„Estimam ca autogazul se va dezvolta in anii urmatori in Romania, cu conditia ca pe noile automobile vandute in numar mare pe piata (Logan, Renault, Skoda, Volkswagen) proprietarii sa monteze instalatiile necesare“, ne-a declarat Mircea Pintilie, directorul tehnic al companiei ButanGas Romania.

Intrucat preturile de achizitie a instalatiilor de GPL pentru astfel de masini sunt relativ mari, ar trebui ca agentii economici autorizati sa comercializeze instalatii pentru autogaz sa asigure unele facilitati (plata instalatiilor in rate sau leasing), iar autoritatile sa incurajeze dezvoltarea autogazului prin scutirea sau reducerea unor taxe sau pentru sustinerea finantarii in anumite

procente, autogazul fiind un carburant ecologic, sustine Mircea Pintilie.

Desi e un combustibil mai ieftin ca benzina, doar una din zece masini s-ar putea alimenta GPL, a adaugat Pintilie. Din pacate nu se poate miza prea mult pe masinile second-hand importate, in conditiile in care autoritatile au impus masini numai cu EURO 3.

„Un fapt semnificativ a fost perioada de vacanta, cand romanii care au venit in tara au avut masini echipate cu instalatii de autogaz, second-hand, de regula cu EURO 1 sau EURO 2 si ca urmare a crescut vanzarea de autogaz cu circa 10%.

In concluzie, cresterea numarului de utilizatori este conditionata de pretul instalatiei si facilitatile asigurate de comercianti si autoritati si, intr-o mai mica masura, de pretul de livrare la pompa. Litrul de autogaz la pompa, la inceputul lunii septembrie, a variat intre 16.500 si 17.500 de lei. Se estimeaza ca pretul la autogaz va depasi 18.500-19.

000 lei/l pana la sfarsitul lunii septembrie.

Daca pentru un autoturism cu carburator (Daciile vechi), pretul de achizitie poate fi in jur de 160-200 euro, la instalatiile pentru injectie multipunct (tip Solenza sau Logan) pretul variaza intre 800-1.200, iar pentru automobilele din ultimele generatii care presupun echiparea cu instalatii complexe, cu asistare pe calculator, pretul poate ajunge chiar la 3.000 de euro.

Se pot adapta motoarele pe benzina la majoritatea automobilelor fabricate pe plan mondial. Firme de renume ca Renault, Ford, Skoda, Citroen, Fiat, Honda, Daewoo si altele, monteaza instalatii pentru autogaz direct in fabrica.

Butan Gas Romania detine o cota de circa 25% din piata de autogaz, fiind pionierul implementarii in anul 1999 a autogazului in Romania, impreuna cu IAT SA Pitesti si cu firma de instalatii Lovato. In Romania, exista Asociatia Gazului Petrolier Lichefiat (ARGPL), la care sunt afiliati principalii furnizori de GPL: PETROM OMV, BUTAN GAS, SHELL GAS, ROMPETROL, LUKOIL, AGIP.

„Din pacate, alti operatori de pe piata nu au vrut sa faca parte din ARGPL si, ca urmare, practica pe piata de GPL o politica comerciala agresiva si de dumping, iar calitatea autogazului oferit nu este totdeauna in conformitate cu cerintele standardelor“, a evidentiat directorul tehnic al ButanGas.

Reprezentantul firmei de taxi Meridian, Lucian Marin, a confirmat spusele lui Mircea Pintilie, declarandu-ne ca la unele statii de alimentare cu GPL nu se respecta compozitia. „Se mai baga si proprilena, care este foarte nociva pentru motor“, a explicat Marin.