Franta, Marea Britanie, SUA si Elvetia au intocmit liste cu numele companiilor aeriene care nu corespund criteriilor in vigoare in ceea ce priveste operarea si intretinerea avioanelor, iar de acum inainte publicul va avea acces liber la ele. Si Belgia va publica, luni, o “lista neagra” a companiilor aeriene care nu respecta normele de securitate.

Pentru luna august, doar patru companii aeriene erau interzise in Franta - Air Koryo (Coreea de Nord), Air Saint-Thomas (SUA), International Air Service (Liberia) si Air Mozambique -, dar numele lor nu fusesera date publicitatii.

In Marea Britanie, orice companie care nu are sediul in Uniunea Europeana, Islanda, Norvegia sau Elvetia si care doreste sa utilizeze aeroporturi britanice trebuie sa obtina un permis de la Ministerul Transporturilor.

In prezent, acesta refuza sa acorde astfel de permise avioanelor unor companii din RD Congo, Guineea Ecuatoriala, Liberia, Sierra Leone, Swaziland si Tadjikistan, pe motiv ca nu fac obiectul unor verificari suficiente din partea autoritatilor din statele respective.

In SUA, nici autoritatile aviatiei civile (FAA) si nici o alta agentie guvernamentala nu examineaza securitatea companiilor aeriene.

FAA a redactat insa, din 1992, o lista cu tarile ale caror autoritati din domeniul aviatiei civile respecta sau nu directivele Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (OACI).

SUA claseaza astfel circa o suta de tari in categoria unu (care se conformeza criteriilor OACI) sau categoria doi (care nu le respecta suficient). In categoria doi apar tari precum Argentina, Bangladesh, Bulgaria, Ecuador, Haiti, Paraguay, Serbia-Muntenegru, Ucraina, state africane sau din America Centrala.

In Elvetia, “lista neagra” a companiilor nu este deocamdata publica. Situatia se va schimba insa, Elvetia urmand sa publice lista neagra a companiilor aeriene interzise pe teritoriul sau, decizie luata in colaborare cu Parisul.

Documentul, care va fi publicat pe Internet incepand de la 1 septembrie, va viza companiile a caror intreaga flota de avioane nu este autorizata in Elvetia.

Anul trecut, autoritatile elvetiene au dat publicitatii o lista cu sapte avioane dintre cele 23 care figurau atunci pe lista sa neagra - avioanele Flash Airlines (Egipt), un Fokkker al companiei GIR Jet (Spania), un Tupolev 154 al Hemus Air (Bulgaria), un Boeing 720 al JR Executive (Liban/Statele Unite), un Yakolev 40 al Dniproavia (Ucraina) si un

altul al Premium Air Shuttle (Nigeria), precum si un avion DC-8 al Silk Way (Azerbaidjan/Belgia). Pe de alta parte, in Turcia, oficialitatile aeronautice au scos in evidenta lipsuri grave la companiile aeriene ale tarii, printre care si compania de stat Turkish Airlines.

Controalele au fost inasprite dupa ce, in luna mai, compania turca Onur Air nu a mai primit permisiunea sa efectueze curse charter europene.