Un calcul simplu arata ca in Romania se construiesc, in medie, 16 kilometri de autostrada pe an. Asa se explica faptul ca tarile vecine precum Bulgaria si Ungaria, desi sunt mai mici ca suprafata, ne-au luat-o cu mult inainte.

Astfel, Romania are doar 226 de kilometri de autostrada, Bulgaria 324 de kilometri de autostrada, iar Ungaria dispune de 448 de kilometri de autostrazi.

De la preluarea mandatului de ministru, Gheorghe Dobre se poate „lauda” cu 10 kilometri de autostrada finalizati. Numai ca, deocamdata, acestia nu au fost dati in folosinta.

Banii vin greu

Oficialul de la Transporturi ne asigura insa ca din 2007 va fi dat in folosinta tronsonul Drajna-Cernavoda.

„Se lucreaza in prezent la tronsonul Drajna-Cernavoda, care are o lungime de 54,3 kilometri. Pana acum au fost finalizati vreo 10 kilometri, dar nu pot fi dati in folosinta pentru ca nu ar folosi nimanui”, afirma ministrul Dobre.

In 14 ani, pe Coridorul IV s-au inaugurat doar doua tronsoane de autostrada, de la Bucuresti catre Constanta, pe o lungime de 106 kilometri. Oficialul mai spune ca finantarea pentru 272 kilometri de autostrada este certa, insa mai raman ceilalti aproape 600 de kilometri pentru care nu s-au contractat inca imprumuturi.

Dobre considera ca una dintre cauzele care ingreuneaza construirea de autostrazi consta in faptul ca toate creditele trebuie contractate prin banci internationale, iar tratativele dureaza mult.

„Eu le-am dat un termen si nu accept nici intarzierea, dar nici o calitate slaba a lucrarilor”, sustine ministrul, care a adaugat ca lucrurile ar fi stat altfel daca predecesorii sai s-ar fi ocupat de asigurarea finantarii.

Strategia ministerului este foarte stufoasa, si cuprinde mai multe proiecte. De la coridorul IV la podul de la Maracineni (care va fi gata o luna mai tarziu decat fusese anuntat, adica pe 30 octombrie) si pana la repararea autostrazii Bucuresti-Pitesti.

Credite de la BEI si Banca Mondiala in asteptare

Problema infrastructurii deficitare nu va fi prea curand rezolvata intr-ucat pentru astfel de lucrari sunt esentiale creditele externe.

In prezent se negociaza cu BEI pentru 800 de milioane de euro si cu Banca Mondiala pentru un credit de 115 milioane de euro.

Imprumuturile pe care le-a facut si le va face statul in perioada urmatoare se ridica la miliarde de euro, ceea ce inseamna ca exista toate sansele ca ele sa le ramana mostenire si nepotilor, pentru urmatorii 30-40 de ani. In cursul saptamanii trecute au fost vehiculate informatii potrivit carora Romania ar putea fi exclusa de pe traseul Coridorului IV.

Desi ulterior seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele, a declarat ca Tratatul de aderare va fi respectat ritmul in care se construiesc autostrazi in Romania poate pune oricand sub semnul intrebarii traseul Coridorului IV, cu atat mai mult cu cat Uniunea Europeana a pregatit deja o alternativa care ar ocoli Romania: Budapesta, Belgrad, Sofia.

Tara, Suprafata km

Germania 11.786

Franta 9.934

Cehia 517

Ungaria 448

Slovacia 296

Romania 226

Bulgaria 324