Ministerul Transporturilor a oprit mega-afacerea inchirierii celor 20 de hectare

Voiculescu a ratat aterizarea pe Aeroportul Baneasa

de     Romania Libera
Joi, 1 septembrie 2005, 0:00


Un dolar pe metrul patrat, chirie in buza Capitalei!

In februarie 2004, adica putin inainte de alegerile locale, firma lui Dan Voiculescu primeste cadou un contract de inchiriere pentru 20 de hectare din cele 39 aflate in proprietatea Aeroportului Bucuresti Baneasa. Clauzele obtinute de Voiculescu sunt visul oricarui om de afaceri pus pe invarteli cu terenuri:

Chiria este de 1 dolar SUA pe metrul patrat, pe luna, fara TVA;
Durata contractului de inchiriere este de 15 ani;
La finele acestei perioade, contractul urmeaza a se prelungi de drept cu perioade succesive de cate 15 ani fiecare;
Partile convin un numar de doua prelungiri succesive ale duratei de contract, perioada totala de inchiriere urmand sa insumeze 45 de ani (n.r. - asta inseamna concesionare in toata regula, mascata sub forma unui contract de inchiriere);
Proprietarul acorda chiriasului un termen de gratie de 18 luni de la data inchirierii, de la data intrarii in vigoare a contractului, liber de la plata chiriei;
Chiriasul are dreptul de a transmite, total sau in parte, dreptul de folosinta asupra terenului unui tert, in baza unui contract de subinchiriere;
Proprietarul ii acorda, recunoaste si se obliga sa ii respecte chiriasului un drept de prim refuz in ce priveste inchirierea de terenuri din proprietatea SN Aeroportul International Bucuresti Baneasa cu o suprafata mai mare de 2.000 mp cu destinatie similara;
Chiriasul are drept de preemtiune la incheierea unui alt contract de inchiriere pentru aceeasi suprafata de teren, dupa expirarea acestui contract, precum si la incheierea unui contract de vanzare-cumparare.

Guvernarea PSD aproape ca i-a pus pe tava 20 hectare de teren colea, in buza Bucurestiului. Un liberal s-a oferit si el sa-l ajute in afaceri. Totul parea sa mearga struna, cand cineva si-a varat coada si toata afacerea a sarit in aer.

Pe 10 august 2005, Dan Voiculescu reusise sa-l convinga pe noul director al Aeroportului Baneasa, Valentin Grigoriu, impus de PNL, sa puna in executare un dubios contract de inchiriere incheiat cu un an in urma, sub guvernarea Nastase. Plin de avantaje pentru Voiculescu, pagubos pentru aeroport.

Deodata, surpriza! Conducerea Aeroportului Baneasa se razgandeste peste noapte si anunta oficial: in prima sedinta a Consiliului de Administratie, contractul cu Baneasa Mall (fosta Grivco) va fi renegociat. Hartiile semnate pe 10 august sunt anulate. Dan Voiculescu ramane cu buza umflata. Deocamdata.

Totusi, nu e chiar atat de grav pentru liderul Partidului Conservator. Dan Voiculescu putea sa-si piarda orice speranta daca Aeroportului Baneasa ii trecea cumva prin cap sa scoata cele 20 de hectare de teren din nou la licitatie, cum ar fi fost firesc. Dar nu i-a trecut.

Dimpotriva, in prima faza, s-a aratat dispus sa-l ajute pe Voiculescu.
Astfel ca, pe 10 august 2005, Aeroportul Baneasa incheia un protocol cu firma lui Voiculescu (SC Baneasa Mall, fosta SC AIBB Grivco).

Primul punct din protocol, clar ca lumina zilei: "Partile, prin reprezentantii lor legali, si-au exprimat interesul nediminuat de a executa contractul de inchiriere mentionat, in vederea relansarii proiectului de dezvoltare "Centrul Comercial Baneasa".

Urmeaza un sir de vorbe frumoase, la pachet cu o oferta generoasa din partea aeroportului, care "doreste sa sprijine Baneasa Mall in cadrul acestui proiect si este de acord sa asiste Baneasa Mall in toate demersurile pentru obtinerea avizelor, autorizatiilor si a celorlalte aprobari necesare...".

Cu alte cuvinte, aeroportul se transforma benevol in trapasul lui Voiculescu pe coclaurile administratiei.

Valentin Grigoriu, liberalul generos

Omul care a dat vartos din coate pentru afacerea lui Dan Voiculescu este noul director al Aeroportului Baneasa, Valentin Grigoriu. A aterizat in fruntea institutiei in iulie 2005, cu sprijin PNL, iar prima lui grija a fost sa se zbata ca afacerea liderului PUR sa ia avant pe terenurile aeroportului, inchiriate sub guvernarea PSD.

Pentru asta si-a luat inima in dinti si a parafat un al doilea protocol, de aceasta data cu Aviatia Utilitara, unul dintre inamicii lui Voiculescu. Amanunt important: Aviatia Utilitara se afla in proces cu aeroportul, cerand sa i se recunoasca dreptul de proprietate pe aproape 9 hectare, din suprafata totala de 38 de hectare, cat are in proprietate Baneasa.

In mod ciudat, aeroportul nu stie exact, nici acum, daca nu cumva cele 20 de hectare inchiriate lui Voiculescu s-ar putea suprapune cu suprafata de 9 hectare revendicata de Aviatia Utilitara.

Prin urmare, ce face domnul Grigoriu? La 12 august, deci la doua zile distanta de protocolul cu Voiculescu, incheie un al doilea protocol, de aceasta data cu Aviatia, prin care ii recunoaste posesia asupra celor 9 hectare de teren si dreptul ca, pana la stingerea litigiului, sa "foloseasca nestanjenita terenul".

