Cel mai clar semn ca vacanta s-a terminat ni-l dau televizoarele. Sau, mai bine zis, „vorbirea” despre ce urmeaza sa vedem la televizor.

Fiindca inainte de emisiunile si filmele propriu-zise ni se arunca o ploaie de buzdugane promotionale: cum si-au petrecut concediul prezentatorii TV, daca si cum si-au schimbat „look-ul” – in legatura cu acest subiect sunt produse probe foto cat mai evidente –, informatiile mergand pana la culoarea pixului folosit de cine stie ce

„aparitie TV”. Abia in ultimul rand, asa, ca din intamplare, ni se spune si ce anume vor contine emisiunile prezentate de vedetele care nu intotdeauna isi merita acest nume.

Anul acesta insa, putem citi printre randuri si cateva vesti bune sau care cel putin asa par, scrise pe hartie.

E prima data cand posturile comerciale isi schimba strategia si investesc semnificativ in productii romanesti. Au mai fost si pana acum emisiuni concepute aici, dar majoritatea doar transpunea retete care dadusera rezultate pe alte meridiane, prin urmare gustul de supa reincalzita nu le parasea cu nici un chip.

Anul trecut insa, postul Acasa a facut un experiment reusit producand prima telenovela romaneasca si iata ca acum piata audiovizualului de la noi anunta ca va urma acest exemplu la scara larga.

Vor fi unii care sa strambe din nas, cu siguranta, dar in ciuda aparentelor, aceasta decizie are mai multe parti bune decat rele. In primul rand e vorba de actori, care isi vor gasi locul in aceste seriale si vor contribui, sa speram, la cresterea nivelului acestor productii.

Nu e putin lucru faptul ca publicul va putea vedea noile generatii de actori, renuntand la oftatul din rarunchi pe care il auzi inca destul de des insotind cliseul: „Nu mai sunt actori ca pe vremuri!”

Daca tinem cont – asa cum sigur tin producatorii TV care au cercetat piata si tendintele ei – de succesul filmelor romanesti produse „pe vremuri” si vizionate in anii nostri cu aceeasi placere de telespectatori de toate varstele, ne va fi si mai clar ca actorii sunt ingredientul de baza al oricarei intreprinderi

de acest gen.

Cine n-o sa se uite macar de curiozitate la un serial in care Draga Olteanu Matei si Tamara Buciuceanu sunt cuscre, sau la altul in care Razvan Vasilescu, Oana Pellea, Claudiu Bleont si multi altii au parte de un scenariu dinamic si modern? Nu e mai bine sa o descoperi pe Violeta Andrei, de exemplu, intr-un serial nou, chiar cu un titlu care

iti cam scoate ochii, decat sa o revezi a mia oara cantand la malul marii cu un Florin Piersic de varsta fiului lui in „Eu, tu si Ovidiu”? Mai ales ca Florin Piersic insusi va contribui, in aceasta toamna, la succesul unei noi telenovele romanesti, si ea cu un titlu cam patetic, dar care se poate lauda cu actori din toate

generatiile in distributie. Si daca tot am zis Florin Piersic, as fi tare curioasa cine nu s-a saturat sa-l vada pe cunoscutul actor scuipand seminte pe post de Margelatu’ in seria de filme care il are personaj principal? Cine n-ar prefera sa-l vada jucand un rol nou, in acord cu varsta lui de acum?

Valul de profesionisti in ale actoriei nu poate face decat bine audiovizualului romanesc, invadat pana acum de urechisti, unii mai talentati, altii ioc.

Mult invocata vulgaritate ce tasnea din micile ecrane era – si va mai fi o vreme – contributia acestor „meseriasi TV” plecati in cautare de rating cu orice pret si cu orice mijloace.

Poate acum, cand televiziunile au descoperit ca exista oameni antrenati in scoli sa faca ceea ce altii se caznesc amatoriceste si cu rezultate mediocre, vom scapa de cea de a doua categorie. Prin urmare si de sitcomurile de doi lei, avand ca subiect, chipurile, viata oamenilor obisnuiti.

Cu alte cuvinte, daca tot vrea familia Jurca din „La bloc” sa plece in Spania, cum ne anunta revistele de specialitate, atunci poate ar fi mai bine sa ramana definitiv acolo si sa se apuce de altceva, fiindca audiovizualul spaniol e sensibil mai evoluat decat al nostru.

Desi ne tot batem capul de 15 ani de zile cu ce se vede – sau nu se vede si ar trebui sa se vada – la televizor, stadiul de evolutie al programelor inca mai seamana a gradinita, si tot ce putem spera e ca lucratorii in acest „business” isi vor face lectiile constiincios de acum inainte.

Poate n-ar strica si un serial despre cronicarii TV si activitatea CNA, fiindca aceste „politii ale audiovizualului romanesc” vor avea in continuare mult de furca, in a defrisa macar o parte din jungla TV de la noi, chiar daca prin ea incep sa razbata si raze de lumina.