SAR a masluit sondajul Gallup in favoarea Aliantei D.A.

de Gabriela Antoniu     Jurnalul National
Sâmbătă, 1 octombrie 2005, 0:00


Societatea Academica Romana (SAR), condusa de Alina Mungiu Pippidi, a masluit un sondaj realizat de Gallup, pentru a scoate Alianta PNL-PD drept favorita in optiunile electoratului. Ca urmare, Gallup se delimiteaza de SAR, iar PSD cere Societatii Romane de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice sa se autosesizeze.

Alina Mungiu Pippidi se disculpa insa, spunand: "Asa facem intotdeauna, ca sa incercam sa fim aproape de rezultatul alegerilor".

Societatea Academica Romana (SAR) condusa de Alina Mungiu Pippidi a masluit un sondaj realizat de Gallup pentru a scoate Alianta PNL-PD drept favorita in optiunile electoratului. Ca urmare, Gallup se delimiteaza de SAR.

SAR a dat publicitatii, miercuri, un sondaj de opinie realizat de Gallup Romania la comanda sa. Potrivit sondajului, daca peste doua saptamani ar avea loc alegeri, 53% dintre romani ar vota cu Alianta D.A. (n.r. – asa cum apare in graficele puse la dispozitie de SAR), 32% cu PSD, 9% cu PRM, 6% cu UDMR, iar restul partidelor ar inregistra un punctaj mai mic de 1%.

Sondajul a fost realizat de Gallup in perioada 29 august-9 septembrie 2005, pe un esantion de 1.050 de persoane. Tot miercuri, IMAS a dat publicitatii barometrul de opinie pe septembrie, in care procentul optiunilor pentru Alianta D.A. este mult mai mic. Astfel, Alianta e cotata cu 43% din optiuni, PSD cu 34%, PRM cu 12% si UDMR cu 7%.

Aparitia concomitenta a celor doua sondaje a condus la sesizarea diferentelor mari in intentiile de vot pentru Alianta D.A. Cum exista deja suspiciunea ca procentele mari cu care era cotata Alianta sunt rezultatul insumarii optiunilor exprimate separat de respondenti pentru PNL, PD si Alianta D.A., ne-am adresat conducerii Gallup Romania.

RASPUNS. "Sondajul publicat de SAR a fost realizat de Gallup Romania in perioada 29 august-9 septembrie 2005, la cererea SAR, in baza unui contract incheiat in data de 25 august 2005. Atat instrumentul de cercetare, cat si analiza datelor provenite din sondaj care a fost data publicitatii au fost realizate de SAR.

Intrebarea despre intentiile de vot ale populatiei a fost una cu raspunsuri precodificate (din lista). Lista cu raspunsuri cuprindea atat Alianta D.A., cat si PNL si PD, ca partide distincte. In rezultatele prezentate de catre SAR, procentajul Aliantei D.A. cuprinde intr-adevar si procentele de intentii de vot exprimate pentru PD (1,2%) si PNL (1,3%) ca partide distincte.

Tinem sa va atragem atentia insa ca este vorba de un procentaj de 52% si nu de 53%, asa cum gresit a fost vehiculat in mare parte din presa (confruntati, va rog, cu documentul accesibil pe Internet la adresa www.sar.org.ro). Cumularea celor trei procentaje a fost optiunea SAR, Gallup neavand vreo influenta asupra modului in care clientul a decis sa publice aceste rezultate.

Toate comentariile date publicitatii de catre SAR pe baza datelor de sondaj apartin in totalitatea echipei SAR si nu implica in vreun fel Gallup Romania, care a cules si procesat datele in cadrul acestui sondaj", ne-a raspuns Alexandru Toth, Project Manager The Gallup Organization Romania.

"Asa facem intotdeauna"

Presedintele SAR, Alina Mungiu Pippidi, nu considera ca institutia pe care o conduce a facut o greseala adunand intentiile de vot pentru Alianta D.A. si pe cele date separat pentru PNL si PD, prezentandu-le astfel ca procentaj al Aliantei. Dimpotriva. "Asa se face in mod obisnuit. Asa se facea si cand era Conventia Democratica. Daca ar fi alegeri duminica, lumea ar vota cat scrie acolo.