Insa talcul acestui al doilea protocol il citim ceva mai jos si intelegem de ce Voiculescu are, din nou, numai motive de bucurie: "Aviatia declara, irevocabil, ca este de acord cu implementarea programului de dezvoltare "Centrul Comercial Baneasa" in zona Soseaua Bucuresti-Ploiesti nr.

40 si se obliga sa sprijine AIBB in actiunile sale de obtinere a avizelor si autorizatiilor necesare demararii lucrarilor, precum si sa nu intocmeasca vreun act sau vreo actiune in justitie de natura sa blocheze continuarea lucrarilor". Adica, Voiculescu primeste asigurari ca potentialul inamic va sta cuminte si nu-i va strica afacerea.

Urmeaza impacarea generala a celor trei parti, armonie si iubire: "Dupa semnarea prezentului protocol, cele trei parti - SN Aeroportul International Bucuresti-Baneasa, Baneasa Mall SA si Aviatia Utilitara SA - se vor intalni si vor incheia un protocol prin care vor stabili toate detaliile referitoare la colaborarea partilor prezentate". Voiculescu sa traiasca!

Revocarea irevocabilului

Dar, dupa numai zece zile, "interesul nediminuat" pentru afacerea lui Voiculescu se diminueaza, iar irevocabilul se revoca. Mai precis, aeroportul anunta ca ambele protocoale "au fost anulate in scris in data de 22.08.2005, in urma analizei intreprinse cu conducerea ministerului asupra oportunitatii acestor tratative".

Hopa! Adica, liberalul Grigoriu este chemat la ordin de pedistul Dobre, ministrul Transporturilor, omul de casa al lui Traian Basescu, adversarul de moarte al "solutiei imorale care este PUR". O analiza care aduce numai vesti proaste pentru Dan Voiculescu.

Iata-le: "In prima sedinta a Consiliului de Administratie al SN AIBB - AVSA va fi luata in discutie situatia contractului de inchiriere nr. 406/06.02.2004 si vor fi analizate conditiile in care acesta poate fi pus in executare".

A doua veste proasta: "Se au in vedere atat negocierea clauzelor contractuale (perioada de gratie, pret pe metru patrat inchiriat), cat si alte masuri ce pot fi luate daca interesele aeroportului cer astfel de masuri". Prin urmare, constructia "Centrului Comercial Baneasa Mall" ia o pauza.

Ce pleasca, facuta cadou de guvernarea PSD, risca sa piarda Voiculescu cititi mai jos si va ingroziti. Traduse, aceste clauze suna cam asa: Voiculescu ar fi putut sa inceapa constructia Centrului Comercial, iar timp de un an si jumatate nu ar fi platit nici un dolar chi-rie. Nimic insa nu-l impiedica sa subinchirieze din cele 20 de hectare terenul care-i prisosea.

Or, asta inseamna ca in buzunarul lui Voiculescu ar fi putut intra, timp de un an si jumatate, milioane de euro fara sa miste un deget. Mai mult, la finalul celor 45 de ani de chirie, copiii dlui Voiculescu ar fi avut drept de preemtiune daca ar fi dorit sa incheie un nou contract de inchiriere. Sau daca ar fi avut chef sa-l cumpere. Asa-numitul drept de prim refuz are si el o explicatie.

Oricine ar fi avut chef sa mai construiasca vreun butic pe terenurile aeroportului, Voiculescu trebuia mai intai consultat, iar daca spunea pas potentialul investitor era trimis la plimbare.

Ar fi putut castiga 500.000 de euro pe luna

Potrivit estimarilor de pe piata imobiliara, pretul corect in zona Aeroportului Baneasa la inchiriere este intre 2,5 si 3 euro metrul patrat, cu alte cuvinte, cam de trei ori si ceva mai mare, in conditiile in care Voiculescu negociase chiria in dolari.

Teren la un euro metrul patrat chirie se gaseste, potrivit lui Victor Mocanu, directorul unei agentii imobiliare, la Aeroportul Otopeni, adica la vreo 10 kilometri in afara Bucurestiului. Doar din subinchirierea celor 20 de hectare, Voiculescu ar fi putut castiga in jur de 500.000 de euro pe luna, adica diferenta dintre chirie si subinchiriere.

Voiculescu, la concurenta cu Popovici

Liderul PC are toate motivele sa grabeasca executarea proiectului "Centrul Comercial Baneasa" din simplul motiv ca in zona de nord a Bucurestiului mai exista un proiect in derulare. Este vorba de constructia unui cartier rezidential, care ar porni exact de langa Aeroportul Baneasa si s-ar intinde pe 224 de hectare. Proiectul apartine omului de afaceri Puiu Popovici.

Si in cazul sau exista semne de intrebare asupra modului in care a intrat in posesia terenului. Voiculescu a simtit, desigur, ca in anii urmatori potentialul zonei va creste enorm, iar pretul terenurilor in zona, pe masura.

Un director cam speriat

In discutia initiala, Grigoriu s-a straduit sa explice ca datoria sa de manager e sa aduca bani aeroportului. Ulterior, in raspunsul oficial, a revenit cu aceeasi explicatie: "Grabirea punerii in executie a contractului a fost o incercare de a gasi o sursa de venituri necesare acoperirii unor nevoi financiare exigibile ale aeroportului".

Interesant! Daca ar fi asa, de ce nu a propus din start renegocierea contractului, tocmai pentru a obtine maximum de profit? Si ce l-a facut apoi sa renunte, daca tot avea nevoie urgenta de bani? Si de ce nu face licitatie, sa obtina pretul maxim?


















121 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri