Harta contrabandei cu tigari

de Florin Negrutiu     BaniiNostri.ro
Miercuri, 14 septembrie 2005, 0:00


Va prezentam zonele in care contrabandistii reusesc sa traga in piept statul de sume care ajung la peste 50 de milioane de euro pe an. O balabusta poate ascunde sub fuste pana la un bax de tigari.

O balabusta poate ascunde sub fuste pana la un bax de tigari. Ea este "contrabandista mica", aciuata in preajma punctelor de trecere a frontierei. In Est, contrabanda se face insa cu tirurile.

Intr-un material realizat de firma producatoare de tigari JTI Romania si dat publicitatii saptamana trecuta, se arata ca "estimarea neoficiala" a nivelului actual de contrabanda cu tigarete in Romania este intre 5 si 9% din totalul pietei. 1% contrabanda ar insemna o gaura la bugetul statului de 6 milioane de euro.

Putem, astfel, calcula ca aceasta activitate ilegala usureaza vistieria publica anual cu sume cuprinse intre 30 si 54 de milioane de euro. Avertizarea JTI: "Fenomenul de contrabanda va avea o dezvoltare rapida in viitor, alimentat, in primul rand, de nivelul crescut al accizei in Romania, comparativ cu tarile vecine".

In Moldova si Ucraina, tari exportatoare de produse contrafacute, acciza este de trei ori mai mica decat in Romania. 1.000 de tigarete marca Saint George costa in Romania 30 de euro, in timp ce in Rusia costa 10 euro, iar in Ucraina 9 euro.

Vestul si Estul

In zona de vest a tarii contrabanda este localizata in jurul duty-free-urilor. Acele duty-free-uri pe care ministrul Administratiei si Internelor le-ar vrea cat mai repede desfiintate si care par a avea soarta pecetluita dupa 2007. In Est lucreaza filiera moldoveneasca si cea ucraineana, care aduc in Romania "cunoscutele" marci Doina, Plugarul sau Fluieras.

Pretul unui pachet de Saint George adus din Ucraina variaza intre 7.000 si 8.000 de lei daca este vandut la Iasi si 10.000-15.000 daca este comercializat la Bucuresti sau Timisoara. Un pachet de Carpati costa 22.000 de lei, din care 15.000 este numai acciza.

Marcile ieftine, cele mai tentante

Tendinta cea mai interesanta a pietei priveste contrabanda cu marci ieftine, care a cunoscut o amploare deosebita in ultimul timp. In ceea ce priveste marcile scumpe, acestea nu sunt atat traficate, cat contrafacute.

Din cauza acestui al doilea fenomen, producatorii legali de tigarete au cele mai multe dureri de cap: caci contrafacerea unei marci scumpe loveste in brand, care este motorul vanzarilor.

Piata tigaretelor in Romania

- 32% din populatia peste 18 ani fumeaza peste 6 tigarete/zi
- Companii
- Principalii producatori de tigarete: JTI, PMI si BAT (ce totalizeaza in jur de 88% din piata)
- Gallaher - a intrat oficial pe piata recent si are in jur de 2.5% cota de piata
- Galaxy Tobacco (fosta SNTR) are in jur de 6-7% cota de piata

- Restul sunt producatori locali ce totalizeaza impreuna in jur de 3% din cota de piata (Anghelescu Industries, Rama, Parc Industries etc.)
- Volumul total al pietei romanesti este de aproximativ 35 miliarde tigarete

- Volumul total al pietei mondiale este de 5,309 miliarde tigarete
- Valoarea totala a pietei de tigarete se ridica la aprox. 1 miliard euro
- Valoarea totala a pietei mondiale de tigarete este de 332 miliarde euro

- Valoarea totala a taxelor (2004) platite de catre producatorii legali de tigarete, la bugetul de stat, a fost de 700 milioane euro, din care 560 milioane euro accize.


- Bumbii pe poza sau sa luam o tigara, s-o analizam, s-o masuram, s-o impartim
- Ce intra intr-o tigara (asta este un fel de caption sau un titlu la ilustratia-grafic)
- 70% taxe (accize, TVA, taxe vamale pentru cei care importa materia prima)

- 28% costuri de productie (materii prime, hartie, filtre, packaging, salarii, promovare)
- 1% alte cheltuieli
- 1% profit

Acciza la tutun, turatie maxima

Acciza la tigari a aparut in 1993. Pana in 2002 s-a schimbat de 14 ori. Schimbarile se produceau ori de cate ori era nevoie in timpul anului si cu regularitate la 31 decembrie, cu aplicare de la 1 ianuarie.

2002 a insemnat un moment important pentru industria de profil: a fost anul in care Romania a reusit sa negocieze cu Uniunea Europeana un calendar clar de aliniere a accizelor la nivelul tarilor membre. Negociatorii romani au reusit sa obtina o derogare de 3 ani. Altfel spus, daca intram in UE la data stabilita, 1 ianuarie 2007, mai avem timp trei ani pentru a ajunge la accizele europene.

La momentul stabilirii calendarului, industria de tutun a primit cu bucurie moderata vestea: producatorii puteau sa-si faca, pentru prima oara, planuri de afaceri bazate pe un sistem de taxare previzibil. Partea proasta era ca romanii negociasera insuficient.

tarile din primul val de aderare primisera cinci ani derogare, drept pentru care tranzitia producatorilor de tigarete din respectivele tari era teoretic mult mai usoara. si asa, existenta pentru prima oara a unui calendar de acest fel era un lucru pozitiv.

