Guvernantii pregatesc noi reglementari fiscale pentru domeniul imobiliar. Proprietarii vilelor de lux vor plati la stat dari mult mai mari decat cei care detin case obisnuite sau apartamente la bloc.

Impozitul pe imobile se va aplica diferentiat. Pentru locuintele de lux se vor plati sume foarte mari. Modestele apartamente vor fi impozitate mai bland. Guvernantii iau in calcul un text de lege care sa introduca noi reglementari in acest sens, cel mai probabil cu incepere de la 1 ianuarie 2006.

Ionut Popescu, ministrul finantelor, a afirmat ca se lucreaza la un astfel de act normativ, dar nu a dat detalii precise.

Deocamdata, nu se stie clar cum va fi. Nici o declaratie publica nu s-a facut cu referire la eventuale cresteri procentuale ale impozitelor, si nici la criteriile pe care se vor stabili aceste cresteri. Unele voci spun ca se va introduce notiunea de "case de lux", pentru locuintele cu suprafete totale de peste 150, sau 250 mp. Au aparut si contestatarii unei asemenea decizii.

Acestia se intreaba ce va face un cetatean lipsit de mijloace materiale caruia i se retrocedeaza o casa nationalizata mai mare de 250 mp? Practic, el va avea acelasi regim cu un om cu venituri substantiale, care a achizitionat o vila la pret de cateva sute mii de euro.

Supliment de contributii bugetare

Alte zvonuri vizeaza "taxarea" suplimentara a proprietarilor care au mai multe imobile. De exemplu, se va achita cu 15% in plus pentru a doua casa, cu 50% pentru a treia, 75% pentru a patra, 100% pentru a cincea. Dar, si acest procedeu intampina critici, pe motiv ca poate fi fentat foarte simplu.

O persoana care detine trei-patru case isi va trece una singura in acte, iar pe celelalte le va pune pe numele sotiei, fratelui, soacrei. Asa ca legiuitorii vor trebui sa fie foarte atenti la felul cum vor redacta continutul reglementarilor, eventual sa impuna restrictii si rudelor apropiate.

In prezent, impozitele pe imobile oscileaza intre 1 milion si 3 milioane de lei, deci diferentele intre "minim" si "maxim" sunt destul de reduse. O socoteala simpla demonstreaza ca prin aplicarea prevederii de mai sus, cine are patru case, ar putea ajunge sa plateasca peste 11 milioane de lei.

Sistemul fiscal are hibe

Actualul sistem este criticat pentru forma in care a fost conceput. Calculul se face in functie de suprafata spatiului si de zona in care se afla acesta.

"Coeficientii de corectie au fost stabiliti foarte aplatizat si nu traduc deloc diferentele reale de valoare dintre proprietati", se precizeaza intr-un studiu efectuat de Societatea Academica din Romania (SAR), care aduce si un exemplu in sprijinul afirmatiei. Astfel, zona D din localitatile de rang 5 (cele mai proaste zone din cele mai prapadite comune) are coeficientul minim - 0,90.

Zona A din localitatea de rang 0 (cartier rezidential din Bucuresti are coeficientul maxim - 1,30.

Asadar, o diferenta de numai 0,40. Inseamna ca o constructie dintr-un sat din Botosani, in valoare de 9.000 euro, luata pe sus si transportata pe Soseaua Kiseleff din Bucuresti, va costa, conform impozitarului, numai 12. 600 euro! In realitate, pe Kiseleff nici un loc de casa nu cumperi la banii acestia.

Tineti cont de realitatile locale!

SAR admite ca este necesara o schimbare a modalitatii de impozitare, dar doreste ca acest lucru sa fie facut mai cu grija, si tinandu-se cont de realitatile din teritoriu.

"Guvernul trebuie sa vina cu o lege-cadru care sa incurajeze introducerea sistemelor de impozitare ad-valorem, prin proiecte-pilot initiate la nivel local, in special in marile municipii care au capacitatea si interesul s-o faca.

Astazi nu mai este asa de greu ca in urma cu 10 ani de construit o baza de date cu valoarea de piata a proprietatilor - ca dovada ca notarii si-au creat rapid un asemenea sistem dupa care s-au privatizat. Asistenta tehnica pentru aceasta exista, ca si exemple de urmat, pentru ca asa se impoziteaza proprietatea in majoritatea tarilor dezvoltate.

Aceasta trebuie sa fie strategia fiscala a Guvernului in materie de impozite locale, nu stabilirea detaliilor pana la virgula de la centru", se arata in studiu.

Ne intoarcem la lupta de clasa

Initiativa pornita de la Ministerul Finantelor starneste nemultumire pe piata. "Nu cred ca o guvernare liberala poate propune o asemenea masura. Proiectul pare desprins din programul unui partid socialist.

Impozitarea progresiva este rezultatul luptei de clasa, de tipul luam de la bogati si dam acolo unde se presupune ca ar fi saraci", a declarat Emil Giurgiu, presedintele Camerei de Comert Imobiliare din Romania. "Pe spinarea domeniului imobiliar s-au luat toate masurile represive posibile, cum ar fi impozitarea tranzactiilor cu 10% si cresterea taxelor notariale.

Aici lucrurile sunt simple: daca urmaresti dezvoltarea economica, introduci facilitati, iar daca vrei regresie economica, vii cu impozitarea progresiva. Efectul va fi ca omul care munceste pentru a-si face o casa mai mare va plati mai mult.

Acestuia i se transmite mesajul sa nu mai munceasca daca vrea sa plateasca mai putin, ca poate muncesc altii in locul lui, si el va trai pe spinarea lor", a adaugat Emil Giurgiu.

Greseala de comunicare

"Strategia de reforma fiscala discutata zilele acestea de guvern arunca pe piata ideea ca proprietatile "de lux" trebuie impozitate suplimentar. Asta nu este numai o greseala de comunicare ce se va intoarce impotriva guvernantilor pe termen lung, ci si o eroare de policy.

Cum impozitarea actuala este regresiva, simpla adoptare a unui sistem neutru, in care fiecare sa plateasca un procent fix din valoarea proprietatii, este suficienta.

Nu trebuie sarit in extrema cealalta la o impozitare progresiva si nici nu trebuie sa introducem criterii arbitrare si exceptii greu de administrat (cote diferentiate de impozit pentru peste 150 mp, termopane, dotari speciale, etc), pentru ca se vor crea complicatii suplimentare, fara sa se rezolve neajunsurile semnalate mai sus."

Sorin Ionita, director executiv la Societatea Academica din Romania

Decizie de bun-simt

"Cresterea impozitelor aplicate locuintelor de lux este reprezinta o masura foarte buna. Consider ca este prima decizie de bun-simt adoptata dupa 1989. Daca masura va fi adoptata de un guvern liberal, atunci jos palaria pentru acest guvern! Mai trebuie sa plateasca si bogatii. Cine are bani sa-si construiasca o vila scumpa, are si de unde sa dea pentru buget.

Personal, ma mir ca o astfel de decizie nu a fost adoptata in perioada mandatului prezidential al lui Ion Iliescu. El tot promitea o repartizare echitabila a contributiilor bugetare, dar se vede ca totul era simpla vorbarie."

Ilie Serbanescu, analist economic