Retelele de electrocasnice isi vor reduce afacerile cu aproape 20% ca urmare a reglementarilor pentru creditul nebancar pe care le pregateste Banca Nationala. Noua industrie a societatilor de credit de consum este si ea franata.

Daca in 2004 valoarea pietei interne a produselor electrocasnice si electronice s-a situat la 750-800 milioane de euro, pentru acest an previziunile indica un nivel al vanzarilor de 900-1.000 milioane euro, potrivit estimarilor Altex. Aproape 70% din vanzarile acestei companii se fac prin credit.

De altfel, retelele magazinelor de electrocasnice s-au dezvoltat in mare parte datorita creditului de consum. Pe de alta parte, firmele de retail au descoperit creditarea, ca afacere si sursa de profit distincta. Comerciantii de electrocasnice si-au facut astfel firme proprii de creditare.

Acestea nu s-au limitat la a servi compani- ei-mama de electrocasnice, ci au atacat si alte segmente de comert care aveau nevoie de finantare.

Bancile au vazut cum creditarea, o parte din afacerea lor, se transfera noilor societati. Nu au stat cu manile in buzunar, ci s-au asociat cu retelele de magazine ori si-au infiintat propriile societati de credit de consum.

De altfel, migrarea bancilor spre sectorul societatilor de credit de consum a atras atentia Bancii Nationale a Romaniei.

POTENTIAL. "Cu o populatie de 22 de milioane de locuitori, cu o piata de consum in plina crestere si un grad scazut de indatorare, Romania constituie un teren favorabil pentru dezvoltarea creditelor de consum.

Aceasta piata in continua extindere a inregistrat o rata de crestere de 45% in anul 2004 si ofera perspective promitatoare pentru urmatorii 5 ani, sustinute de prezenta a numeroase lanturi internationale de distributie a bunurilor de consum", considera reprezentantii Credisson, prima societate de credit de consum.

"Nivelul de creditare catre persoane fizice este inca mic, atat ca si numar de persoane, cat si ca valoare", apreciaza Dan Ostahie, CEO al Altex.

El crede ca activitatea nu va fi afectata la fel de sever ca in cazul reglementarilor de anul trecut, cand intr-o prima faza vanzarile au scazut cu aproape 50%. "Acum scaderea nu ar trebui sa fie mai mare de 20%", considera Ostahie.

CUM VOR ARATA REGLEMENTARILE? Reglementarile pe care Banca Nationala le pregateste au scopul declarat de a limita cererea de consum si a reduce astfel inflatia.

Pe de alta parte, institutiile de creditare au nevoie si ele de un cadru legislativ de functionare pe masura ce piata se dezvota din ce in ce mai mult.

"Numarul societatilor e in crestere, este nevoie de o institutie care sa le reglementeze. Capitalul social minim ar trebui sa fie mai mare decat al unul SRL obisnuit", apreciaza Ostahie.

De asemenea, el considera normala si introducerea obligativitatii raportarii la Biroul de credit.

De asemenea, managerul considera normal ca normele impuse bancilor sa fie valabile si pentru societatile de credit. Pe de alta parte, el considera ca ar avea logica sa fie reglementari mai relaxate deoarece fondurile companiilor de credit de consum nu sunt atrase de la populatie.

"Cand o sa se faca relaxarea, ne asteptam sa fie facuta mai intai la cele ne-bancare", considera Ostahie. "Asteptam ca piata creditelor de consum sa se maturizeze in finele anului 2006, moment la care aceste restrictii sa dispara."

Concurenta imprumuturilor nebancare

Flanco a inceput creditarea clientilor sai din 1994. Atunci o facea pe risc propriu, din surse nebancare. In 1998, compania a reusit sa convinga prima banca sa asigure capitalul necesar creditelor, iar in aprilie 2003 serviciul de creditare a fost externalizat.

Atunci, fondul de investitii suedez Oresa Ventures si Dan Andronescu – fondatorul Flanco – au creat Credisson.

Anul acesta, Credisson a fost preluata de Cetelem – societate a grupului BNP Paribas. Acum, Credisson are o cota de piata de 20% din volumul total al creditelor catre persoanele fizice, cu 300 de milioane de euro imprumuturi "la zi".

Euroline Retail Service Romania este membru al grupului bancar EFG EuroBank Ergasias, care ocupa locul intai pe piata de retail din Grecia in domeniul creditelor de consum.

EFG Eurobank Ergasias este de altfel actionarul majoritar al Bancpost. Estima Finance a pornit ca firma de creditare a lantului de electrocasnice Domo fondata impreuna cu Fondul Romano – American de Investitii.

Finansbank si infiintat si ea societate de credite de consum, Finans Servicii Financiare SA. Credex Finantari e ultima societate de creditare venita pe aceasta piata. Infiintata de Altex si Raiffeisen Bank, scietatea isi propune sa finanteze initial doar reteaua de magazine Altex.