Brasovul se pregateste sa devina un oras european, o asezare cu adevarat turistica. Primaria Brasov a intocmit deja un plan prin care fabricile situate in interiorul municipiului sa fie mutate in afara orasului. Aceeasi soarta o vor avea si caile ferate industriale care acum traverseaza orasul de la un cap la altul.

Dupa ce procesul de stramutare in afara orasului a fabricilor si a infrastructurii industriale se va incheia, adica peste trei-cinci ani, primaria va demola vechile cladiri, pe locul lor urmand sa fie amenajate parcuri si imobile noi, inclusiv locuinte, respectand indicatorii europeni privind raportul spatiu verde - spatiu construit.

Sapte fabrici vizate de stramutare

Fabricile direct vizate de procesul de mutare sunt: Hidromecanica, Fabrica de mobila Lemexim, Fabrica de scule IUS SA, Lubrifin SA, Carpatex SA si Intreprinderea de prelucrare a pielariei Tamiv SA.

"Toata lumea a fost de acord, inclusiv reprezentantii Agentiei de Mediu, ca industria brasoveana trebuie scoasa din oras. Am organizat dezbateri publice, si brasovenii au considerat utila decizia municipalitatii. Orice intreprindere este agresiva pentru cetateni, ca zgomot, ca poluare", a declarat Gabriela Plopeanu, coordonator al proiectului Strategia de dezvoltare durabila a orasului Brasov.

Costurile sunt destul de mari

In Strategia de dezvoltare durabila a municipiului Brasov au fost evaluate si costurile mutarilor, care nu sunt deloc neglijabile; dimpotriva, acestea sunt destul de mari.

In cazul Lubrifin, care deja a inceput sa se mute, ar mai fi nevoie de aproximativ 500.000 de euro si de o perioada de inca un an de zile.

In cazul celorlalte societati, perioada de stramutare este evaluata la aproximativ cinci ani. Pentru alte trei societati comerciale - IUS, Lemexim si Carpatex- suma necesara ar fi in jur de doua milioane de euro. La societatea comerciala Hidromecanica, unde iarasi a inceput deja mutarea, ar mai fi nevoie de aproximativ 700.000 de euro.

"Este adevarat, mutarea implica costuri, terenuri si utilitati, insa cetatenii au decis. Nu mai este o chestiune negociabila. Poate pentru ei va fi ceva nou, poate se vor obisnui greu cu ideea. Orice schimbare este greu de acceptat, insa la o planificare a masurilor, se va vedea ca nu este imposibil", a declarat Gabriela Plopeanu, coordonator al proiectului.

"Intelegem ca nu se pot muta in sase luni. Insa, in strategia pe termen mediu a fiecarei firme, trebuie luata in considerare aceasta masura si dusa la indeplinire. Vom avea o discutie cu reprezentantii fiecarei intreprinderi in parte si vom stabili impreuna un calendar pentru stramutare", a explicat si purtatorul de cuvant al primariei, Sorin Toarcea.

Lubrifin a inceput deja mutarea cu o investitie de 16 milioane de euro

Patronii acestor intreprinderi nu se impotrivesc hotararii pe care au luat-o alesii locali, desi fiecare proces de mutare in parte costa intre 500.000 si 2 milioane de euro.

"Mi se pare o idee foarte buna ca industria sa fie mutata in afara orasului, pentru ca asa sunt regulile in toata lumea. Nu este normal ca oamenii de la blocurile din imprejurimi sa sufere din cauza poluarii produse de fabrica.

In ceea ce priveste costurile, mi le asum, pentru ca, o data ce am cumparat societatea, trebuie sa respect necesitatile de investitii", spune Ioan Neculaie, patronul grupului Prescon SA, din care face parte si Fabrica de mobila Lemexim SA.

Fabrica de uleiuri si unsori Lubrifin SA chiar a inceput deja demersurile de mutare a activitatii in afara orasului. Anul trecut firma a inaugurat, in apropierea Brasovului, o sectie de producere a uleiurilor auto, dupa o investitie de 16 milioane de euro.

O noua fabrica de lubrifianti, rezultata in urma unui joint-venture Lubrifin cu compania franceza Total, va fi inaugurata la mijlocul anului viitor. Aceasta este situata in imediata vecinatate a sectiei de uleiuri auto.