Prima intalnire a trabantistilor din tara se va desfasura in aceasta luna la Sibiu. La eveniment sunt asteptati toti posesorii de Trabanturi originale sau modificate.

Vor fi admirate si premiate cele mai indraznete modele de Trabanturi modificate, dar si cele mai vechi trabanturi care nu au suferit nici o modificare. Dupa intalnirea propriu-zisa, trabantistii vor face un tur al orasului, pentru a le permite sibienilor sa admire bijuteriile nemuritoare.

Prima intalnire

Iubitorii de Trabanturi din judetul Sibiu au hotarat ca este momenul sa faca si ei ceva pentru a demonstra lumii intregi ca Trabantul este o masina. Care nu va iesi niciodata din moda. La initiativa Asociatiei "Convietuirea", o mana de iubitori a celebrelor masinute au pus la cale o intalnire de zile mari.

Pe18 septembrie, ei se vor intalni in campingul din Padurea Dumbrava pentru a-si admira masinutele, pentru a discuta despre noua legislatie rutiera si, bineinteles, pentru a se mandri cu bijuteriile pe care le conduc.

Premii pentru Trabanturi

Prioritatea pentru aceasta prima intalnire a trabantistilor este infiintarea unui club sibian al posesorilor acestor masini. Pe langa faptul ca vor discuta despre noua legislatie rutiera, despre impactul redus pe care il are utilizarea Trabantului asupra mediului, trabantistii isi vor etala bijuteriile pe patru roti.

Astfel, organizatorii vor aprecia cel mai vechi Trabant nemodificat, cel mai varstnic trabantist, cel mai tanar trabantist, Trabantul care are la activ cele mai multe peripetii si cel mai "tare" Trabant.

Istoria Trabantului

Cat timp a existat Zidul intre Germania de Est si cea de Vest, Trabantul a fost relativ necunoscut in Europa Occidentala. Micuta masina a devenit un star in mass-media si a ajuns cunoscuta Occidentului datorita zecilor de mii de cetateni ai RDG care si-au parasit tara prin Ungaria si Austria, spre sfarsitul verii anului 1989.

Legata de acest fenomen a fost si alegerea sa drept "Masina anului 1989" in Germania de Vest. A fost o recunoastere si o apreciere a acestei masini. Numele de Trabant a fost dat masinii dupa intrarea in productie si a fost rezultatul unui concurs.

El reprezinta, pe de-o parte, "tovaras al omului", iar pe de alta parte, aminteste de lansarea primului satelit artificial al Pamantului - Sputnik, la 4 septembrie 1957, cu putin inaintea inceperii productiei de preserie. La aceasta masina se intalneste, pentru prima data, motorul racit fortat cu aer - un motor in doi timpi cu doi cilindri de 18 CP.

Pentru ca, dupa caderea Zidului Berlinului, germanii puteau sa isi cumpere masini din Occident, cererea de Trabanturi a scazut foarte mult, astfel incat nu mai renta producerea lui. Ultimul Trabant P601 a parasit banda de fabricatie din Zwickau, la 25 iulie 1990. Pe 30 aprilie 1991, ultimul Trabant, de aceasta data un 1.

1, a iesit pe poarta uzinei cu destinatia muzeul autoturismului "August Horch Zwickau". Timp de 33 de ani, uzinele "VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau" (cunoscute din 1990 ca "Sachsenring Automobilwerke GmbH") au produs 3.096.099 autoturisme.

"Picioarele noastre"

Trabanturile sunt singurele masini care pot fi conduse de persoanele cu handicap locomotor. Pentru ei, aceasta masina este o adevarata salvare. Atat Marcela Brad, presedintele Asociatiei Umanitare a Handicapatilor Neurolocomotori, cat si sotul ei au cate un Trabant. "Trabantul este picioarele noastre. Amindoi suntem in carje si fara el nu ne-am putea deplasa", spune Marcela Brad.

Una dintre masinute au cumparat-o in 1990, iar cealalta au primit-o de la niste prieteni din Germania, in 1991. Trabanturile se intretin cam greu si cheltuielile sunt mari. Pentru ca nu se mai fabrica de 15 ani, piesele se gasesc greu. Cand gasim o piesa, cumparam mai multe bucati, ca sa avem de rezerva. Motorul il intretinem doar cu ulei unguresc, iar un litru costa 80.

000 de lei", spune Marcela Brad.