica. Motiv pentru care revista Link a realizat un studiu privind gradul de utilizare al serviciilor de e-Banking in randul companiilor. Cercetarea s-a desfasurat in perioada 14-29 iulie 2005, pe un esantion de 198 de companii nationale, mai mult de jumatate din acestea fiind corporatii cu o cifra de afaceri de peste 2 milioane EUR.

Culegerea de date s-a facut prin intermediul unui chestionar adresat de catre Link persoanelor cu funtii executive din cadrul companiilor: directori generali/executivi, directori financiari/economici.

Gradul de utilizare al serviciilor de e-Banking in randul companiilor

Potrivit studiului, doar 24 din cele 198 de companii respondente folosesc, in mod curent, serviciile de e-Banking, ceea ce se traduce printr-un procent de 12,12%.

Dintre acestea, tot IT-ul e “fruncea”, utilizarea instrumentelor de plata cu acces la distanta fiind crescuta in randul companiilor care isi desfasoara activitatea in IT&C. Fapt ce se explica atat printr-o mai buna informare despre serviciile convergente cu domeniul de activitate, cat si de lipsa reticentei in utilizarea noilor tehnologii.

De asemenea, gradul de utilizare al serviciilor de e-Banking este crescut in randul corporatiilor, intreprinderile mici utilizand mai putin serviciile de plata electronica. Companiile motiveaza acest aspect prin numarul mult mai mic de operatiuni financiare pe care il realizeaza o intreprindere mica, spre deosebire de fluxul de tranzactii care caracterizeaza corporatiile.

Motivele pentru care se utilizeaza sau nu e-Banking

Comoditatea si economia de timp sunt, de departe, principalele motive pentru care companiile utilizeaza un serviciu de e-Banking. De asemenea, efectuarea tranzactiilor in timp real, siguranta acestora si evitarea aglomeratiei pe drumul pana la banca si in incinta acesteia, sunt urmatoarele argumente pentru care companiile folosesc instrumentele de plata electronica.

De remarcat ca, din cele 24 de companii care utilizeaza e-Banking, doar 8,33% motiveaza alegerea lor din perspectiva comisioanelor reduse la realizarea operatiunilor.

Asadar, nu costurile mai mici atrag companiile in utilizarea instrumentelor de plata cu acces la distanta, factorii prioritari fiind comoditatea si economia de timp.

Mai mult decat atat, peste doua treimi din companiile care folosesc e-Banking, considera ca nivelul de comisionare este rezonabil, poate chiar mic fata de avantajele de independenta temporala si geografica pe care le ofera serviciul. 73% dintre acestia ar plati chiar mai mult, daca si serviciile de e-Banking s-ar imbunatati constant.

De cealalta parte, companiile care nu folosesc e-Banking isi motiveaza optiunea prin lipsa de informatii despre aceste servicii, majoritatea considerand ca e-Banking-ul nu este suficient promovat in Romania. De vina, in opinia companiilor, sunt in primul rand bancile, care nu isi promoveaza corespunzator pachetele de servicii (functii, costuri, performante).

In al doilea rand, reprezentantii companiilor sunt de parere ca nici presa nu mediatizeaza suficient subiectul, de aceea informatia este precara iar gradul de utilizare al serviciilor, redus. Lipsa de informatie conduce la neincredere in siguranta sistemelor informatice si a tranzactiilor in sine, fapt care da nastere unui cerc vicios, sustin companiile.

Companiile care stiu de e-Banking, dar nu folosesc aceste servicii pun totul pe seama interfetelor neprietenoase ale aplicatiilor de e-Banking si functionalitatilor reduse ale anumitor servicii.

Alte motive, dar cu o incidenta mai mica sunt: neincredere in siguranta tranzactiilor si a solutionarii eventualelor reclamatii, reticenta fata de utilizarea noilor tehnologii, lipsa de informatii in privinta semnaturii electronice.

Interfetele “not user friendly” sunt o problema majora atat in randul utilizatorilor de servicii e-Banking, cat si in cazul potentialilor clienti, care considera ca ergonomia acestora este un factor important in optarea catre un serviciu de e-Banking.

Importanta semnaturii digitale in tranzactiile prin e-Banking

Companiile care utilizeaza un serviciu de plati electronice considera ca semnatura digitala este un instrument util, cu o importanta ridicata in privinta securitatii tranzactiilor.

Pe o scala de la 1 la 10 (unde 1 inseamna ca semnatura electronica este complet inutila, iar 10 inseamna ca este foarte utila), s-a obtinut o medie de 7,93 puncte, apropiata de calificativul pe care l-au acordat bancile: 8,11 puncte. Procentele sunt ridicate insa, din pacate, doar in randul companiilor care folosesc deja e-Banking ca solutie alternativa de plata.

Din cei 87,88% de respondenti care nu folosesc instrumentele de plata cu acces la distanta, peste 70% nu cunosc semnificatia semnaturii digitale sau au vagi informatii despre aceasta.

Operatiunile cel mai frecvent efectuate prin e-Banking

Companiile folosesc serviciul de e-Banking pentru a ordona, in primul rand, plati si transferuri. De asemenea, o incidenta destul de mare o au operatiunile de schimb valutar, consultarea conturilor, viramente intre conturi si extrasele de cont.

In randul platilor, cele mai frecvente sunt OP-urile catre parteneri si platile pentru utilitati (telecom, asigurari), o incidenta mai mica avand platile internationale.

In functie de serviciile oferite de catre banci, sunt companii care si-ar dori sa poata constitui sau lichida depozite sau sa aiba acces la extrasul de cont, acestea fiind operatiuni pe care unele banci nu le ofera.

Sursele de informare despre serviciile electronice bancare

62% din respondenti afirma ca au aflat despre existenta acestor servicii chiar de la functionarii bancilor si prin intermediul materialelor publicitare ale acestora.

Urmatorii promotori ai serviciilor de e-Banking sunt, pe rand, presa si paginile web ale bancilor. O eficienta scazuta au campaniile de newsletter-e prin e-mail.

Toti respondentii sunt, insa, de acord ca e-Banking-ul nu este promovat suficient in Romania si, mai ales, in randul companiilor care pot deveni, mai usor clienti decat persoanele fizice.

Este sau nu important e-Banking in activitatea companiilor?

Atat companiile care folosesc acest tip de serviciu, cat si cele care nu il folosesc considera ca e-Banking-ul este un instrument util, notandu-l pe o scala de la 1 la 10 cu 8,32 de puncte. Cei care folosesc deja serviciile de plati electronice sunt, la modul general, multumite de acestea si considera ca activitatea le-a fost mult usurata in urma optarii catre ele.

De cealalta parte, si cei care nu folosesc inca e-Banking, marturisesc ca ar dori sa il utilizeze, dar daca le-ar fi explicate pe larg avantajele acestuia.

Link nr. 8/iulie 2005

www.linkmagazine.ro