S-a facut publicitate pe apa, pe cer, gigantii tehnologiei si-au raspandit mesajele si in spatiul cosmic. Nu putem ridica privirea fara sa dam de un logo sau o reclama.

S-au incercat toate mediile, care devin din ce in ce mai neconventionale: caini, parti ale corpului uman, legume, fructe, oua, ambalaje ale altor produse, cutii de reciclare, cosuri de gunoi stradale, banci din statiile de autobuz, tuneluri, podele ale magazinelor, toalete si lifturi. De acum incolo, orice spatiu publicitar nou trebuie mai intai inventat

Abia ne-am obisnuit cu reclamele plasate de OOPS Media in toaletele restaurantelor bucurestene, ca o alta companie, Elevate Media, vine sa incerce un alt spatiu publicitar neconventional: lifturile din zone rezidentiale, din cladiri de birouri si din hoteluri. Potrivit reprezentantilor acestei firme, s-au negociat deja spatii publicitare in lifturi, la sume de aproximativ 40 de euro pe luna.

Reclamele vor consta in printuri inramate elegant. Acest suport faciliteaza o apropiere foarte mare de locuinta publicului-tinta, atat fizic, cat si emotional.

Studiile au aratat ca intr-un spatiu inchis, de dimensiuni reduse, in care nu exista stimuli vizuali sau auditivi, un mesaj publicitar are un impact foarte mare atat din punctul de vedere al citirii acestuia (peste 95%), cat si din al ratei de memorare (peste 80%).

In Occident se poarta si videoscreen-urile in lift, dar la noi nu vor fi abordate inca. E drept ca nici nu sunt blocuri cu atatea etaje incat sa ai timp sa vizionezi un spot de la inceput la sfarsit.

Bani buni din publicitate pe banci si cosuri de gunoi

Niste spatii publicitare extrem de utilizate in intreaga lume sunt spatarele bancilor, mai ales cele din statiile de autobuz. Reclamele pe aceste medii au o vizibilitate foarte mare, sunt plasate in locuri in care oamenii asteapta, se plictisesc si ar citi tot ce le este la indemana. In plus, sunt vizibile si pentru cei aflati in traficul rutier.

Faptul ca la noi nu prea vedem publicitate pe bancile de odihna este inexplicabil, mai ales ca acestea ar putea fi intretinute foarte usor de catre cei care ar inchiria aceste spatii, iar primariile ar obtine astfel venituri suplimentare.

Lazile de gunoi si containerele sunt deja niste spatii de publicitate destul de utilizate prin alte parti. Pot fi considerate niste medii bune mai ales pentru campanii sociale. Nici creativii nu ignora gunoaiele ca spatiu publicitar. Anul acesta, DDB Canada a primit un premiu Edmonton pentru o campanie realizata pentru „We Care Ministry”.

Aceasta organizatie a oferit o masa gratuita si un program de rugaciuni pentru oamenii fara adapost, in incinta unui depozit de preluare a sticlelor, iar invitatia la masa a fost lipita pe sticle si pe cutii goale, care au fost plasate de voluntari in cosurile de gunoi si pe langa cutiile de reciclare din oras.

Specializare pe oua si banane

De cativa ani, bananele servesc drept suport publicitar pentru lansarile de la Silicon Valley, pentru diferite campanii publicitare la lactate si, mai nou, pentru campanii entertainment. Recent, o agentie canadiana (www.eggadsmedia.com) a decis sa se specializeze in publicitate pe oua.

Manipularea directa a vehiculului media, functia vizuala simpla si directa, impactul direct si repetat asupra unui numar mare de consumatori si faptul ca este un mediu putin exploatat prin alti stimuli publicitari sunt cateva argumente pentru a face publicitate pe oua.

In plus, memorizarea mesajului este favorizata printr-o gama completa de asocieri simbolice pozitive: sanatate, simplitate, rapiditate, polivalenta. Ouale ar fi un mediu excelent pentru diferite capmpanii educationale adresate familiilor, pentru promotii ale organizatiilor sociale sau campanii pentru diferite vitamine si suplimente nutritive.

Capul si fundul pe post de afis

„Daca nu-ti poti folosi capul pentru a obtine o slujba, foloseste-ti fruntea” este sloganul unei companii de media din Marea Britanie care inchiriaza spatiu publicitar pe fruntile tinerilor, contra sumei de 7 euro pe ora. Selectia se face in special printre studenti, care trebuie sa frecventeze locuri publice, unde au loc evenimente si unde exista sanse mai mari sa fie si presa.

„Ideea ne-a venit cand am realizat ce vizibilitate mare au studentii in presa”, a declarat un reprezentant al Heady Stunts agentiei Reuters. Ideea nu este noua. In aprilie anul trecut, 40 de tineri s-au plimbat prin centrul Londrei cu logo-ul Toyota Scion pe frunte.

Assvertisingul se bazeaza pe o filozofie simpla: daca vrei sa fii vazut, du-te acolo unde oamenii se uita. Un logo, o adresa web sau alt mesaj sunt usor de memorat cand sunt afisate pe slipul unei fete dragute. Curentul a fost initiat chiar de Departamentul de stat al sanatatii din New York, impreuna cu un club sportiv.

Campania a avut mare succes, fotografiile cu fetele care se plimbau pe strada in slipurile branduite au aparut inn ziare, la TV si pe Internet, fara sa coste nimic, iar site-ul special creat (www.ass-vertise.com) a fost vizitat de sute de mii de ori.

Vagabonzii - un mediu foarte apreciat

Homeless-ii sunt un mediu de publicitate din ce in ce mai des utilizat. Foarte putini sunt aceia care considera ca este vorba de o atitudine cinica din partea comerciantilor. Practicarea acestei forme de publicitate este legata mai mult de responsabilitatea sociala a companiilor, deoarece vagabonzii sunt platiti pentru asta.

In iarna care a trecut, calugaritele augustiniene din Olanda au cautat o solutie prin care sa-i ajute pe oamenii strazii cu niste haine groase. Acestea au luat legatura cu reprezentantii unei firme americane, propunandu-le sa imbrace o buna parte din vagabonzi cu haine care au inscriptionat logo-ul inghetatei Ben & Gerry.

Americanii sunt obisnuiti deja cu acest mediu de comunicare, asa ca au fost de acord. Vagabonzii din Oregon si Washington au colindat strazile purtand reclamele Pizza Schmizza, ei fiind platiti cu cativa dolari, dar si cu pizza si sifon. Luna trecuta, o companie de guerilla marketing din New York a angajat vagabonzii pentru a-si promova serviciile.

Acestia purtau niste panouri pe care scria: „Eram media planner la NYC Ad Agency, dar am fost concediat. De ce? Deoarece clientul nostru dorea o companie de media alternativa si, in loc sa angajez pe GoGorilla Media, m-am dus la altii si, Doamne, ce rau mi-a parut! N-am mai avut nici o slujba de atunci. Nu lasa asta sa ti se intample si tie.

Simte-te liber sa iei GoGorilla Kit, mai ales ca nici nu te costa. Desigur, orice donatie, oricat de mica, ar fi apreciata. Sa aveti o zi buna si Dumnezeu sa va binecuvanteze!”.