El insemna, pana in 2007, cresteri usoare ale accizei la fiecare inceput de iulie, iar dupa momentul integrarii cresteri ceva mai mari: 14,87 euro la mia de tigarete in 2003, 16,5 in 2004, 19,5 in 2005 si asa mai departe, dupa cum se vede mai jos. La 1 aprilie 2005, imprevizibilul a inceput insa sa faca glume: acciza a crescut la 22,13, stricand calculele celor din bransa.

Gluma a inceput sa se ingroase saptamana trecuta, cand presedintele Traian Basescu a cerut depasirea planului la accizele pe alcool si tutun pentru a se obtine mai multi bani la buget, care sa mearga la sanatate.

Ce urmareste presedintele

S-a speculat mult in ultimele zile pe marginea declaratiilor presedintelui. Presa a sugerat ca ar fi vorba de o razbunare impotriva unui reprezentant al unei multinationale producatoare de tigari, cu care Traian Basescu intrase in conflict dupa ce l-a localizat in "grupurile de interese" din jurul premierului Tariceanu.

A doua interpretare este ca presedintele chiar vrea sa forteze aducerea mai multor bani la un buget subtiat de cota unica si, prin urmare, s-a orientat spre industriile cu bani, care "dauneaza grav sanatatii".

Ce spun oamenii de afaceri

Atat reprezentantii producatorilor de alcool, cat si cei ai businessului din tutun au replicat la unison: orice majorare brusca de taxare il impinge pe consumator spre economia subterana, stimulandu-l sa cumpere produse contrafacute, dar mai ieftine.

Saptamana trecuta, comunitatea oamenilor de afaceri a reactionat si ea, nemultumita de instabilitatea si totala lipsa de predictibilitate a mediului de afaceri. Constantin Bostina, vicepresedinte al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, a explicat ca "aducerea la buget a mai multor bani nu se va face prin introducerea de noi taxe, ci prin o colectare mai eficienta a celor existente deja.

Acest lucru se face doar prin crestere economica si dezvoltare". La randul sau, presedintele AOAR, Florin Pogonaru, a afirmat ca "oamenii de afaceri sunt nemultumiti de faptul ca politicul discuta niste probleme in care economicul ar trebui consultat, inducand, astfel, instabilitate in mediul de afaceri".

Acciza la Malboro, aceeasi ca la Carpati

O acciza are doua parti: partea fixa si partea exprimata in procent din pretul de vanzare cu amanuntul. Majorarea produsa la 1 aprilie a atins asa-numita parte fixa a accizei. S-a ajuns, astfel, la micsorarea diferentei de pret dintre segmentul ieftin si scump. Altfel spus, "algoritmul" accizei s-a schimbat prin cresterea componentei specifice, la 9,10 euro/1.000 de tigarete.

Component ad-valorem a ramas la 30%. Asa s-a ajuns ca 1.000 de tigarete Carpati sa aiba aceeasi acciza ca 1.000 de tigarete Marlboro. Cresterea mai mare a componentei specifice a accizei a condus la micsorarea diferentelor de pret dintre segmente, respectiv la accelerarea migratiei consumatorilor catre produsele mai scumpe.

Cum este la altii

Ultimele 10 tari admise in UE au primit o perioada de tranzitie de 5 ani pentru a-si alinia accizele la tutun cu cele din Europa. Ungaria, datorita cotei alarmante atinse de contrabanda (45% din piata), a decis sa inghete nivelul accizei in acest an si, in ciuda calendarului de aderare, e posibil sa ceara extinderea derogarii.

tarile baltice se confrunta cu o contrabanda masiva cu produse Gallaher. Lituania intentioneaza sa ceara extinderea derogarii deoarece contrabanda cu produse ieftine a ajuns la 50%. In Cehia, contrabanda a devenit o problema de securitate nationala si se discuta in Consiliul National de Securitate.

In ceea ce priveste o alta aspiranta la integrare la 1 ianuarie 2007, Bulgaria, aceasta tara a revenit la nivelul accizei de anul trecut.

Cum se calculeaza acciza pentru tigarete

(1) Pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza ad-valorem.
(2) Acciza specifica se calculeaza in echivalent euro pe 1.000 de tigarete.

(3) Acciza ad-valorem se calculeaza prin aplicarea procentului legal stabilit asupra pretului maxim de vanzare cu amanuntul.
(4) Pretul maxim de vanzare cu amanuntul este pretul la care produsul este vandut altor persoane decat comercianti si care include toate taxele si impozitele.

(5) Pretul maxim de vanzare cu amanuntul pentru orice marca de tigarete se stabileste de catre persoana care produce tigaretele in Romania sau care importa tigaretele, si este adus la cunostinta publica in conformitate cu cerintele prevazute de norme.

(6) Este interzisa vanzarea de catre orice persoana a tigaretelor pentru care nu s-au stabilit si declarat preturi maxime de vanzare cu amanuntul.

(7) Este interzisa vanzarea de tigarete de catre orice persoana, la un pret ce depaseste pretul maxim de vanzare cu amanuntul, declarat.
(Codul fiscal, articolul 16)

Cat ar trebui sa fie acciza in...

Anul Acciza (E)
2002 11,87
2003 14,87
2004 16,50
2005 19,50*
2006 24,50
2007 31,50
2008 40
2009 51,20
2010 68,17
- In aprilie, acciza a devenit 22,13 E















144 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă