Anul trecut, in Romania au fost importate, circa 28.000 autovehicule second hand, in crestere cu 20% fata de anul precedent, iar tendinta este in continuare ascendenta, a declarat ieri presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, Cornel Constantinescu.

„Daca luam in considerare si vanzarile de autovehicule indigene, piata auto second hand ar putea fi estimata de 25-30% din piata auto din Romania, iar trendul ascendent al comertului cu autovehicule second hand va inregistra in 2005 si anii urmatori un ritm estimat la 30% pe an, ca urmare a deschiderii deschiderii leaderilor auto pe noi segmente de piata si a cresterii interesului clientilor cu venituri reduse", a declarat Constantinescu,

Cel mai mare pericol vine insa dinspre obligatia tarii noastre dupa aderarea la Uniunea Europena sa permita importul oricaror autovehicule second-hand. In prezent, masinile de import care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3 nu pot fi inmatriculate in Romania. In prezent preturile autoturismelor second hand importate de Romania sunt mai mari decat in tarile Uniunii Europene.

Liberalizarea pietii va duce la scaderea pretului acestuia. Polonia reprezinta cel mai important exemplu al exploziei vanzarilor masinilor second-hand dupa aderarea la Uniunea Europena: vanzarile au crescut de la 100.000 unitati in 2003, la circa 800.000 in 2004. Polonia a inregistrat in primul semestru o scadere de aproximativ 33% a vanzarilor de autoturisme noi.

Masinile second-hand sunt un factor important de poluare. „Preocuparea Romaniei ar trebui sa o reprezinte reducerea poluarii si implicit reducerea importului de autoturisme second- hand, care este un factor de poluare foarte mare, a declarat presedintele Asociatiei Producatorilor si Importaotirlor de Autovehicule (APIA), Brent Valmar.

Alte metode de stopare a importului de autovehicule second-hand, este facilitarea cumpararii de masini noi.

„Prin creditele mai avantajoase oferite si prin scaderea dobanzilor, vom incerca sa descurajam importurile masive de masini second-hand" a declarat presedintele APIA, Brent Valmar. El a adaugat ca automobilele noi produse de Automobile Dacia ar putea reprezenta o alternativa la modelele vechi aduse din strainatate. (A.N.)