Dupa zece ani de la primul zbor al unui avion MiG-21 LanceR modernizat, Ministerul Apararii Nationale a inceput consultarile cu diverse firme pentru dotarea aviatiei militare cu un nou avion de lupta. Saptamana aceasta s-au implinit zece ani de la zborul inaugural al prototipului MiG-21 LanceR (varianta aer-sol), avion de lupta aflat in prezent in dotarea Fortelor Aeriene Romane.

Incepand cu luna aprilie 2004, avioanele MiG 21 LanceR executa serviciul de Politie Aeriana in sistemul de aparare aeriana integrata al NATO.

Aparatul modernizat mentine platforma vechiului MiG-21, dar, prin echiparea sa cu un sistem integrat de avionica, permite executarea tuturor categoriilor de misiuni aer-aer si aer-sol si raspunde cerintelor de interoperabilitate cu Fortele Aeriene ale celorlalte state membre ale Aliantei Nord-Atlantice.

Cu toate acestea, 8 aparate de acest tip au fost distruse si mai multi piloti si-au pierdut viata in urma unor accidente. Cele aproape 100 de avioane MiG-21 LanceR, a caror modernizare a costat peste 500 de milioane de dolari, isi vor epuiza in scurt timp resursa de zbor.

In cei zece ani de cand sunt in inzestrarea Fortelor Aeriene, aeronavele MiG-21 LanceR au zburat peste 25.000 de ore, in aproximativ 37.000 de misiuni executate in tara si in strainatate.

In scurt timp, va fi lansata marilor firme producatoare de aeronave de lupta invitatia de participare la licitatie pentru dotarea aviatiei militare cu aproximativ 50 de avioane de lupta din generatia a IV-a.

Cei mai importanti competitori care se arata interesati de a participa la viitoarea licitatie sunt suedezii de la SAAB, cu avionul multirol Gripen si Lockheed Martin, producatorul interceptorului F-16.

"Avioanele din vechea generatie trebuie inlocuite, in conditiile in care Romania face pasi importanti catre NATO si Uniunea Europeana, iar noi putem aduce in Romania avioane de ultima generatie, ale caror costuri de operare se reduc cu 25 la suta", a declarat pentru Rompres, directorul de marketing al companiei Grippen, Richard Smith, prezent in Romania.

In opinia acestuia, ultimele modele de avioane de lupta tip Saab (pe care compania le distribuie), sunt sunt dotate cu cea mai avansata tehnologie, sisteme de computere integrate, sisteme de transmisie date si aerodinamica.

"Costurile de achizitie, precum si cele de operare sunt relativ mai scazute, iar sistemul de finantare este unul avantajos", a adaugat Smith.

Potrivit acestuia, avioanele au capacitatea sa actioneze si pe piste partial deteriorate, cu o infrastructura minima, avand capacitatea de aterizare pe piste de 800 metri lungime si 17 metri latime. Sistemul de armament al avioanelor Grippen contine arme de tip Laser Guides Bombs 9LGB, precum si de tipul FLIR(Forward Looking Infra Red)/ LDP (Laser Designer Pod).