In Romania se fac de 10 ori mai putine filme comparativ cu Franta, care se afla pe primul loc in Europa la productia anuala de film. Productia cinematografica la noi nu se ridica la nivel de industrie, ci, mai degraba, este la nivelul unui SRL, pentru ca, in medie, se fac in jur de 8-9 pelicule pe an si e valabil doar pentru ultimii patru ani.

Lista neajunsurilor in acest domeniu ar putea continua cu situatia salilor de cinema, care, in ultimul timp, s-au redus drastic (in Alexandria si Tulcea cinematografele au lacate pe usi), conditiile sunt bine cunoscute de publicul roman, iar numarul spectatorilor este in continua scadere.

"Lumea s-a schimbat, oamenii sunt mult mai activi, timpul liber s-a ingustat, iar omul prefera, daca merge la cinema, sa intre intr-o sala care sa-i ofere conditii bune", spune regizorul Serban Marinescu. As mai adauga aici aparitia internetului, a cablului si, ceea ce este mai important, pirateria, care nu numai ca a prins teren la noi, dar s-a dezvoltat o adevarata afacere.

Un DVD piratat, cu premiere cinematografice, dar si cu filme care de abia au aparut in SUA, se vinde la colt de strada cu 100.000, iar in caminele studentesti cu 40-50.000 lei.

Revenind la filmul romanesc, Decebal Mitulescu, directorul general al Centrului National al Cinematografiei, ne-a declarat ca din cele 110 proiecte inscrise la concursul din vara, 80 nu au reusit nici macar sa ia nota de trecere.

Desi Mitulescu spune ca la sfarsitul anului se vor afla in lucru 32-34 de filme romanesti, fiind gata pana acum doar 7, care deja au avut premiera, cate vor vedea cu adevarat lumina ecranului anul acesta sau anul viitor? O alta problema cu care se confrunta filmul romanesc este lipsa banilor.

Daca o pelicula autohtona se face la noi cu 500.000-600.000 euro (de aici si saracia decorului si a altor efecte speciale), in Franta cu suma aceasta se termina un scurtmetraj. Uitandu-ne putin in urma, putem sa afirmam ca filmele romanesti bune se pot numara pe degetele de la o mana si nici acestea nu reusesc sa devina succese de casa.

Aici se pune intrebarea: Sunt probleme care tin de calitatea scenariilor sau de mentalitatea oamenilor care nu se duc la cinema sa vada un film romanesc pentru ca il considera din start prost?

Cu toate acestea, cine a urmarit fenomenul a observat ca cel putin un film sau doua "made in Romania" (pe an), daca au suficienta publicitate si pot fi numite "bune", reusesc sa stranga ceva spectatori sau sa castige premii.

Insa e infim de putin, comparativ cu alte tari din Europa. Mai prost ca noi sta Bulgaria, care de-abia reuseste sa scoata patru pelicule pe an. Desi considera ca "este foarte greu sa faci film in Romania", ba chiar o ambitie, Serban Marinescu este increzator si spune ca, in timp, "lucrurile se vor aseza".

"Exista o generatie tanara care se afirma bine, care incearca sa lanseze o moda, exista o generatie matura serioasa si un public inca fidel filmului romanesc. Trebuie sa ramanem consecventi si sa nu ne pierdem in certuri inutile", subliniaza regizorul.