In aceste ultime zile am avut impresia ca s-a recuperat mai mult din ceea ce consideram a fi o virtuala absenta a romanilor in manifestarile festivalului. Nu oricum, ci cu un considerabil impact asupra publicului, Cristian Mandeal si-a reconfirmat capacitatea de a convinge melomanii care il apreciaza.

La pupitrul Orchestrei filarmonice londoneze (LPO) a adus "in fata" Suita a II-a de Enescu si a facut, din muzica de apus romantic, momente de inaltare sufleteasca, definind prin sunete, mai propriu decat oricare cuvantare, starea iubirii wagneriene din Tristan si expresia de "extaz" a lui Scriabin.

Desi programate cu o anume prudenta discriminatorie, singurele manifestari din Studioul "Mihail Jora" al Radioului au fost concertele cu muzica romaneasca, mai lipsite astfel de public, dar demonstrative prin creatori si interpreti.

Daca nu-i mentionam pe toti maestrii muzicii corale, semnalam nivelul de exceptie al redarii muzicii lor de catre Corul de camera "Preludiu", sub semnul perfectiunii, Corul "Antifonia", consecvent in promovarea noului, Corul Academic Radio, veritabil instrument vocal concertant, precum si pe cei care ii dirijeaza, nume insemnate ale vietii noastre muzicale - Voicu Enachescu, Constantin Rapa,

Dan Mihai Goia. O exceptie poate fi considerata, prin calitatea prezentei artistice si repertoriul ales, Filarmonica "Banatul" din Timisoara care, sub bagheta lui Remus Georgescu, ar fi meritat programarea in dupa-amiezile de Ateneu ale festivalului.

Nu numai prin lucrarile audiate, cu regim de exceptie privitor la locul ocupat in ultima jumatate romaneasca de veac - semnate de Stefan Niculescu, Paul Constantinescu, Theodor Grigoriu, Violeta Dinescu, Remus Georgescu - dar si prin interpretii care au contribuit impreuna cu orchestra la versiuni importante - pianistul Viniciu Moroianu, violonistul Florin Croitoru, celista Laura Buruiana,

oboistul Adrian Petrescu. La aceasta succinta consemnare mai adaugam, in regim de "off Broadway", recitalul dedicat lui Enescu, de muzica si poezie franceza, al Coralei "Madrigal" condusa de Marin Constantin (cu concursul actorului Victor Rebenciuc si al violonistului Gabriel Croitoru), sub auspiciile postului Romania Muzical "George Enescu" si Muzeului National "George Enescu".

Prezenta impunatoare in lumea muzicala festivaliera, pianistul Dan Grigore a oferit o versiune convingatoare a Concertului nr. 2 de Rachmaninov, gandita in marea traditie postromantica a pianisticii, pe care artistul nostru a facut-o celebra in intreaga lume.

Poate tocmai de aceea relationarea artistului cu Filarmonica "Geor-ge Enescu", dirijata de Sir Neville Marrniner, a fost simbolic incadrata in mesajul romanilor muzicieni catre publicul acestei a XVII-a editii, inca o dovada a superbei vocatii de cantatori ai neamului nostru.