Saptamana trecuta Consiliul National al Audiovizualului a decis ca o reclama la Dacia Logan trebuie scoasa din circulatie pentru ca ii incurajeaza pe romani sa treaca pe rosu. Ralu Filip & Co s-au declarat ingrijorati de faptul ca reclama cu pricina sugereaza ca e nemaipomenit sa incalci legile circulatiei.

Un alt spot a fost scos din difuzare pentru ca incuraja tragerea semnalului de alarma in scopul achizitionarii de coniac. Ca atare, membrii CNA au decis sa ii fereasca pe romani de pacat.

Motivul pentru care nevoia CNA de a face acest lucru este cutremuratoare are de-a face cu un proces intentat in SUA anului 1990 de parintii unor adolescenti sinucigasi unei formatii de muzica rock deoarece sustineau ca muzica respectivului grup i-a impins pe bietii copii sa-si ia viata.

Ideea ca parintii ar fi putut avea o oarecare vina neglijandu-si copii era cam incomoda. A fost mai simplu ca acesti parinti sa dea vina pe cinci baieti cu plete din formatia rock. Ei i-au pus pe copii sa se omoare.

In aceeasi ordine de idei se afla exemplul acelei doamne din SUA care si-a cumparat cafea de la McDonald’s McDrive. Dupa ce-a platit cafeaua, si-a plasat-o strategic intre picioare si a condus in treaba ei. Problema a intervenit cand a pus frana si a strans ceasca de polistiren intre coapse, frigandu-se grav.

La iesirea din spital a dat in judecata McDonald’s ca vinde cafea prea fierbinte si ca nu avertizeaza lumea in sensul asta. McDonald’s s-a fript atunci cu o penalizare de milioane.

Mai recent, doua fete adolescente din Bronx au dat in judecata tot McDonald’s pentru ca le-a vandut mancare grasa care le-a dat siluete de cetaceu. Nu e vina dragelor de ele ca au mancat Big Mac-uri la greu, e vina McDonald’s ca le-a vandut.

In SUA anului 2005, mai toate produsele puse la vanzare au pe ambalaj avertismente despre potentialele pericole pe care fie produsele in sine, fie ambalajul le pot crea.

Ni se spune ca jocurile Lego contin piese mici care pot duce la sufocare daca sunt inghitite, ca solutiile de developare a fotografiilor nu sunt de fapt bauturi racoritoare si, deci, nu trebuie consumate, si exemplele ar putea continua la infinit.

Aceste avertismente au ajuns sa fie omniprezente deoarece armate de avocati le-au confectionat pentru a-si apara clientii de procesele intentate de alti avocati. Acestia sustin ca nu e vina noastra cand facem o boacana daca nu am fost avertizati dinainte ca n-ar fi bine sa facem lucrul cu pricina.

Cu alte cuvinte, daca eu beau revelator foto si-mi perforez stomacul cu el, nu e vina mea ca am fost netot si l-am confundat cu Fanta. E vina Kodak ca nu mi-a spus pe eticheta ca revelatorul nu-i Fanta. In acest context, un avocat ma va putea ajuta sa storc niscaiva bani de la Kodak.

Mai multe cazuri de genul acesta au transformat SUA intr-o societate in care nimeni nu-si mai asuma responsabilitatea pentru nimic si in care poti da vina pe altcineva pentru a scuza prostiile pe care le faci tu.

Intorcandu-ne la decizia CNA asupra reclamei Logan, se pare ca s-a vrut evitarea unei situatii in care politia opreste automobilisti care trec pe rosu, iar acestia spun ca nu-i vina lor, reclama Logan i-a pus. In felul acesta, s-a evitat adresarea problemei mai profunde a atitudinii pe care romanii o au despre lege si respectarea ei.

A fost identificata publicitatea ca influenta nociva si a fost curatata, ca si cum acest lucru va face ordine in jungla soselelor tarii.

In conditiile in care Romania deja reflecta simptomele unei societati in care asumarea responsabilitatii este o raritate, decizia CNA creeaza un precedent periculos. Intre altele, nimic nu ne garanteaza ca alte programe nu vor fi cenzurate pentru ca incurajeaza cine stie ce imoralitati. Mizeriile care sunt difuzate pe diverse posturi invita parca noi verdicte.

Dar cine ii va impiedica pe arbitrii bunului gust sa nu declare, la un moment dat, ca „Dorinta" lui Eminescu e de fapt pornografie rimata?