Potrivit unui studiu efectuat de experta americana in neurobiologie, Margaret Livingstone, prezentat la cel de-al 28-lea Congres european de perceptie vizuala din La Coruna (Spania), in legatura cu "surasul enigmatic" al Giocondei de Leonardo da Vinci, este vorba de "o iluzie care apare si dispare din cauza manierei speciale in care ochiul omului analizeaza imaginile", noteaza Corriere della

Sera, consultat de Rompres.

Cercetatoarea, de la Universitatea din Harvard, sustine ca Leonardo a creat iluzia folosind "in mod intuitiv" cateva trucuri pe care astazi stiinta este in masura sa le explice. "Artistii petrec mult mai mult timp decat noi, neurobiologii, studiind procesele vizuale".

In esenta, continua ea, "ochiul uman are o perceptie vizuala centralizata, foarte buna, pentru recunoasterea detaliilor; si alta periferica, mult mai putin sofisticata, dar mai potrivita pentru a percepe umbrele.

Leonardo a pictat surasul Monei Lisa folosind umbre pe care le vedem mult mai bine cu perceptia noastra vizuala periferica".

De aceea, pentru a vedea surasul Giocondei trebuie sa fixam ochii femeii sau orice alta parte a tabloului, in asa fel incat buzele sa cada pe campul vizual periferic, precizeaza ziarul citat.

De asemenea, Livingstone a amintit ca multi artisti aveau probleme de vedere. De pilda, Rembrandt suferea de strabism, fapt ce il impiedica sa vada in trei dimensiuni: potrivit cercetatoarei, "defectul" a fost in realitate un avantaj intr-o profesie in care obiectivul este acela de a transpune lumea tridimensionala intr-o suprafata plata".

Potrivit lui Linvingstone, studiul sau "explica din punct de vedere stiintific tehnicile folosite de artisti in mod intuitiv timp de secole", conchide Corriere della Sera.