Cine zice, separat, in sondaj ca ar vota PNL sau PD, daca s-ar prezenta sub forma de Alianta, ar vota tot Alianta. Normal este sa incerci sa promovezi rezultatul corect al alegerilor care vor avea loc duminica viitoare.

Si asta ar fi rezultatul", ne-a declarat Alina Mungiu, subliniind ca, in sondajul realizat de Gallup, Alianta a fost creditata cu 49% din optiunile de vot si, ca atare, "putini" au fost acei intervievati care au zis separat PNL sau PD, reprezentand cu totii 3%.

CONTRADICTIE. Intrebata daca, prin "operatiunea de adunare", oamenii nu sunt totusi indusi in eroare, Mungiu ne-a explicat foarte clar. "Intrebarea a fost deschisa. Unii oameni au zis Alianta (majoritatea), altii au zis PNL sau PD.

Normal este sa le adunam", a spus presedintele SAR, contrazicand insa Gallup Organization, care sustine ca intrebarile au fost "precodificate (din lista)" si nu deschise. "Dar daca sunt oameni care nu vor sa voteze cu Alianta pentru ca agreeaza PD, de exemplu, si nu PNL?", am mai intrebat-o pe Alina Mungiu. Raspunsul a fost ca "nu s-a intamplat niciodata in trecut asa ceva".

"Sunt oameni din astia care nu s-ar duce la vot, din aia care voteaza cu Alianta… Cata vreme optiunea electorala oferita este Alianta PNL-PD, corect este sa adunam toate procentele care se dau Aliantei si partidelor care fac parte din aceasta. Este un procedeu corect. Asa facem intotdeauna ca sa incercam sa fim aproape de rezultatul alegerilor", a mai spus Mungiu. (Lavinia Dimancea)



IMAS-GALLUP: "Diferentele sunt de natura tehnica"

In urma analizei comune, IMAS si Gallup au dat publicitatii un comunicat de presa in care arata ca principalele diferente sunt:

Intentia de vot pentru Alianta D.A. a fost de 43% in sondajul IMAS si de 52% in sondajul Gallup. Explicatiile acestei diferente sunt urmatoarele:

In chestionarul IMAS, variantele de raspuns oferite respondentilor au fost Alianta D.A., PSD, PRM, UDMR etc. In chestionarul Gallup, acestor variante le-au fost adaugate, la solicitarea clientului, variantele PNL si PD (separat de Alianta D.A.). La prelucrarea datelor, SAR a prezentat valoarea intentiei de vot pentru Alianta D.A. prin cumularea optiunilor exprimate pentru Alianta cu cele pentru PNL si PD.

In esantionul IMAS, proportia respondentilor cu studii superioare a fost de 10,3%, iar in cel al Gallup – de 12,1%. Cunoscand faptul ca proportia votantilor Aliantei este sensibil mai mare in randul acestei categorii de populatie, diferenta dintre esantioane explica o parte din diferenta inregistrata.

IMAS a inregistrat o proportie a celor care nu si-au declarat intentia de vot sau au declarat ca nu ar vota de 20% din totalul esantionului, in timp ce la Gallup aceasta proportie a fost de 30%. Cifrele raportate de ambele institute se refera la procente din totalul optiunilor exprimate.

Deci la IMAS este vorba de 43% din 80% (adica 35% din totalul esantionului), iar la Gallup este vorba de 52% din 70% (adica 36% din totalul esantionului).

Proportia celor care apreciaza ca directia in care se indreapta Romania este buna a fost de 36% in sondajul IMAS si de 47% in sondajul Gallup.

Aceasta a fost prima intrebare din chestionarul IMAS, in timp ce, in sondajul Gallup, ea a fost inserata spre sfarsitul chestionarului, intr-un alt context, fapt care este posibil sa fi influentat respondentii. In general, dincolo de erorile de esantionare, ordinea si modul de formulare a intrebarilor pot introduce la randul lor erori.

Avand in vedere constatarile expuse, apreciem ca diferentele sunt in primul rand de natura tehnica.



