consistente in instrumente de cercetare. Media romaneasca s-a dezvoltat cu 20% anul trecut, fata de 2003, conform analizei Media Fact Book, realizata de Initiative Romania.

Mass-media autohtona urmeaza tendintele de fragmentare din afara granitei: in 2004 au crescut investitiile in titlurile de nisa, publicitatea alocata pe segmentele inguste, precum si audienta specializata. Totodata, anul trecut a fost unul al aparitiilor si relansarilor pe piata media, atit in mediul audiovizual, cit si in cel al presei scrise.

Monopol TV

Romania este inca o piata stapinita de obsesia televiziunii, conform cercetarii Initiative Romania. Posturile TV continua sa fie principala sursa de divertisment si informare, precum si magnetul veniturilor din publicitate, cresterea totala a acestui tip de media fiind de 25%. Anul trecut s-au lansat pe piata posturi TV specializate, ca o alternativa la canalele generaliste.

N24, Favorit TV, PRO Cinema, TV Sport au incercat sa isi faca loc pe telecomanda romanilor alaturi de veteranele care domina piata TV. Topul este condus, in ordine, de PRO TV, Antena 1, TVR 1, Acasa TV si Prima TV. Emisiunile care au tinut cei mai multi romani lipiti de televizor au fost „Vacanta Mare“, „Folclorul contraataca“, „Surprize, surprize…“, „Numai iubirea“ si „Big Brother“.

Femeile si economia

Fragmentarea este vizibila si la nivelul presei scrise. Au aparut si aici titluri noi, ca „Business Magazin“, „Joy“ sau „Bolero“ si au fost relansate produse media mai vechi, cum este si cazul „Cotidianului“.

In total, presa scrisa a inregistrat o crestere de 12%, pierzind un procent din veniturile din publicitate in favoarea Internetului si a Cinema-ului. Cele mai mari sume din publicitate sint alocate revistelor pentru femei, celor de afaceri, cu profil economic si ghidurilor TV. In topul celor mai vindute cotidiene din Romania isi pastreaza locul „Libertatea“, „Jurnalul National“ si „Adevarul“.

Migratie pe unde

In Romania exista peste 540 de licente radio, dintre care doua au acoperire nationala. Anul trecut, industria undelor a crescut cu 14%, FM-ul marindu-si numarul posturilor cu Radio Guerilla, City FM si National FM.

Conform raportului citat, mai multi DJ, a caror imagine era asociata cu brandul posturilor la care lucrau, au migrat catre alte radiouri: Mihai Dobrovolschi a lasat Pro FM-ul pentru radioul de guerilla, iar Andrei Gheorghe a plecat de la Radio 21 la Radio Total. Interesul principal al ascultatorilor se indreapta catre stiri, sport, interviuri, dezbateri, divertisment.

Orasenii asculta radio in medie trei ore pe zi, in timp ce conduc sau sint la serviciu, iar publicitatea aloca acestui tip de media 2% din veniturile sale. •

Berea-i sora cu reclama

In 2004, bugetele de publicitate au ajuns la un total net de 105 milioane de euro. In topul domeniilor care cheltuiesc cele mai mari sume pentru reclame se afla berea, cosmeticele, telefonia mobila si bauturile carbogazoase. Procter&Gamble este compania care investeste cei mai multi bani in publicitatea din Romania din 1999, urmata de Coca-Cola si Unilever.

Peste 85% din investitiile in publicitate revine televiziunii, desi studiile au demonstrat ca in timpul pauzelor publicitare audienta scade cu 30-40%. Publicitatea din ziare si reviste este dominata de trusturile media, iar in ceea ce priveste radioul, companiile de media isi impart spatiul cu telefonia mobila si partidele politice.

Premisele din 2004 ii determina pe realizatorii studiului sa prevada pentru anul acesta o crestere a pietei cu 25%. O parte din aceasta dezvoltare este datorata si strategiei publicitatii de a-si asigura un segment de piata cit mai mare pina la aderarea Romaniei la UE.