Primaria condusa de Adriean Videanu a concesionat strazile din zona centrala a Capitalei catre doi afaceristi cu relatii stranse la Presedintia Romaniei: Dan Besciu si Sorin Vulpescu. Patroni ai celebrului restaurant Golden Blitz, cei doi mai sunt cunoscuti pentru interesele financiare care i-au legat de Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea, sefa Cancelariei Presedintelui.

Consiliul General al Primariei Bucuresti a concesionat un pachet de 20 de strazi principale din Bucuresti, precum si zona zero din centrul Capitalei firmei Euroconstruct Trading 98 SRL, condusa de doi afaceristi cu relatii stranse in sfera Administratiei Prezidentiale.

Cele mai importante artere, Calea Grivitei, bulevardele Lascar Catargiu, Nicolae Balcescu, Bratianu si Piata Universitatii, vor fi intretinute de firma lui Dan Besciu si Sorin Vulpescu, fosti parteneri de afaceri ai lui Dorin Cocos, sotul consilierului prezidential Elena Udrea.

Contractul prin care Euroconstruct Trading 98 primeste dreptul de intretinere a zonei centrale din Capitala face parte dintr-un program mai amplu al municipalitatii.

Astfel, 120 de strazi din Bucuresti, pe care circula mijloacele de transport in comun ale RATB, vor fi administrate de sase firme: Euroconstruct Trading 98 SRL, Eurovia SRL, Strabag SA, Han Group SA, Tehnologica Radion SA si Delta SA.

Potrivit reprezentantilor Primariei Capitalei, contractele de concesiune vor fi incheiate pe o perioada de cinci ani, iar firmele amintite se obliga sa intretina suprafata carosabila, trotuarele, marcajele si mobilierul stradal.

Sute de miliarde de la bugetul local

In cei cinci ani de contract, societatile care au castigat licitatiile vor primi de la bugetul local intre 570 si 700 de miliarde de lei.

Directorul Directiei Administratiei Strazilor din Primaria Capitalei, Elena Ghineraru, ne-a declarat ca, deocamdata, nu a fost stabilita suma ce va reveni fiecarei firme, chiar daca contractul de concesiune a fost semnat ieri.

„In principiu, banii vor fi alocati de la bugetul municipalitatii, insa nu stim cat va reveni fiecarei firme care a castigat licitatia.

Urmeaza sa facem o anexa la contractul de concesiune, in care vom stabili sumele in functie de nevoile fiecarei societati”, a spus Elena Ghineraru, care a adaugat ca, „de la anul, e posibil ca banii sa fie alocati si din alte surse, cum ar fi fondurile venite de la Banca Europeana de Investitii (BEI)”.

Pe de alta parte, Gheorghe Udriste, directorul executiv al Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din cadrul Primariei Generale, spune ca sumele pe care le va primi fiecare firma in parte se cunosc pentru ca in baza lor s-au castigat licitatiile.

„Dar eu nu pot sa vi le spun acum pentru ca nu le stiu pe de rost. Voi vorbi cu primarul (n.r. Adriean Videanu) sa vedem daca le vom afisa pe site-ul primariei”, a adaugat Udriste.

Euroconstruct, intre Bittner si Cocos

Asa cum „Evenimentul zilei” a dezvaluit recent, patronii firmei Euroconstruct Trading 98 SRL sunt Dan Besciu si Sorin Vulpescu. Acest tandem mai detine si restaurantul Golden Blitz din Capitala, local al carui client fidel este insusi presedintele Traian Basescu.

Pe de alta parte, Besciu si Vulpescu sunt vechi parteneri de afaceri cu Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea, sefa Cancelariei Prezidentiale.

Cei trei au fost asociati in firma West Tour 98 SRL impreuna cu doi dintre interpusii lui Alexandru Bittner si cu Vladimir Ionescu, un fost consilier al lui Miron Mitrea.

Interesele lui Dan Besciu s-au intersectat cu acelea ale lui Alexandru Bittner, un apropiat al lui Adrian Nastase, in firma de asigurari Casa de Pensii Private Concordia Romana, precum si in Grupul Roman de Investitii-GRI SA.

Cot la cot cu Besciu si Bittner, in aceste doua societati a participat si Cocos.

Luna aceasta se implineste un an de cand Traian Basescu, pe atunci seful Partidului Democrat, a declarat public ca Alexandru Bittner este unul dintre „sefii mafiei personale a lui Adrian Nastase”.

Basescu - primar, Besciu - miliardar

Euroconstruct Trading 98 a prins un puternic avant financiar intre anii 2000 si 2005, perioada in care Traian Basescu a fost primar general al Capitalei.

In 2002, firma lui Besciu si Vulpescu a primit de la primaria lui Basescu un megacontract de reabilitare a strazilor bucurestene, a carui valoare totala a depasit 49,4 miliarde de lei.

Euroconstruct Trading 98, devenita o firma cu lipici la licitatiile organizate de primarie, a castigat in 2003 un alt contract, in valoare de 44,3 miliarde de lei, pentru reabilitarea altui pachet de artere urbane. In 2004, relatiile contractuale dintre Euroconstruct Trading 98 si Primaria Generala s-au dovedit la fel de trainice.

Firma lui Besciu si Vulpescu a livrat Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Bucuresti din cadrul Primariei mixtura asfaltica in valoare de peste 2,6 miliarde de lei. In plus, a reabilitat sase artere importante situate in centrul Bucurestiului, printre care Bulevardul Unirii, Calea Dorobanti, Bulevardul Nicolae Grigorescu, Piata Constitutiei etc.

