Academia de Advocacy a prezentat ieri un raport de monitorizare a activitatii parlamentarilor in sesiunea februarie-iunie 2005, care demonstreaza ca doar 28% din initiativele legislative inregistrate in aceasta perioada au apartinut parlamentului, restul de 72% venind din partea guvernului.

O explicatie a activitatii modeste a parlamentului poate fi faptul ca doar 48% din senatori si 41% din deputati au fost activi, avand astfel de propuneri legislative. Presedintele Academiei de Advocacy, Radu Nicosevici, a precizat ca studiul a fost trimis si demnitarilor in urma cu doua zile, dar ca acestia nu s-au aratat interesati de un raport ce reflecta tocmai activitatea lor parlamentara.

Analiza contine inclusiv o monitorizare a activitatii parlamentarilor pe regiuni de dezvoltare si pe regiuni istorice. Reprezentantii Transilvaniei si ai Banatului au fost cei mai prolifici demnitari in aceasta perioada, adunand 56% din propunerile legislative din parlament, in timp ce parlamentarii Capitalei au primit un loc codas, cu doar 4%.

Chiar daca, potrivit raportului, parlamentarii partidelor de guvernamant au fost mai activi decat cei ai partidelor din opozitie, o parte semnificativa a amendamentelor intoduse de PNL, PD, PC sau UDMR au sfarsit prin a fi respinse.

Mai putin de 50% din parlamentarii romani au fost activi, adica au avut propuneri legislative sau au formulat amendamente, in sesiunea parlamentara februarie-iunie 2005, a fost concluzia Academiei de Advocacy din Timisoara.

Din cei 48% de senatori activi si 41% de astfel de deputati, reprezentantii partidelor aflate la putere au devansat activitatea opozitei, care nu se poate lauda decat cu interpelari si intrebari.

Radu Nicosevici, presedintele organizatiei, a prezentat ieri presei un raport de monitorizare in care arata ca politicienii cei mai activi din Senat sau Camera Deputatilor sunt nume relativ necunoscute si ca "greii" partidelor, politicienii cei mai mediatizati, nu intra in acest top.

Intrebat care sunt constatarile academiei cu privire la necesitatea transformarii parlamentului intr-unul unicameral, Nicosevici a spus ca singura concluzie a raportului este ca "nu exista discrepante semnificative intre activitatea celor doua Camere" si ca "ar trebui facuta o cercetare" in acest sens.

Cu toate ca a sustinut ca nu doreste sa interpreteze rezultatele monitorizarii, presedintele Academiei de Advocacy a insinuat ca un sistem unicameral ar putea fi mai eficient.

Reprezentantii UDMR se pot lauda cu deputatii cei mai prolifici din punctul de vedere al initiativelor intrate in mecanismul parlamentar, urmati de PD si PC, pe cand la Senat, PRM si PNL si-au adjudecat locurile fruntase.

In ambele cazuri nu este vorba de nume foarte importante: deputatii Kerekes Karoly si Kelemen Attila, de la UDMR, Daniel Buda si Augustin Zegrean de la PD si senatorii peremisti Gheorghe Funar, Verginia Vedinas si liberalul Mihai Tabuleac.

Profitand de activitatea foarte modesta a opozitiei, mai ales a PSD, care nu a adunat decat 7,3% din totalitatea propunerilor legislative, reprezentantii UDMR au bombardat sedintele Camerelor cu peste 30% din initiative. Raportul de monitorizare demonstreaza ca, ocupati sa adreseze intrebari si cat mai multe interpelari, reprezentantii opozitiei au uitat care le este sarcina in parlament.

Parlamentarii PSD si PRM au reusit "performanta" de a inregistra de doua ori mai putine propuneri legislative decat cei ai puterii. Cum era de asteptat, cei care au avut cele mai multe interpelari si care s-au facut auziti, luandu-si in serios pozitia din "boxa" opozitiei, au fost reprezentantii PRM, care au strans aproape 62% din interpelarile senatorilor si 37% din cele ale deputatilor.

Chiar daca a demarat lent si a fost accelerata la sfarsitul sesiunii, cand a crescut de la cinci initiative legislative, in prima luna, la 17 in perioada mai-iunie, activitatea comisiilor parlamentare a fost bazata pe discutarea unui numar mare de amendamente "fara autor", care intrece cu mult numarul total al amendamentelor propuse de fiecare partid.

Presedintele echipei care a intocmit raportul a declarat ieri ca nu a putut afla numele parlamentarilor care au propus amendamentele si ca i se pare aberant ca "intr-un parlament cu parlamentari amendamentele sa fie atribuite unor comisii". Cele mai multe amendamente "fara autor" apartin comisiilor pentru buget, finante si banci din ambele Camere.

Si in privinta activitatilor comisiilor, parlamentarii din opozitie au fost devansati de cei ai puterii, raportul demonstrand ca amendamentele introduse de PNL, PD, PC si UDMR au fost admise mai usor decat cele propuse de PRM sau PSD.

Academia de Advocacy a anuntat ca intentioneaza sa prezinte un astfel de raport la sfarsitul fiecarei sesiuni parlamentare si se gandeste serios la un nou proiect propus de echipa, intocmirea unei monitorizari privind activitatea guvernului.