In Romania anului 2005 functioneaza aproximativ 300.000 de microintreprinderi cu un statul fiscal flexibil, din care 170.000 au un singur angajat.

O microintreprindere care are o cifra de afacere mai mica de 100.000 de euro pe an si un numar de maximum 9 angajati, poate opta, la inceputul anului fiscal, fie sa plateasca un impozit de 3% pe veniturile incasate, fie sa achite un impozit de 16% pe profit.

Autoritatile banuiesc insa ca microintreprinderile sunt utilizate pentru plata mascata a veniturilor salariale mari, care scapa astfel de plata contributiilor sociale (CAS). O prima tentativa de modificare a statutului microintreprinderilor a fost initiata de Ionut Popescu, fostul ministru al Finantelor, care a avansat propunerea maririi la cinci a numarului minim de angajati in 2006.

Surse guvernamentale ne-au dezvaluit ca exista trei scenarii fiscale pentru 2006 in privinta microintreprinderilor. Primul scenariu presupune pastrarea cotei de 3% aplicata cifrei de afaceri, simultan cu marirea numarului de salariati la cinci.

Al doilea scenariu propunea marirea cotei de 3%, pana la un nivel echivalent cu plata unui impozit de 16% pe venit sau pe profit, fara a se modifica numarul minim de angajati. Este scenariul cel mai putin probabil, deoarece o firma are mereu posibilitatea de a cheltui mai mult decat castiga.

Ultimul scenariu, cel mai probabil, lasa lucrurile cum sunt in acest moment, cu un salariat si cota de impozit de 3% din venituri, de vreme ce microintreprinderile vor disparea o data cu aderarea la UE.

Statutul microintreprinderilor va ramane neschimbat, le-a promis recent ministrul de finante Sebastian Vladescu reprezentantilor patronatelor.

„Din punctul meu de vedere, declaratia ministrului de Finante este clara: ramane asa cum am stabilit. Insa nimic nu mai este sigur in ziua de azi", a declarat Marian Dumitrescu, vicepresedinte al Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).

Cota de 3% de impozit pe cifra de afaceri a fost dublata in 2005, dupa ce in 2004 a fost stabilita la 1,5%. Nu este singurul bir achitat statului. Separat de impozitul pe cifra de afaceri de 3%, la finalul anului fiscal 2005 se va calcula si vira la buget un impozit pe dividende de 10%.

Incepand cu anul viitor, in mod sigur va plati 16% pe dividende, masura de majorare a impozitului pe dividende de la 10 la 16% fiind deja anuntata de actualul executiv.

„Codul Fiscal trebuie sa acopere intregul domeniu economic. Vom sprijini in continuare mediul de afaceri, dar pentru viitor va trebui sa ne coordonam legislatia cu reglementarile UE. De aceea este necesar sa facem unele ajustari. In ceea ce priveste microintreprinderile, e chestiune de impozit pe dividende, de impozit pe venit.

Ministerul Finantelor face calcule pentru a vedea care este balanta venitului", a declarat pentru „Averea" vicepremierul Gheorghe Pogea.

Argumentul partizanilor din actuala coalitie guvernamentala ai eliminarii facilitatii acordate microintreprinderilor se bazeaza pe principiul ca impozitul pe cifra de afaceri este „o forma legala de evaziune fiscala".

In contextul reducerii CAS cu doua procente, Guvernul are nevoie de o baza de impozitare mai larga, menita sa compenseze eventualele pierderi la buget. „Daca in ceea ce priveste salariile mici, solutia o reprezinta un control mai strict, la salariile mari solutia este plafonarea bazei de impozitare", considera analistul fiscal Gabriel Biris.

In prezent, in Romania exista doar 30.000 de salarii de peste 40.000 de lei vechi.

In schimb, exista 170.000 de microintreprinderi cu un singur angajat, afirma Biris. Acestea sunt fie folosite pentru realizarea unor afaceri mari, fie pentru plata salariilor mari, crede acesta. „Exista inca contracte civile de colaborare cu un impozit de 16%. In Romania oricand se gaseste o cale legala de ocolire a fiscalitatii.

98% firmele romanesti sunt de nivel micro, si 60% dintre acestea au optat pentru impozitul pe cifra de afaceri. E putin probabil ca toate aceste firme sa fie folosite pentru plata salariilor", ilcontrazice Marian Dumitrescu.

Guvernul ar putea opta fie pentru eliminarea facilitatii privind impozitul de 3% pe cifra de afaceri, fie pentru marirea acestei cote sau pentru majorarea numarului minim de angajati.

„Ministrul de Finante ne-a garantat faptul ca propunerea predecesorului sau, Ionut Popescu, de a ridica numarul minim de angajati ai unei microintreprinderi la cinci nu mai este de actualitate", a declarat Marian Dumitrescu. (F.R.)

Saltul impozitului pe cifra de afaceri la 3% nu a dublat incasarile la buget

Microintreprinderile au aparut in 2001, ca o masura de stimulare a afacerilor mici, carora le propunea simplificarea operatiunilor contabile si a procedurilor de in registrare a firmei, spune fostul ministru al Finantelor, Mihai Tanasescu.

In realitate, microintreprinderile raspundeau si nevoii de bani a Fiscului, deoarece firmele mici preferau sa mearga in pierdere, decat sa plateasca impozit pe profit. Impozitand cu 1,5% cifra de afaceri, Fiscul era sigur ca bugetul statului va incasa o anumita suma. „Pentru 300.000 de microintreprinderi, masura a fost o gura de oxigen", spune Tanasescu.

In urma deciziei din acest an de a dubla impozitul pe cifra de afaceri a microintreprinderilor, de la 1,5% la 3%, ponderea incasarilor in veniturile bugetare in primele 8 luni ale acestui an a crescut fata de 2004 doar cu 0,1%, de la 1% la 1,1%. In cifre reale, cresterea incasarilor de anul acesta fata de cele din anul trecut a fost de doar 4-5%, desi impozitul s-a dublat.

„Mai mult de 3% nu se poate. Si asa multi vor renunta la optiunea pentru plata impozitului de 3% pe cifra de afaceri in favoarea platii impozitului pe profit. Doar daca ai un profit de pana la 10% merita. Mai departe, devine dezavantajos", considera Dumitrescu.

- Aproape 2/3 din IMM-uri s-au trasformat in microintreprinderi

- 170.000 de microintreprinderi au un singur salariat

- In urma dublarii la 3% a impozitului la microintreprinderi, ponderea acestor venituri in bugetul de stat a crescut cu 0,1%