Valoarea lucrarilor a depasit 45 de miliarde de lei. In paralel, pentru Primaria Sectorului 1, condusa de liberalul Andrei Chiliman, Euroconstruct Trading 98 a reabilitat alte 22 de strazi.

In acest an, Euroconstruct Trading 98 a incheiat noi contracte cu municipalitatea, in cadrul programului primariei de intretinere a strazilor si de reparatii curente (plombe si covoare asfaltice).

Drept urmare, firma celor doi prieteni ai Elenei Udrea si ai lui Dorin Cocos a peticit Calea Vacaresti, bulevardele Tineretului si Metalurgiei, soselele Oltenitei, Berceni etc.

"Sa stiti ca noi n-am primit nimic de la Dumnezeu! In fiecare saptamana, participam la zeci de licitatii din care rareori castigam. Acum, cu primaria, am pierdut cinci pachete de strazi din sase. Prin contractul pe care l-am semnat cu municipalitatea ne asumam o serie de obligatii."- Dan Besciu, patron Euroconstruct Trading 98 SRL

Dan Besciu: „N-am concesionat strazile, ci numai intretinerea acestora”

Dan Besciu, patronul Euroconstruct Trading 98 SRL, ne-a declarat ca firma sa nu a primit in concesiune cele 20 de strazi din Capitala, „ci numai intretinerea acestora”.

In ceea ce priveste sumele pe care Euroconstruct Trading 98 SRL urmeaza sa le primeasca de la bugetul local, Besciu ne-a declarat ca nu are o evidenta precisa a acestora, motivand ca „este vorba de foarte multe tabele si conditii stipulate” si ca trebuie sa faca un calcul sumar.

„Sa stiti ca noi n-am primit nimic de la Dumnezeu! In fiecare saptamana, participam la zeci de licitatii din care rareori castigam. Si, va rog sa ma credeti, nu-i deloc usor. Acum, cu primaria, am pierdut cinci pachete de strazi din sase. Prin contractul pe care l-am semnat cu municipalitatea ne asumam o serie de obligatii.

Va trebui sa supraveghem toate lucrarile care se fac pe strazile pe care le vom intretine noi. Odata vin cei de la gaze si sparg strada, apoi apar altii si repara canalizarea sau alte utilitati...

In tot acest timp, noi suntem obligati sa mentinem strada impecabila, fara nici cea mai mica gropita, pentru ca altfel platim de ne sar capacele. In rest, tot ce ati scris pana acum despre Golden Blitz si alte povesti sunt numai speculatii.”

Beneficiarul calamitatilor din aceasta vara

Euroconstruct Trading 98 SRL a contractat fara licitatie de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADR) refacerea podului de peste Arges, afectat de ultimele inundatii, care leaga Oltenita de Giurgiu, pentru o suma de peste cinci miliarde de lei vechi.

Firma lui Besciu a mai primit lucrari in regim de urgenta, atribuite de Ministerul Transporturilor si de Consiliul Judetean Vrancea condus de Marian Oprisan.

Potrivit site-ului Ministerului Finantelor, firma si-a inceput activitatea in 1998 cu 20 de angajati si a avut o cifra de afaceri de 33 de miliarde de lei vechi, ajungand, dupa cinci ani, la 442 de miliarde si aproape o suta de salariati.

In acest an, Euroconstruct Trading 98 va mai incasa aproape 400 de miliarde de lei, dupa ce a semnat cu Administratia Strazilor doua contracte. Prin acestea, firma lui Besciu si Vulpescu va intretine strazile din Sectorul 4 al Capitalei, operatiune pentru care va incasa peste 30 miliarde de lei de la buget.

La acesti bani se adauga si alte 361, 4 miliarde lei, pentru reabilitarea strazilor Camil Ressu si Theodor Pallady, din Bucuresti, strazi care sunt prelungirile Autostrazii Soarelui.

Concesiunea, un proiect mai vechi

Reteaua stradala din Bucuresti este alcatuita din 5.340 de strazi, dintre care 334 - cele pe care circula mijloacele RATB - se afla in administrarea Primariei Generale, condusa de democratul Adriean Videanu, restul fiind in subordinea primariilor de sector.

O parte din reteaua principala este reabilitata cu bani de la bugetul local, iar o alta parte, cu bani finantati de BEI.

Concesionarea principalelor bulevarde ale Capitalei unor firme private este o decizie mai veche a Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Deocamdata, Primaria Capitalei scapa de grija a 120 de artere principale, care au fost impartite in mod egal intre cele sase firme.

Autostrada hartoapelor

Euroconstruct Trading 98 SRL a castigat recent si licitatia pentru repararea autostrazii Bucuresti-Pitesti, organizata de Ministerul Transporturilor la inceputul lunii trecute.

Sorin Dascalu, director la Directia de Intretinere din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, aflata in subordinea ministerului, a declarat pentru „Evenimentul zilei” ca Euroconstruct Trading 98 „va efectua reparatii pe toata lungimea autostrazii, dupa necesitati, in functie de degradarile existente”.

Potrivit lui Dascalu, intreaga lucrare va costa aproape 149 de miliarde de lei vechi, adica 4,2 milioane de euro. Dan Besciu sustine ca aceasta lucrare a fost incredintata firmei sale pentru ca „a castigat o licitatie publica”.

El ne-a mai informat ca, si in urma cu trei ani, Euroconstruct Trading 98 a lucrat la reabilitarea autostrazii Bucuresti-Pitesti.