Dupa ce a vazut ca mocanita reconditionata de un investitor austriac chiar merge, Directia Silvica Suceava a cerut chirie pe sina de cale ferata. Austriacul si-a luat locomotiva si a plecat, chiar daca turistii se inghesuiau sa se plimbe cu ea.

La doar citeva saptamini dupa ce mocanita din comuna suceveana Moldovita a inceput sa „pufaie" printre munti, transportind turisti, locomotiva cu abur a si disparut din peisaj, fiind dusa inapoi, la Brad, in Hunedoara, de proprietarul ei.

El a facut acest lucru in semn de protest fata de decizia conducerii Directiei Silvice Suceava de a cere chirie pe sina de cale ferata pe care functiona mocanita, precum si fata de initiativa acestei institutii de a vinde unei alte firme o parte din sinele de cale ferata detinute.

Georg Hocevar, un austriac pasionat de calea ferata, a reconditionat in mai putin de trei luni o portiune de 3,6 kilometri din traseul initial al mocanitei, pe raza comunei Moldovita. Localnicii si turistii au putut astfel, dupa mai bine de 10 ani, sa se plimbe din nou cu singura mocanita din Moldova, contra sumei de 50.000 de lei vechi.

Tratative esuate

Georg Hocevar a investit in acest proiect patru miliarde de lei vechi si planuia sa reconditioneze si alte portiuni din traseul total de 27 de kilometri.

„Noi sintem de doua luni in tratative cu Fondul Bisericesc si cu Ocolul Silvic, sa primim aceste sine, pe care le mai au in stoc de la dezmembrarea intre kilometrul 16 si kilometrul 26. Pentru noi, aceste sine sint absolut necesare pentru a continua activitatile in Moldovita, in vederea prelungirii liniei.

Hotarirea directorului Popescu este pentru noi o palma si ne indica faptul ca nu exista din partea autoritatilor din zona interes sa continuam activitatile noastre in Moldovita.

Dupa ce ei ne-au cerut chirie, iar apoi am aflat informatia despre vinzarea sinei, ca un semn de protest am incarcat locomotiva noastra cu abur si am adus-o acasa, la Brad, in judetul Hunedoara", spune investitorul austriac Georg Hocevar, administratorul SC Calea Ferata Ingusta SRL Brad.

„A folosit traseul fara a ne plati"

Pe de alta parte, seful Directiei Silvice Suceava, Sorin Popescu, spune ca motivul invocat de investitorul austriac nu este real, pentru ca, de fapt, nemultumirea acestuia consta in faptul ca Directia Silvica nu a intrat in parteneriat cu el la acel proiect, pentru a-i asigura gratuit tot traseul de cale ferata.

„Situatia este ceva mai complicata, pentru ca acest investitor ar fi dorit sa intram in parteneriat cu el, dar asta presupunea ca noi sa refacem intregul traseu de cale ferata. In privinta sinei de cale ferata, avem pe stoc peste trei kilometri de sina, poate veni oricind sa cumpere cita vrea, la pretul de 35.000 de lei vechi metrul liniar.

In plus, ar trebui sa ia in considerare si faptul ca tot traseul de cale ferata ne apartine, el l-a folosit pina acum fara a ne plati nimic", a spus Popescu.

S-au furat sinele

Calea ferata cu ecartament ingust de la Moldovita a fost construita de un proprietar de gater din München, Louis Ortiep, si data in folosinta in anul 1888.

Initial, traseul mocanitei avea 23,9 kilometri, de la Moldovita la Rososa, insa in decursul anilor, cit timp mocanita nu a functionat, hotii au furat o buna parte din sine si traverse, ceea ce face ca lucrarile de refacere a vechiului traseu sa fie extrem de costisitoare.