Mai intai, mergem la SIAB. Ne urcam intr-una, apoi in alta, dam cu unghia in vopsea sa vedem daca se ia, apasam ambreiajul sa vedem daca merge usor, tragem de tapiterie sa aflam la ce forta se desface, ma rog. Testam masina, ca tot avem ocazia en-gros.

Dupa care mergem acasa si plangem. Sau la fabrica, unde rupem strungul/tastatura/microfonul sau alta unealta de munca, doar, doar om produce mai mult, sa ne-o permitem... Chiar asa: ce efect are asupra noastra pofta de un lucru nou sau invidia cand il vedem pe strada sau la vecin? Mai multa sau mai putina productivitate?

Bunul-simt (si unul dintre miturile capitalismului) spune ca omul devine mai performant tocmai pentru ca e motivat de dorinta de a consuma. Dar oare chiar asa e?

Sunt ceva studii serioase pe chestia asta si, dupa ele, se pare ca prejudecatile insala. Nu invidia si nici expozitiile determina comportamentul de consum, ci mai degraba judecatile de valoare ale celor pe care ii pretuim si informatia tranzactionata in cercuri de prieteni si cunoscuti.

Altfel spus, nu ne cumparam masina de la televizor, ci pe aceea de pe strada noastra. In plus, nu orice consum e bun pentru societate, chiar daca impulsioneaza economia. De exemplu, cel in care rasplata e pusa inaintea efortului (adica cel pe credit) are efecte individuale mai degraba nefericite.

Tocmai pentru ca accentueaza sentimentul de saracie al individului si pentru ca vine cu o presiune suplimentara, generata de rate.

Un studiu facut in Anglia a gasit incidente mai mari ale bolilor legate de stres tocmai in randul celor cu ipoteci si rate la diverse bunuri de consum. Stresul de mortgage nu-l face pe individ mai productiv, ci il imbolnaveste de inima sau de nervi si ii reduce de fapt sansele de a-si plati vreodata casa.

Tim Kasser, autorul unui volum numit "Pretul mare al materialismului", constata ca, atunci cand oamenii isi organizeaza vietile in jurul achizitiei de bunuri materiale, rezultatul e o deteriorare a relatiilor cu altii, schimbari in personalitate, care devine mai instabila, precum si diverse alte probleme psihologice.

Alti experti noteaza un fenomen frecvent al lumii moderne: credinta ca posesiunea unui lucru iti va schimba fundamental viata. Evident, cand ai obiectul si viata nu se schimba, si-n plus trebuie sa platesti si rate, ai mari sanse sa te simti mult mai prost ca inainte.

Piata auto a explodat anul acesta si la SIAB se vede foarte bine. Numai ca mare parte din ea e motorizata de credit. Nu vreau sa stric nimanui petrecerea, insa cea mai buna masina de la SIAB mi se pare si acum, dupa o vizita acolo, cea pe care o primesti ca premiu. Pe locul doi, cea pe care ti-o permiti cu banii jos. Si de aici incolo mai vorbim...