Romania sta destul de prost la capitolul emisiunilor de carduri pe cap de locuitor si tari precum Serbia sau Bulgaria ne-au depasit in ceea ce priveste emisiunile de carduri securizate, cu cip.

Numai o banca din Romania (Banca Comerciala Romana-BCR) poate citi astfel de carduri cu cip si tot o singura banca are in curs de pregatire emiterea unui astfel de card in Romania, in vreme ce Bulgaria are in plan 14 astfel de carduri. In acelasi timp, produsele sofisticate, care abunda in tarile occidentale, oferind discounturi pentru clientii fideli, se lasa inca asteptate pe piata romaneasca.

Reduceri la avion, reduceri in magazine, reduceri la benzinarii, sau la alte servicii. Aceasta e oferta pentru posesorii de carduri fideli unor companii din tarile occidentale. Desi se lasa asteptate, cardurile cu reducere (discount) vor fi emise si in Romania, sustine Denisa Mateescu, director regional MasterCard pentru Romania si Bulgaria.

„Cred ca in curand vom vedea carduri cu reducere emise de unele retele de benzinarii, pe langa cardurile cu dubla marca emise de marile retele de magazine“, spune Mateescu.

Unul dintre planurile de lansare a unui card cu dubla marca apartine companiei de creditare Estima Finance, care are in prezent o oferta promotionala de finantare pentru electrocasnicele si aparatele casnice vandute prin lantul de magazine Domo. Reprezentantii Estima se abtin, insa, de la comentarii.

In urma cu doua saptamani, Altex si BCR au lansat un astfel de card cu dubla marca, prin care clientii retelei de magazine pot lua pana la 5.000 de euro credit, pentru maximum cinci ani. Avantajul clientului este ca poate plati numai dobanda, iar avantajul bancii consta in faptul ca are parte atat de un nivel de 27% al dobanzii anuale, cat si in faptul ca riscul de neplata este asigurat.

Un alt card nou-emis apartinand Finansbank si magazinelor partenere a debutat in reteaua Bucuresti Mall/ Plazza Romania si s-a extins sub numele Card Finans Avantaj si asupra catorva sute de magazine din tara.

Acest ultim produs ofera o dobanda zero pentru cumparaturi pe credit din magazinele partenere, dobanda subventionata de aceste magazine pentru a atrage si fideliza clientii. Totodata, se asteapta ca primul card cu cip sa fie emis pe piata de BCR pana la sfarsitul anului.

Cardurile cu cip ofera nu doar tranzactii cu mult mai sigure, ci si posibilitatea introducerii in memoria proprie a cardului a diverse alte informatii ale clientului, produse bancare sau oferte. In privinta cardului cu cip, alte tari din regiunea central si est-europeana, inclusiv Bulgaria, stau mult mai bine decat tara noastra, spune Catalin Cretu, director regional Visa CEMEA.

„In Bulgaria, exista 14 proiecte de emitere de carduri cu cip. La inceputul anului, existau numai trei astfel de proiecte, iar in Romania exista numai unul“, sustine directorul Visa.

Creste utilizarea cardurilor Visa

Ultimele statistici Visa arata o crestere a utilizarii cardurilor in tara noastra. In prezent, Visa a depasit trei milioane de carduri in Romania, spune Cretu. In acest an, valoarea tranzactiilor cu carduri Visa a atins 3,23 miliarde de dolari pana la sfarsitul lunii martie, iar numarul tranzactiilor cu carduri a depasit 50 de milioane.

Tot la sfarsitul lunii martie, circa 200 de milioane de dolari au fost cheltuiti la comercianti de catre posesorii de carduri Visa, reprezentand 6,46% din totalul operatiunilor efectuate sub aceasta marca. Romanii cheltuie mai mult cu cardul numai cand viziteaza Europa.

In anul fiscal incheiat in iunie 2005, romanii care au calatorit in strainatate au efectuat la comercianti peste 67% din numarul total de tranzactii realizate pe durata calatoriei, a spus Cretu.