A dorit sa faca zgomot


ALIN TEODORESCU - sociolog, deputat PSD
"Este o greseala profesionala destul de grava. Un profesionist adevarat ar fi stiut ca in acest gen de intrebari raspunsurile respecta exact structurile oficiale. Astfel, Alianta D.A. nu se masoara separat de componente (asa cum nici CDR nu se masura prin componente). Partidul Popular Romania Mare nu mai exista de trei-patru luni etc.

Cine a redactat chestionarul nu stie meserie", ne-a declarat deputatul PSD Alin Teodorescu, fost director al IMAS. Intrebat ce influenta va avea gestul SAR asupra credibilitatii sondajelor de opinie pe viitor, Alin Teodorescu ne-a raspuns ca "sondajele de opinie si institutele de profil au fost mereu acuzate de manipulare politica.

Dar credibilitatea unor institute ca IMAS, CURS, MetroMedia nu mai poate fi contestata de nimeni. Aceste institute si-au dovedit capacitatea profesionala in ultimul deceniu". In opinia deputatului PSD, gestul SAR a fost generat de "lipsa de cunostinte si intentie de manipulare a mediilor de comunicare in masa". "Dna Mungiu a dorit din nou sa faca zgomot.

A reusit, dar utilizind proceduri incorecte", a adaugat Alin Teodorescu. (Gabriela Antoniu)




Gallup a fost prea flexibil


SEBASTIAN LAZAROIU - director CURS
Directorul CURS, Sebastian Lazaroiu, ne-a declarat ca nu a intalnit niciodata o astfel de practica de a introduce in aceeasi lista atat Alianta cat si cele doua partide componente, PNL si PD. "O astfel de abordare in mod evident va avantaja Alianta prin suma componentelor", a explicat Lazaroiu.

"La fel legat de intrebarea cu directia, noi pana acum am pus-o intotdeauna prima in chestionar si inaintea intentiilor de vot pentru ca toata lumea stie ca exista o legatura intre intrebarea cu directia si intentia de vot, ele se contamineaza, mai ales intentia de vot contamineaza intrebarea cu directia, ori daca o pui dupa, e normal sa obtii rezultate distorsionate", a vorbit Lazaroiu despre

o alta modalitate controversata de realizare a sondajului Gallup. In acest context, Lazaroiu considera ca nu neaparat SAR poate fi culpabilizata pentru modul de realizare a acestui sondaj, ci mai degraba Gallup despre care afirma ca au fost "prea flexibili" in aceasta privinta. "E bine ca Gallup a recunoscut ce s-a intamplat dar trebuie sa-si asume si eroarea", a spus el.

Intrebat daca se poate vorbi de o intentie de manipulare prin acest sondaj, Lazaroiu a pus aceasta situatie "mai degraba pe lipsa de competenta a SAR in realizarea de sondaje". (Aniela Nine)


PSD CERE AUTOSESIZAREA SORMA
Gestul SAR-ului condus de Alina Mungiu Pippidi a fost sanctionat ieri de PSD, care a cerut Societatii Romane de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice (SORMA) sa se autosesizeze:"Avand in vedere declaratiile lipsite de bun-simt ale dnei Alina Mungiu Pippidi referitoare la calitatea unor cercetari de opinie, Partidul Social Democrat declara urmatoarele: Informatia ca studiul efectuat de

prestigioasa companie The Gallup International a fost efectuat in luna iulie, dar difuzat de SAR in luna septembrie, s-a dovedit o intoxicare. Avem confirmarea ca The Gallup Organization a efectuat cercetarea de opinie care arata Alianta D.A. la peste 50% in luna septembrie 2005, in conditii metodologice controlate. Totusi dna Mungiu Pippidi a modificat forma de prezentare a datelor.

Raspunsul la intrebarea privind intentiile de vot a inclus atat Alianta D.A., cat si PNL si PD. In dispret total fata de procedurile profesionale, dna Mungiu Pippidi a cumulat rezultatele, oferind publicului un procent pentru Alianta D.A., care este dincolo de orice masurare decenta. Dna Pippidi nu este la prima abatere profesionala de acest gen.

Rugam SORMA, asociatia profesionala a cercetatorilor opiniei publice, sa se autosesizeze in acest caz grav de manipulare a opiniei publice".



















52 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version