De ieri si pana pe 2 noiembrie, musulmanii din toate colturile planetei sunt in cea mai importanta sarbatoare religioasa a Coranului.

Ramazan Bayram, in traditia comunitatii dobrogene, Ramadan Bayram, in lumea araba, inseamna o luna de post negru, din zori si pana la asfintit, cinci rugaciuni pe zi, masa cu multe feluri de mancare seara si taifas pana la rasaritul soarelui, cu familia, rudele, prietenii.

Pentru credinciosi, este luna reveleatiei spirituale si purificarii fizice, a omeniei si eliberarii de toate insatisfactiile acumulate cotidian. Musulmanii constanteni au nu numai cea mai numeroasa comunitate din tara, una dintre cele mai frumoase moschei din aceasta parte a continentului, dar, de curand, si cel mai tanar muftiu ales pana acum.

Iusuf Murrat are 28 de ani si, prima lui grija, pentru ca Ramazanul 2005 sa fie pe placul Profetului Mohammed, a fost alinarea suferintei celor ramasi fara case, la inundatii, ba chiar fara lacas de rugaciune.

Astfel ca, de alaltaieri, geamia din Tuzla a scapat de apa si noroi, cele 20 de familii musulmane din Tuzla, nevoite sa-si petreaca sarbatorile in tabara sau prin vecini, cat si toti ceilalti saraciti peste noapte, au primit cele necesare pentru a mai uita de lacrimi si disperare.

Ba, pentru prima oara in istoria acestor locuri, muftiul a venit cu ajutoare, in mijlocul sinistratilor, insotit chiar de Arhiepiscopul Tomisului IPS Teodosie. Fiindca, Ramazanul are o semnificatie aparte: ,Este luna milei, iertarii, cea care ne apropie cel mai mult de Creatorul Divin. Prin tinerea postului, credinciosul este foarte aproape de Dumnezeu.

Este luna in care portile Paradisului sunt deschise, portile Iadului, inchise, iar diavolii, incatusati. In capitolul II, versetul 85, din Coranul cel Sfant, Dumnezeu ne spune ca ,luna Ramadan e luna in care ne-a fost trimis Coranul, drept calauza pentru drumul cel drept".

Postul negru, inteles ca ,al treilea stalp de baza al Coranului", indeamna credinciosii sa se abtina toata ziua de la mancare, bautura si relatii sexuale. Chiar si de la apa. Numai cei bolnavi, gravidele, lauzele sau cei aflati pe drum sunt exceptati, cu conditia de a ,recupera", totusi, zilele de post. Dupa apusul soarelui insa, si rugaciunea de Teravish, mesele se umplu de bunatati.

La inceput se degusta ,curma" (curmale), masline si se bea apa. Vine apoi ciorba, friptura de pasare vita (muschi) sau berbec, suberecul tataresc, geantacul, baclavalele, cataifurile, ,minunile", orezul cu lapte si cat mai multe fructe (mere in primul rand). Tinerii spun ca acum, cand se intuneca devreme, postul e mai usor de tinut.

Ziua trece repede si, dupa o zi cu burta goala, cina vine ca o binecuvantare. ,Inveti sa pretuiesti fiecare bucatica". Apropiat de ei, si ca varsta, muftiul Iusuf Murrat nu ii obliga, totusi, in nici un fel sa stea in post negru si rugaciuni. Si nici nu-i sperie ca, daca mananca pe ascuns, ajung in Iad. ,Adevarata credinta este cea mai buna calauza si indreptar", spune el.

O zi de Ramadan la Amman, in Iordania

Ca intrega suflare islamica, Iordania, tara a carei populatie este in proportie de 90 la suta de confesiune musulmana, a intrat de marti in cele circa 40 de zile de Ramadan. Postul obliga inafara abstinentei de la mancare si apa, fumat ori activitate sexuala, la o tinuta foarte stricta: femeile iordaniene poarta valul pe fata, iar barbatii traditionalul acoperamant rosu pe cap numit I'gal.

Si starea de spirit, pe care o afiseaza oamenii in public este o alta de Ramadan: oamenii nu rad si nu se cearta, nu vorbesc sub nici o forma cu voce tare. Acesta este valabil chiar si in cazul accidentelor de circulatie, un lucru des intalnit pe strazile aglomerate cu trafic haotic ale Ammanului: soferii nu se injura si par ca nici macar nu se enerveaza.

Ora de rugaciune este respectata cu strictete. La coltul strazii vezi iordanieni ingenunchiati pe covorasul traditional care inalta imnuri lui Allah. La ferestrele cladirilor cu fatada din calciu, pe care iordanienii o albesc frecand-o cu nisip, sunt atarnate pe intreaga perioada instalatii luminoase in forma de semiluna.

Clericii musulmani urmaresc fazele lunii si hotarasc inceperea Ramadanului, cand astrul are o anumita forma. La apusul soarelui cantecele religioase ale imamilor anunta sfarsitul postului prin cantece care se aud in tot Ammanul. Oamenii se pregatesc de masa iar strazile se golesc intr-o clipa.