Rata profitului inregistrata in 2004 de principalii retaileri de electronice si electrocasnice a scazut cu 40-60%, chiar daca vanzarile, sustinute de cresterea creditului de consum, au urcat cu peste 10%, reiese din analiza datelor financiare publicate de Ministerul Finantelor.

Potrivit Mediafax, reteaua de magazine Altex a detronat anul trecut liderul din 2003 - Flanco International, inregistrand un avans al cifrei de afaceri de 36,9% in 2004, pana la 594,06 milioane de lei (146,6 milioane de euro), in timp ce rata profitului, calculata ca raport intre profitul net si cifra de afaceri, s-a diminuat de la 7,6 la 4,6.

„Evolutia pietei in 2004 a impus retailerilor revizuirea politicilor de pret, pentru a putea concura cu oferte din ce in ce mai avantajoase pentru consumatori. Astfel, desi au fost administrate cu atentie, cheltuielile au avut un trend progresiv, in timp ce rata profitului s-a diminuat, ducand la o scadere a profitului net.

Aceasta reducere este fireasca, evolutia pietei continua acest trend si estimez ca in viitorul apropiat «batalia» se va da in domeniul preturilor", a declarat presedintele grupului Altex, Dan Ostahie.

El a adaugat ca anul 2004 a fost unul „usor capricios", cu un debut marcat de noile reglementari ale Bancii Nationale a Romaniei, care a dus la o stagnare a creditului de consum si implicit a vanzarilor.

„Noi am contat pe revenirea pietei in partea a doua a anului si am dezvoltat atat reteaua de magazine Altex, cat si gama de produse. In plus. Chiar in conditiile impuse de reglementarile Bancii Nationale, grupul a reusit nu numai sa inregistreze cresteri ale vanzarilor, ci chiar sa depaseasca rezultatele obtinute cu un an in urma", a afirmat Ostahie.

Pentru Flanco International, anul 2004 a fost unul in scadere - atat pe partea vanzarilor, cat si la nivelul ratei profitului. Cifra de afaceri a coborat cu peste 12%, pana la 390,1 milioane de lei (96,3 milioane de euro), in vreme ce profitul net a atins 13,3 milioane de lei (3,3 milioane de euro), comparativ cu 7,6 milioane de euro in 2003.

Domo Retail, companie la care fondul Romanian American Enterprise Fund (RAEF) detine 20% din actiuni, a avut un volum al afacerilor de 408,02 milioane de lei (100,67 milioane de euro), in urcare cu 25,5% fata de anul 2003. Domo Retail a intrat pe segmentul magazinelor cu suprafete mari, de peste 1.000 de metri patrati, o data cu lansarea conceptului DomoLand in septembrie 2004.

Societatea Primex Targu Secuiesc, care administreaza lantul de magazine Cosmo, a incheiat anul 2004 cu o cifra de afaceri de 121,74 milioane de lei (30,03 milioane de euro), in scadere cu circa 6%. Profitul net s-a diminuat cu peste 60%, pana la aproximativ 600.000 de euro.

Compania Amadeus Group SRL, controlata de omul de afaceri Laurentiu Postovaru, a inregistrat o reducere de 37% a volumului afacerilor, pana la 23,83 milioane de lei (5,88 milioane de euro). Aceeasi evolutie negativa este consemnata si la profitul net, indicator in scadere cu 44% fata de 2003.